Kļūmes dēļ pārmaksātos 0,60 eiro pieprasījuši atmaksāt nepilni 100 sabiedriskā transporta pasažieri

Gada sākumā pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" kļūmes dēļ pārmaksātos 0,60 eiro par biļeti pieprasījuši atmaksāt nepilni 100 pasažieri, kas ir mazāk nekā desmitā daļa no kopējā pasažieru skaita, kas 2.janvārī, pērkot biļeti zemās grīdas tramvaju biļešu tirdzniecības automātos, samaksāja dubultu cenu - 1,20 eiro.

Kā aģentūrai LETA pastāstīja "Rīgas satiksmes" preses sekretārs Viktors Zaķis, kopumā kļūmes dēļ pirmajā dienā par dubultu cenu, 1,20 eiro, tramvaju pasažieri iegādājušies vairāk nekā 1000 biļetes, taču naudu atpakaļ pieprasījuši tikai nepilni 100 klienti.

Zemā atsaucība varētu būt skaidrojama ar to, ka daļa pasažieru, iespējams, nav vēlējušies tērēt savu laiku un doties uz "Rīgas satiksmes" apkalpošanas centriem 60 centu dēļ. Savukārt citi, iespējams, dārgo biļeti izmetuši, līdz ar to naudu nav varējuši pieprasīt atpakaļ - iegādātā biļete jāuzrāda kā apliecinājums, ka pasažieris par to pārmaksājis, skaidroja Zaķis.

Jau ziņots, ka 1.janvārī stājušies spēkā jauni biļešu tarifi, nosakot, ka pārejas periodā visiem neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas biļetes būs pieejamas par puscenu jeb 0,60 eiro. Tomēr rīdziniekus 2.janvāra rītā Rīgas sabiedriskajā transportā sagaidīja nepatīkams pārsteigums - pērkot biļeti sabiedriskajā transportā, par to bija jāmaksā 1,20 eiro.

Tramvajos pašapkalpošanās automātos biļetēm jābūt pieejamām par iepriekšpārdošanas cenu, 0,60 eiro, taču 2.janvārī kļūmes dēļ nepamatoti tika iekasēta dubulta maksa - 1,20 eiro. Dārgākas biļetes tika pārdotas 26 biļešu automātos, kas izvietoti zemās grīdas tramvajos 6. un 11.maršrutā.

Kļūmē esot vainojamas informācijas tehnoloģijas, kuras bijis grūti pārprogrammēt, turklāt sistēmā radusies pārslodze. Zaķis skaidroja, ka "Rīgas satiksmei" gada sākums esot bijis liels izaicinājums, jo uzņēmumam ne tikai nācies pāriet uz eiro, bet arī ieviest jaunus biļešu tarifus.

Jau ziņots, ka Rīgas dome pagājušā gada nogalē apstiprinājusi jaunu tarifu - līdzšinējo 0,71 eiro (50 santīmu) vietā pilna biļetes cena no 1.janvāra palielināta līdz 1,20 eiro (84 santīmiem), kas atbilstot viena brauciena pašizmaksai. Iecerēts, ka pasažieriem, kuri dzīvesvietu deklarējuši Rīgā un izmanto par "Rīdzinieka karti" pārdēvēto personalizēto e-talonu, tiks nodrošināta 50% atlaide.

Tā kā noteikumi par atlaidēm joprojām nav stājušies spēkā, turklāt pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" nespēja nodrošināt "Rīdzinieka kartes" izsniegšanu visiem klientiem līdz 31.decembrim, tika noteikts pārejas periods līdz 1.martam, lai šajā laikā visi pasažieri biļetes varētu iegādāties par puscenu jeb par 0,60 eiro.

"Rīgas satiksmes" preses sekretārs Viktors Zaķis aģentūrai LETA skaidroja, ka pārejas perioda atlaides attiecināmas tikai uz tām biļetēm, kas iegādātas iepriekšpārdošanā, bet sabiedriskajā transportā, pērkot biļeti pie vadītāja, pasažieriem jāmaksā pilnā cena, kas ir divreiz lielāka - 1,20 eiro.

Vienlaikus, ieviešot apjomīgas izmaiņas Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenās, pasažieriem jāņem vērā, ka dažādos transporta veidos biļete vienam braucienam maksā atšķirīgi, iegādājoties biļeti, jānorāda transporta veids, kādam tā paredzēta.

Līdz šim autobusos, trolejbusos, tramvajos, mikroautobusos un vilcienos Rīgas robežās biļete maksāja vienādi - 50 santīmu -, tāpēc visos transporta veidos bija izmantojamas vienādas biļetes. Tomēr no 1.janvāra pasažieriem jārēķinās, ka pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" autobusos, trolejbusos un tramvajos biļete līdz 1.martam maksā 0,60 eiro, bet pilnsabiedrības "Rīgas mikroautobusu satiksme" minibusos un pasažieru vilcienos Rīgas administratīvās teritorijas robežās - 0,70 eiro. Tāpēc, iegādājoties biļetes, pasažieriem jānorāda, kādam transporta veidam tā nepieciešama.

"Rīgas satiksmes" biļetes, kas maksā 0,60 eiro, nebūs derīgas braukšanai mikroautobusos un vilcienos, tāpēc var gadīties, ka biļete jāiegādājas pie mikroautobusa vadītāja vai vilciena konduktora par dārgāku cenu. Jau ziņots, ka mikroautobusos, pērkot biļeti pie vadītāja, jāmaksā viens eiro, savukārt, pērkot biļeti vilcienā, konduktoram vai vilciena pavadonim jāpiemaksā 0,50 eiro.

Savukārt dārgākās mikroautobusu un vilcienu biļetes, kas maksā 0,70 eiro, būs derīgas arī braukšanai "Rīgas satiksmes" autobusos, trolejbusos un tramvajos. "Rīgas satiksme" uzsver, ka e-talona sistēma iekārtota tā, ka tā vienmēr izmanto lētāko pieejamo piedāvājumu, taču, ja e-talonā nebūs pieejamas biļetes par 0,60 eiro, "Rīgas satiksmes" transportlīdzekļos sistēma automātiski pieņems biļeti 0,70 eiro vērtībā, un abu biļešu cenu starpība pasažierim netiks atmaksāta.

Rīgas domes 2014.gada pamatbudžetā "Rīgas satiksmei" piešķirti 80,6 miljoni eiro, no kuriem pusmiljons eiro paredzēts pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu. Vēl 5,2 miljoni plānoti valsts budžeta mērķdotācijai pasažieru regulārajiem pārvadājumiem.

Rīgas domes piešķirtā summa ir krietni mazāka nekā "Rīgas satiksmes" pieprasītā - saskaņā ar uzņēmuma aprēķiniem neiegūtie ieņēmumi par Rīgas domes noteiktajām atlaidēm nākamgad varētu sasniegt 109 miljonus eiro. Vienlaikus pašvaldība atzīst, ka biļešu cenu izmaiņu ietekmi uz "Rīgas satiksmes" ieņēmumiem ir grūti prognozēt.

Latvijā

Kārtējie trīs miljoni, kas iztērēti valstij neizdevīgi un izšķērdīgi. Zaļais kurss drīzāk izmantots kā aizsegs nepamatotam līdzekļu izlietojumam. Tik skarbi ir Valsts kontroles secinājumi par zemkopības ministrijas e auto uzlādes staciju tīklu. Revidenti materiālus nodevuši tiesībsargiem un Iepirkumu uzraudzības birojam, vēsta "Nekā Personīga".

Svarīgākais