Ar katru gadu Melnās piektdienas un Ziemassvētku atlaižu drudzis kļūst intensīvāks, tādēļ svarīgi gan pārdevējiem godīgi norādīt cenas un nemaldināt ar atlaidēm, gan arī patērētājiem būt īpaši piesardzīgiem un uzmanīgi izvēlēties gan preces, gan drošus interneta veikalus, norāda Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC).
2023. gadā Melnās piektdienas karstākās mārketinga kampaņas laikā 16 ES dalībvalstu patērētāju iestāžu sadarbības tīkls, tostarp Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), testēja jaunu mākslīgā intelekta rīku, lai analizētu tā efektivitāti un izpētītu, vai Melnās piektdienas izsludinātās brīnumainās atlaides nav tikai mārketinga triks un nemaldina patērētājus.
Galvenais uzsvars bija analizēt, cik patiesas atlaides tiek piedāvātas un cik patiesi ir brīnumainie atlaižu procenti, ar kuriem patērētājus pievilina pārdevēji. Ar virtuālā rīka palīdzību ieguva un apkopoja informāciju jau kādu laiku pirms lielā atlaižu trakuma sākuma, lai redzētu, vai cena, no kuras piedāvā atlaidi, īsi pirms tam nav tīši paaugstināta vai ar cenu netiek manipulēts, lai patērētājam parādītu pēc iespējas augstus atlaižu procentus.
ES valstu iestādes ar mākslīga intelekta rīku pārbaudīja atlaižu patiesumu 516 interneta vietnēs/veikalos, kopumā 28 000 preču. 72% no visiem interneta veikaliem, kur tika piedāvātas atlaides, tika konstatētas neatbilstības.
Gandrīz 52% gadījumu cena, no kuras tika dota atlaide, bija nereāla un mākslīgi paaugstināta, salīdzinot ar preču cenām iepriekš. Tādā veidā tirgotāji mēģina mākslīgi palielināt šķietamo atlaidi, to piešķirot no “uzpūstas" cenas. Piemēram, konkrētā prece visu laiku maksāja 80 EUR, bet tirgotājs Melnās piektdienas mārketinga kampaņā norādīja, ka preces iepriekšējā cena bija 100 EUR - šādā gadījumā atlaides procenti, protams, būs augstāki un izskatīsies pievilcīgāk.
ES un arī Latvijas regulējums paredz, ka atlaides jāpiešķir no zemākās cenas, kas ir spēkā pēdējo 30 dienu laikā, lai aizsargātu patērētājus no maldinošiem trikiem.
48% tika konstatētas dažādas manipulācijas ar cenām, pārkāpjot šo 30 dienu principu, cena tika paaugstināta, piemēram, 2 nedēļas pirms izpārdošanas vai arī, piemēram, cena tika mākslīgi paaugstināta uz dažām dienām, pēc tam atkal pazemināta uz ierasto cenu utt., bet atlaide norādīta no augstākās cenas.
Arī Latvijā ar mākslīgā intelekta rīka palīdzību tika pārbaudīts atlaižu patiesums četrās populārās tiešsaistes iepirkšanās vietnēs, visās no tām konstatēja pārkāpumus ar zemākās cenas manipulācijām.
Neskatoties uz to, ka galvenais pārbaužu mērķis bija pārbaudīt tieši jauno, digitālo uzraudzības rīku, PTAC šos interneta pārdevējus aicināja novērst nepilnības un turpmāk cenas norādīt godīgi.
Tieši šī iemesla dēļ PTAC jau šogad novembra sākumā uzsāka interneta veikalu Melnās piektdienas mārketinga kampaņu monitoringu. Šo pārbaužu monitoringa rezultāti tiks apkopoti pēc Melnās piektdienas, un PTAC vērtēs, vai reklamētās un patērētājiem piedāvātās atlaides tiek dotas no cenas, kas ir bijusi zemākā 30 dienu laikā, vai arī tās ir maldinošas.
Ieteikumi komersantiem
Norādiet patiesas atlaides
Atlaide piešķirama no cenas, kas ir bijusi zemākā 30 dienu laikā
Nepaaugstiniet cenas īsi pirms Melnās piektdienas, lai radītu mākslīgas atlaides
Izvairieties no maldinošām frāzēm
Visus nosacījumus norādiet godīgi un saprotami
Skaidri norādiet atlaides % un gala cenu
Informējiet klientus par visiem papildu izdevumiem
“Patērētāji mēdz rīkoties iracionāli, kad iepirkšanās lēmumus balsta nevis visaptverošā informācijas analīzē par esošo un vēsturisko piedāvājumu, tos rūpīgi izvērtējot, bet gan impulsīviem un emocionāliem faktoriem. Tas var notikt arī gadījumos, kad precei piemērota atlaide, ja tiek ignorēti citi pirkumam svarīgi aspekti, piemēram, nepieciešamība pēc konkrētās preces vai preces absolūtā vērtība jeb cena pēc atlaides piemērošanas, tā vietā iegādes lēmumu balstot tikai un vienīgi uz pašas atlaides apmēru. Šādos gadījumos arī mazumtirgotājiem var rasties vēlme manipulēt ar cenu atlaidēm. Kā teikts latviešu sakāmvārdā - kur aitas, tur cirpēji,” uzsver Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūta vadošais pētnieks Andris Saulītis, aicinot ikvienam pircējam censties atturēties no impulsīviem un emocionāliem darījumiem.
Viņš uzsver, ka atlaidēm kopumā ir pozitīvs efekts, jo pircējam dod gandarījumu - tāpēc izpārdošanas ir tik populāras, jo ar atlaidi iegādāta prece vai pakalpojums rada augstāku apmierinātību nekā tad, ja atlaide nav piemērota vai gadījumā, ja pamatcena būtu identiska kā cena ar atlaidi. “Tāpēc atlaides pašas par sevi nav sliktas. Taču tie atsevišķie tirgotāji, kuri piedāvā tikai gandarījumu, cenai pieliekot neeksistējošas atlaides norādi vai kā citādi manipulē ar cenas informāciju, kā rezultātā patērētāji tiek maldināti, ar savu negodprātīgo rīcību kaitē visam mazumtirdzniecības sektoram, mazinot uzticēšanos tirgotāju akcijām. Patērētāju piesardzība un patērētāju tiesību uzraugošo institūciju preventīvie pasākumi var novērst šādu tirgotāju negodprātīgas aktivitātes un veicināt patīkamu iepirkšanos, kas rada gandarījumu gan pārdevējiem, gan pircējiem,” teic A. Saulītis.
Ieteikumi patērētājiem
Izveido pirkumu sarakstu
Izvairies no aizdomīgām vietnēm
Zini, no kā pērc - uzņēmuma nosaukumu, reģistrācijas numuru, adresi
Pārbaudi pārdevēju - lasi atsauksmes
Salīdzini cenas un piedāvājumus
Rūpīgi izlasi piegādes informāciju
Izmanto drošas maksājumu metodes
Atceries! Iepirkties Eiropas Savienībā vienmēr ir drošāk
“Tieši tādēļ tā nav nejaušība, PTAC atsāk kampaņu “Netici brīnumiem internet@!” tieši pirms “Melnās piektdienas” un Ziemassvētku iepirkšanās perioda. Šajos mēnešos cilvēki ievērojami aktīvāk izmanto interneta veikalus, meklējot izdevīgas cenas un īpašus piedāvājumus dāvanām saviem tuviniekiem, līdz ar ko pieaug risks sastapties ar maldinošiem piedāvājumiem un negodīgiem tiešsaistes pārdevējiem,” atzīmē PTAC direktore Zaiga Liepiņa.
Šogad PTAC īpaši koncentrēsies uz jauniešu auditoriju, uzrunājot to sociālajos medijos, iesaistot arī gados jaunā auditorijā populāro Elvisu Strazdiņu. Kampaņa norisināsies līdz 22.12.2024.