VTU Valmiera – uzticams pasažieru pārvadātājs jau 65 gadus

© Andrejs Strokins F64

SIA VTU Valmiera ir viens no vecākajiem un lielākajiem transporta uzņēmumiem Latvijā un šogad atzīmēs savu pastāvēšanas 65. gadskārtu.

Jubilejas priekšvakarā uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Ineta Kļaviņa saka paldies Pēterim Kurzemniekam – cilvēkam, kas izveidoja šo uzņēmumu, un Jurim Bukumam, kurš to spēja nosargāt arī visai sarežģītos laikos.

– Kā jūs raksturotu uzņēmumu šodien?

– Samazinoties pārvadājumu apjomam, 1992. gadā uzņēmums sadalījās divās daļās un atteicās no kravu pārvadājumiem. Šajā laikā daļa autobusu maršrutu tika slēgti un pārvadājumiem izmantoja tikai 30 autobusu. Tāpēc šodien varam teikt: kaut arī ekonomiskā situācija ir sarežģīta, mums ir nācies piedzīvot vēl grūtākus laikus. Pakāpeniski esam virzījušies uz augšu, un pašlaik ir atjaunoti apmēram 70% no agrāk slēgtajiem maršrutiem, uzņēmumā ir 94 autobusi un 283 darbinieki, no tiem 140 šoferu. Tikai 6% no kopējā darbinieku skaita ir administrācija.

Lai optimizētu uzņēmuma darbību, esam uzsākuši vairākus uzņēmējdarbības veidus, kas sniedz papildu ienākumus uzņēmumam. Veiksmīgi strādā autoskola, kas labā kvalitātē apmāca visu kategoriju autotransporta vadītājus. Mums ir auto apmācības treniņu laukums, ko izmanto arī citas autoskolas.

Attīstām arī taksometra pakalpojumus. Taču būtiskākā darbības nozare ir degvielas mazumtirdzniecība, ko sākām pagājušajā gadā. Iegādājoties degvielu vairumā, cenas ir uzņēmumam un līdz ar to arī pasūtītājiem (valsts un pašvaldība) izdevīgākas. Tā kā mūsu bāze atrodas rajonā pie autoceļa Rīga– Valmiera un Valmieras pilsētas robežas tiešā tuvumā, tad veiksmīgi piesaistām jaunus klientus – degvielas mazumpircējus. Lai veicinātu šo darbības nozari un pilnīgāk izmantotu uzņēmuma kapacitāti, esam izstrādājuši klientu lojalitātes programmu. Ar mūsu uzņēmuma klienta karti tuvākajā laikā būs iespējams saņemt atlaides degvielai, servisa, auto evakuatora, taksometru, auto mazgāšanas pakalpojumiem. Piedāvājam arī reklāmas izvietošanu uz saviem autobusiem.

Mūsu pārziņā ir četras autoostas Valmierā, Rūjienā, Valkā un Smiltenē. Biļešu tirdzniecībai autobusos tiek izmantoti elektroniskie kases aparāti, un visās uzņēmuma autoostās biļešu tirdzniecība notiek datorizētā vienotā valsts biļešu realizācijas sistēmā Baltic lines. 45 no mūsu autobusiem ir aprīkoti ar GPS, 13 autobusu atbilst pasažieru ar īpašām vajadzībām prasībām, bet 21 aprīkots ar elektroniskajām informācijas sistēmām. Neskatoties uz sarežģītajiem finansiālajiem apstākļiem, joprojām saviem klientiem varam sniegt kvalitatīvus pakalpojumus.

– Vai krīze nelika ieviest savas korekcijas uzņēmumā?

– Līdz ar ekonomiskās aktivitātes samazināšanos, samazinājās arī pasažieru skaits, tāpēc, saskaņoti ar pasūtītāju, esam samazinājuši reisu skaitu un optimizējuši maršrutus. Lēmumi par reisa slēgšanu vai izmaiņām grafikā netiek pieņemti tikai no ekonomiskā aspekta – mēs vērtējam arī sociālo situāciju, pārrunājot visus aspektus ar pasūtītāju. Runājot par pasažieru skaitu, jāatzīmē pozitīva tendence – ja 2009. gads bija raksturīgs ar pakāpenisku, bet sistemātisku pasažieru skaita samazinājumu, tad jau šā gada martā aprīlī parādījās pirmās pozitīvās tendences. Tas ļauj mums cerēt, ka smagākā krīze ir pārvarēta. Taču ir citas bažas, kas neļauj optimistiski skatīties nākotnē.

– Vai jūs domājat par starptautisko aizdevēju priekšlikumiem izbeigt zaudējumu segšanu pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem?

– Ne tikai šis jautājums liek domāt, vai pasažieru pārvadājumu nozare izdzīvos vispār. Pirmkārt, ja pasažieru pārvadātājiem zaudējumus pašvaldība un valsts nekompensēs, tad nav iespējams pildīt šos pasūtījumus. Baidos pat iedomāties, ko nozīmēs iedzīvotājiem tas, ja visus nerentablos reisus vajadzēs slēgt. Patlaban pasažieru pārvadājumiem tiek piemērota samazinātā PVN likme 10% apmērā, taču plānots to mainīt un arī pasažieru pārvadājumiem piemērot 21% PVN. Tas nozīmē, ka pārvadājumi kļūs vēl dārgāki, pasažieru mazāk.

Manuprāt, stratēģiski nepārdomāts ir arī projekts kopā ar Šveices valdību par skolēnu autobusu iegādi pašvaldībās. Ja mūsu pakalpojumus vairs neizmantos skolēni, kuriem braucienu uz skolu apmaksā pašvaldība, tad mūsu reisi daudzos maršrutos kļūs nerentabli. Faktiski tā ir iejaukšanās sakārtotā biznesa sistēmā. Mēs daudzus gadus esam veikuši skolēnu pārvadājumus, ieviesuši sezonas maršrutus un sakārtojuši grafikus, lai bērniem nokļūt skolā un mājās būtu pēc iespējas izdevīgāk. Šaubos, vai skolas autobusi nodrošinās labāku pārvadājumu kvalitāti. Mūsu rīcībā nonākusi informācija par plāniem iegādāties vēl papildus 117 autobusu ar 90% līdzfinansējumu un nodot tos pašvaldību rīcībā. Pašvaldībām būs savi autobusi, bet sabiedriskā transporta pakalpojumi iedzīvotājiem nebūs pieejami. Nozare faktiski tiek iznīcināta.

– Kuri ir priecīgākie brīži jūsu darbā?

– Vispirms tas ir mūsu kolektīvs, uz ko var paļauties, mūsu cilvēki ir sava uzņēmuma patrioti un, neskatoties uz samazināto atalgojumu, strādā pēc labākās sirdsapziņas. Kā pierādījums mūsu ilggadējajam, uz attīstību vērstajam darbam ir 21. maijā no Latvijas Darba devēju konfederācijas saņemtais Atzinības raksts kā vienam no labākajiem darba devējiem Vidzemes reģionā.

Svarīgākais