Mērķis – sagatavot jaunieti dzīvei

Cik viegli pateikt, bet cik grūti izdarīt! Mēs nevaram aizbēgt no realitātes – Latvijā ir grūti laiki, un tie tiešā veidā atsaucas gan uz skolēniem, gan pedagogiem.

Katrs dzīvo savu dzīvi, un skola ir tikai viena no dzīves sastāvdaļām. Ja audzēknis var atļauties paraudāt un pasūdzēties, tad skolotājam un bērnu audzināšanā iesaistītajiem cilvēkiem ir jāspēj atstāt savas problēmas aiz skolas durvīm un visu uzmanību veltīt bērnam – pamanīt viņa sāpi, uzmundrināt, samīļot un motivēt dzīvot un mācīties tālāk. Jo skolas laiks ir tikai sākums turpmākajai dzīvei, pamats, uz kā to balstīt.

Kuldīgas Centra vidusskolai ir vairākas lietas, ar ko lepoties. Viena no tām – profesionāls skolotāju sastāvs. No 54 skolotājiem 19 ir ieguvuši maģistra grādu, trīs vēl ir ceļā uz to; skolā ir seši ārštata metodiķi; 13 skolotāji ir rajona metodisko apvienību vadītāji; 11 pedagogi saņem ES fondu mērķdotācijas. Par izglītības kvalitāti liecina arī centralizēto eksāmenu rezultāti, piemēram, 2008. gadā 80% matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena izglītības programmas absolventu centralizētos eksāmenus nokārtoja A, B, C līmenī. Augstā mācību kvalitāte noteikti ir viens no iemesliem, kāpēc pēc devītās klases pabeigšanas audzēkņi un vecāki pieņem lēmumu turpināt mācības tieši Centra vidusskolā. Direktore Brigita Freija, protams, par to ir gandarīta. Diemžēl Kuldīgas domes izstrādātie noteikumi paredz, ka Centra vidusskolā drīkst veidot tikai divas desmitās klases.

Kā jau iepriekš minēts, skola ir izvirzījusi mērķi – sagatavot jauniešus dzīvei visās izpausmēs. Tās nav tikai zināšanas, ko apgūst mācību stundās; tā ir redzesloka paplašināšana, dodoties ekskursijās, tā ir draudzība un līdzcietība, tā ir spēja klausīties un palīdzēt, tā ir prasme izmantot iegūtās zināšanas visdažādākajās dzīves situācijās, tā ir motivācija augt un dzīvot, strādāt savas valsts un tautas labā, būt atbalstam ģimenei un veiksmīgi veidot savu dzīves ceļu. Direktore atzīst, ka lielā skolā sekot katra audzēkņa dzīvesstāstam ir ļoti grūti, taču ne neizdarāmi. Visgrūtāk palīdzēt ir tiem spurainajiem pusaudžiem, kas noslēdzas sevī un uzskata, ka viss ir tikai viņa paša ziņā. Tie, kuri meklē palīdzību, vienmēr to arī saņem, jo skolotāju kolektīvs direktores vadībā saprot – bērns ir cilvēks, un katram cilvēkam ir svarīgi būt mīlētam. Šoreiz negribas runāt par ģimenēm, kuru ienākumi ir samazinājušies, par vecākiem, kuri visu savu laiku velta iztikas nopelnīšanai, dodas strādāt uz ārzemēm un tamlīdzīgi. Taču tā ir realitāte, un bērns ir spiests ar to tikt galā.

Kopš šā mācību gada sākuma Kuldīgas Centra vidusskolas audzēkņiem ir vienota skolas forma. Ideja radās pašiem audzēkņiem, un izrādījās, ka visiem tas patīk un ir pieņemami – tas rada kopības un vienotības izjūtu. Arī vecāki un skolas vadība atbalstīja šo ideju, kas nu jau realizējusies dzīvē.

Kā liels ieguvums skolai vērtējama arī blakus esošā vieglatlētikas manēža. Tā patlaban ir modernākā un pieprasītākā vieglatlētikas sporta bāze valsts mērogā, tāpēc iespēja izmantot to sporta nodarbībām Centra vidusskolas audzēkņiem vērtējama kā liela veiksme un priekšrocība. Freijas kundze teic, ka manēža ir iedvesmojusi arī skolotājus rīkot sporta dienas.

Klāt pavasaris, un pavisam tuvu arī eksāmenu laiks, kas liek sasparoties gan audzēkņiem, gan skolotājiem. Atliek vien vēlēt veiksmi un izturību, lai nākamais gads nāk ar jaunām noskaņām un lieliem mērķiem!

Latvijā

Latvijā par 4% pieauguši izdevumi sociālajai aizsardzībai, 2023. gadā jau sasniedzot septiņus miljardus eiro. Tajā pašā laikā lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju nevar atļauties nodrošināt vismaz vienu no 13 pamatnepieciešamībām, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) provizoriskie dati.

Svarīgākais