"Eco Baltia vide": Galvenā prioritāte ir tiesiskā veidā nepieļaut atkritumu krīzi galvaspilsētā

© Publicitātes foto

Šobrīd galvenais uzdevums visām iesaistītajām pusēm ir nodrošināt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu nepārtrauktību Rīgā. Vienlaikus jau tagad jāsāk strādāt arī pie ilgtermiņa risinājumu, lai atkritumu apsaimniekošana Rīgā tiktu organizēta gan atbilstoši normatīvajiem aktiem, gan atkritumu apjomam, kas ik dienu Rīga rodas, un kuru pārstrādi vismaz 55% apmērā jānodrošina līdz 2025.gadam.

“Šobrīd izveidojusies sarežģīta situācija gan no juridiskā, gan atkritumu izvešanas pakalpojumu nodrošināšanas viedokļa. 2012.gadā Satversmes tiesa lēma, ka Rīgā esošā atkritumu apsaimniekošanas sistēma nedarbojas saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu. Pēc noslēgtās publiskās -privātās partnerības procedūras, Rīgas dome (RD) mūs informēja, ka mūsu līgumi Rīgā zaudēs spēku 2019.gada 14.septembrī.

Taču tagad Konkurences padome (KP) piemērojusi pagaidu noregulējumu un uzdevusi Rīgas domei atjaunot iepriekšējo kārtību, ko pirms pāris gadiem Satversmes tiesa atzina par prettiesisku. Tāpēc, mūsuprāt, valsts un pašvaldību iestādēm jāsēžas pie viena galda un jāatrod vienots, tiesisks risinājums, lai Rīgā tiktu nodrošināta atkritumu izvešanas pakalpojumu nepārtrauktība un arī nepieciešamās ilgtermiņa investīcijas infrastruktūrā. Mēs, protams, esam pilnībā gatavi turpināt apkalpot klientus, kamēr RD, VARAM un KP vienosies par ilgtermiņa risinājumu,” uzsver SIA “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts.

Viņš arī atgādina, ka diskusijas par atkritumu apsaimniekošanas sistēmu Rīgā notiek jau vismaz 10 gadus un nozares uzņēmumi ilgstoši gaidījuši, kādu risinājumu piedāvās Rīgas dome, lai nodrošinātu atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūras un pakalpojumu attīstību. Neskaidrība par situāciju ir galvenais iemesls, kāpēc šobrīd uzņēmumi nav motivēti ieguldīt tehniskajā nodrošinājumā vai infrastruktūras izveidē, jo nav skaidrs, kādi spēles nosacījumi būs pēc gada vai diviem. Tieši tāpēc šobrīd Rīgā ir tikai divi atkritumi šķirošanas laukumi, pāris simti šķirošanas punktu un novecojis autoparks, kas nekādā mērā neatbilst Rīgas mērogam un pilsētas iedzīvotāju radītajam atkritumu apjomam. Ja citās pašvaldībās jau šķiro arī bioloģiskos atkritumus, tad Rīgā tikai diskutē par iepakojuma šķirošanas infrastruktūras izveidi.

“SIA "Eco Baltia vide" piedalījās atkritumu apsaimniekošanas iepirkumā atbilstoši tajā definētajiem noteikumiem un prasībām, kā arī mūsu iespējām nodrošināt kvalitatīvus pakalpojumus. Atkritumu apsaimniekošanas infrastruktūra Rīgā ir nolaista un tajā ir jāinvestē. Tas, cik daudz un kādas investīcijas, kādas ir prioritātes un kā veidot atkritumu apsaimniekošanas sistēmu, izlemj pašvaldība, vadoties no kopējās valsts politikas nozarē. Ņemot vērā noslēgto iepirkuma procedūru, visi Rīgā strādājošie operatori pārstrukturizēja savu darbību, daļa pat atlaidusi darbiniekus, kas rada risku, ka pat atjaunojot operatoru vecos līgumus ar Rīgas domi, daļa rīdzinieku pēc 15.septembra tāpat var palikt bez atkritumu izvešanas,” norāda J.Aizbalts, apliecinot gatavību turpināt sniegt pakalpojumus rīdziniekiem pēc 15.septembra.

Oficiālu vēstuli iesaistītajām pusēm ar aicinājumu sēsties pie sarunu galda, lai meklētu konstruktīvu un tiesisku risinājumu, SIA “Eco Baltia vide” nosūtīja jau augusta sākumā. Mēneša laikā situācija tikai vēl vairāk saasinājās un šajā periodā atbilde saņemta tikai no vienas ministrijas, kas norādījusi, ka tas uz viņiem neattiecas. Tas liecina, ka neviena no pusēm īsti neapzinās atkritumu apsaimniekošanas nozares specifiku un arī riskus, ko rada pakalpojumu nepieejamība.

Latvijā

Valsts policijas Rīgas Pārdaugavas pārvalde meklē bezvēsts prombūtnē esošo 1990. gadā dzimušo Igoru Kulaginu, kurš šā gada 21. novembrī atradās Itālijā, veicot darba pienākumus ar savu automašīnu “BMW” ar valsts reģistrācijas numuru NT-3653. Un šobrīd viņa atrašanās vieta nav zināma.

Svarīgākais