DG terminālis ir uzsācis savu darbības otro desmitu. Izpilddirektors Imants Vismins atzīst, ka aizvadītie gadi nav bijuši vienkārš – jāstrādā bijis smagi, bet ir iegūts rūdījums, kas ļauj turpināt un attīstīt naftas produktu pārkraušanu Liepājas ostā.
– Kādi faktori nosaka DG termināļa pozitīvo virzību?
– DG termināļa rīcībā ir daudz dažādu izmēru rezervuāru, kas mums dod iespēju stabili noturēties mainīgajā naftas produktu tirgū. Mēs varam uzņemt un pārkraut arī neliela apjoma specifiskus naftas produktus, kuru pārkraušana lielajās ostās ir nerentabla, piemēram, dažādas eļļas. Pagājušajā gadā sākām pārkraut arī Dānijas klientam piederošo darvu, ko iegūst Krievijas koksa ogļu pārstrādes uzņēmumos. Tas ir pilnīgi jauns produktu veids Liepājas ostā, tāpēc tā pārkraušanai izveidojām papildu infrastruktūru un uzstādījām atbilstošas tehnoloģiskās iekārtas.
Jaunu kravu piesaiste ir prioritāte arī šim gadam. Redzot mūsu direktora un direktora vietnieka pieredzi un iniciatīvu, mums ir pamats cerēt, ka DG terminālī kravu apgrozījums pieaugs līdz ieplānotajām miljons tonnām.
– Vai ir izdevies paveikt visu, kas ieplānots?
– Nē, mēs varētu izdarīt daudz vairāk, ja nekavētu valsts mainīgā un nepastāvīgā likumdošana, ierēdņu nesamērīgā centība, banku nekorektā rīcība un citi šķēršļi. Mēs varētu ieguldīt vairāk ne tikai uzņēmuma attīstībā un atalgojumā, bet arī sociāli nozīmīgos projektos.
– Vai piekrītat apgalvojumam, ka visu nosaka kadri?
– Jā, tāpēc rūpes par darbiniekiem ir mūsu prioritāte. Uzskatu, ka darbiniekiem ir jāsaņem adekvāts atalgojums un jāmotivē pievērst papildu uzmanību vides aizsardzības procesiem. Kopumā atalgojumam gada laikā ir novirzīts apmēram pusmiljons latu, saglabājot vienu no lielākajām vidējām algām Liepājā. Tāpat katrs darbinieks saņem darba apģērbu 300 līdz 400 latu vērtībā. Katrs cilvēks ir apdrošināts, tiek apmaksāta dalība kursos un semināros.
– Naftas terminālis ir paaugstināta riska objekts, kas prasa atbilstošu apsardzi un uzraudzību. Redzu, ka kopš pagājušā gada ir mainījusies caurlaižu kārtība. Vai ir veikti vēl kādi drošības pasākumi?
– Terminālī ir pilnveidota caurlaižu sistēma, apsardzes nodrošināšanai un tehnoloģiskā procesa uzraudzībai ir uzstādīta videonovērošana pa visu teritorijas perimetru, kas dod iespēju ātri reaģēt visdažādākajās situācijās. Esam profesionāli apmācījuši arī apsardzes darbiniekus – viņi zina, kā rīkoties krīzes situācijās arī tik specifiskā objektā kā naftas produktu pārkraušanas terminālis.
– Cik tālu ir pavirzījies Karostas rekonstrukcijas un padziļināšanas projekts?
– Ļoti ceram, ka šogad sāks īstenoties ap piecu miljonu vērtais Karostas projekts. Tas mums būs nozīmīgs panākums, kas dos iespēju uzņemt kuģus ar kopējo GT 10 000. Patlaban varam apkalpot kuģus ar kopējo GT 7000.
– Vides sanācija ir viens no uzņēmuma ilgtermiņa projektiem. Vai izdodas pakāpeniski samazināt vēsturisko piesārņojumu?
– Darbs turpinās, arī turpmākajam periodam ir izstrādāta vides sanācijas stratēģija. Esam atklājuši vairākas vietas, kur pazemē atrodas vecas naftas produktu cisternas, cauruļvadi. Šie dārgumi tiek izrakti, bet vieta sakārtota.
Papildus esam iegādājušies jaunu gaisa attīrīšanas iekārtu, jo apzināmies, ka mums ir jāstrādā tā, lai nenodarītu postu videi. Iekārta uzstādīta pie darvas pārkraušanas termināļa, jo vasarā var veidoties spēcīgs izgarojums un darvas smaka pārņemt plašu teritoriju. Tagad esam pret to nodrošinājušies, tāpēc apkārtnes iedzīvotājiem nav pamata satraukumam.
***
UZZIŅAI
• 2011. gadā uzkrauts 101 kuģis
• Pārkrauts 400 000 tonnu naftas produktu
• Apkalpotas 4380 dzelzceļa cisternu
• Nodokļos samaksāti 500 000 latu
• A/s Latvijas dzelzceļš par pakalpojumiem samaksāts 1 miljons latu
• Termināļa neto apgrozījums 3,8 miljoni
• Uzņēmumā strādā 60 darbinieku
• Vidējā darba alga pēc nodokļu nomaksas 500 latu mēnesī