Ziepniekkalns sastrēgst, trolejbusi kavē

© Vladislavs Proškins/F64 Photo Agency

Līdz ar 40. autobusa maršruta likvidēšanu, pārvietošanās starp Rīgas centru un Ziepniekkalnu kļuvusi mokošāka.

4. maršruta trolejbuss, kas aizstāj kādreizējo 40. autobusu, nespēj iekļauties grafikā, un nokļūšana centrā vai no centra mājās ziepniekkalniešiem padarīta krietni ilgāka. Savukārt centieni pielāgot satiksmes regulēšanu jaunajam maršrutam Ziepniekkalnā radījuši lielākus sastrēgumus, no kā cieš cits sabiedriskais transports, kā arī privātais un komerctransports.

40. autobuss uz Ziepniekkalnu sāka kursēt 1990. gada 26. novembrī un ātri kļuva populārs. 2017. gadā šo maršrutu izmantoja 6,23 miljoni pasažieru. Tāpēc ziņa par 40. autobusa likvidēšanu Ziepniekkalnā sacēla protesta vētru.

«4. trolejbusa maršruts ir garāks un krietni ilgāks. Pa šo maršrutu pārvietojas 19. trolejbuss, un Ziepniekkalna iedzīvotāji labi zina, cik liela ir starpība laikā, salīdzinot ar 40. autobusu. Rīgas satiksmes negaidītais lēmums pilnībā ignorē Ziepniekkalna iedzīvotāju intereses. Rīgas satiksme uzsver dažādus ieguvumus, bet pašu galveno trūkumu - ceļā zaudēto laiku - uzņēmums apzināti notušē un neanalizē ieguvumu un zaudējumu bilanci. Ļoti īsā laika posmā tika savākti vairāk nekā 2300 paraksti par 40. autobusa maršruta saglabāšanu,» stāstīja Rīgas iedzīvotāju iniciatīvas grupas 40. autobuss pārstāvis Arnis Rugājs.

Grafiks un realitāte

Paziņojot par plāniem likvidēt 40. maršruta autobusu un tā vietā izveidot 4. trolejbusa maršrutu, Rīgas satiksme optimistiski vēstīja, ka 4. trolejbuss savu maršrutu veiks tikai par 2 līdz 6 minūtēm ilgāk, nekā to darīja 40. autobuss, pat neskatoties uz divām cilpām un četrām papildu pieturām virzienā uz Juglu un septiņām papildu pieturām virzienā uz Ziepniekkalnu. 4. trolejbusa kustības grafiks savukārt rādīja, ka no viena galapunkta līdz otram 4. trolejbuss ceļā pavadīs no 1 līdz 8 minūtēm ilgāk nekā 40. autobuss. Tātad 4 pieturas 1 minūtē! Neatkarīgās bažas par pārāk optimistiski sastādītu kustības grafiku Rīgas satiksme noraidīja. «Sastādot kustības sarakstu, tiek izmantoti fiksētie GPS dati, pēc kuru apjomīgas analīzes ilgākā laika periodā tiek piešķirts braukšanas laiks starp pieturvietām un attiecīgi tiek veidots kustības saraksts maršrutā. Sastādot kustības grafiku, rīta un vakara maksimuma stundās, kad satiksmes intensitāte ir augstāka, tiek paredzēts papildu braukšanas laiks, lai iespējami mazinātu sastrēgumu ietekmi uz kustības sarakstu. Bet jāņem vērā, ka gan sastrēguma stundās, gan arī pārējā laikā sabiedriskā transporta kustību ietekmē vairāki faktori, kurus pilnībā precīzi prognozēt nav iespējams, tāpēc tos pilnībā iekļaut kustības grafikā nav iespējams. Piemēram, ir iespējama neliela aizkavēšanās no grafika, ja tiek izbīdīta transportlīdzeklī esošā platforma, lai uzņemtu pasažieri, kurš pārvietojas ratiņkrēslā, vai kādā no pieturvietām transportlīdzekļa vadītājs ir uzkavējies nedaudz ilgāk, lai pagaidītu skrienošu pasažieri, pasažieru iekāpšana nav notikusi tik raiti vai ceļā gadījusies kāda aizķeršanās kopējā satiksmē, atiešanas laiku no katras pieturvietas ietekmē arī luksoforu darbība - viens papildu sarkanā luksofora signāls visa maršruta garumā vairāk nekā ierastajā režīmā, un jau ir iespējama nobīde kustības sarakstā,» skaidroja Rīgas satiksmes Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča-Feldmane.

Līdz ar 4. trolejbusa kursēšanas sākumu daļa ziepniekkalniešu sāka analizēt, cik ilgs laiks pēc maršruta maiņas nepieciešams, lai nokļūtu centrā un no centra mājās. Šo informāciju apkopojusi Rīgas iedzīvotāju grupa 40. autobuss. Pirmo nedēļu novērojumi liecina, ka 4. trolejbuss darba dienu rīta un vakara stundās mēdz krietni atpalikt no grafika. Dažreiz par 3-4 minūtēm, dažreiz - vairāk nekā desmit. Ilgākais kavējums, pēc iedzīvotāju novērojumiem, starp pieturām Spulgas iela un Centrāltirgus ir bijis 17 minūtes. Līdz ar to mērījumos iegūtie dati pierāda, ka reālie kavējumi būtiski pārsniedz Rīgas satiksmes nosaukto intervālu Rīgas satiksme, kuras rīcībā ir GPS dati, kaut arī negribīgi, tomēr atzina, ka kavējumi ir bijuši.

Lielāki sastrēgumi

Otra liela problēma, ko radījusi 4. trolejbusa maršruta palaišana, ir lielāki sastrēgumi Graudu un Valdeķu ielas krustojumā. Iemesls - luksofora pārregulēšana tā, lai palielinātu caurbraukšanas spēju, iebraucot krustojumā pa Graudu ielu. Tas tika darīts, lai mazinātu 4. trolejbusa kavēšanos. Līdz ar šīm izmaiņām ieguvēji ir tie, kas veic kreiso pagriezienu no Graudu ielas, un to vidū ir 4. un 19. trolejbuss un 60. autobuss virzienā uz Ziepniekkalnu. Savukārt, iebraucot krustojumā no Valdeķu ielas, tagad jārēķinās ar lielākiem sastrēgumiem, tajā skaitā abos virzienos 44. un 49. autobusam, 233. maršruta autobusam, kā arī 4. un 19. trolejbusam, 56. un 60. autobusam virzienā uz centru. Tāpat sastrēgumā stāv privātais un komerctransports.

40. autobusu dzīvē neatgriezt

«Noklausoties visus argumentus, secinājums ir viens - iedzīvotājus interesē maršruta, nevis autobusa saglabāšana. Mēs noteikti vērtēsim, kā panākt, lai ar 4. trolejbusu abos virzienos varētu nokļūt tādā pašā laika intervālā kā agrāk ar 40. autobusu vai vismaz ar minimālu nobīdi. Iespējams, 4. trolejbusa kustības grafiks ir jāpārskata, jo tas tiešām nav pareizi, ka pīķa stundās un dienas vidū maršrutam atvēlētais laiks ir vienāds. Taču šobrīd Rīgas satiksme nevar atgriezties pie 40. autobusa ekonomisku apsvērumu dēļ,» sacīja Rīgas satiksmes valdes loceklis Jānis Golubevs.



Latvijā

„Vai tiešām kāds nopietni domā, ka šie ļaudis būs potenciālie nodokļu maksātāji? Viņi atbrauc pie mums no Zviedrijas un Vācijas, lai nevis strādātu tur par 4000, bet gan te par 600 vai 800 eiro un kārtīgi maksātu nodokļus? Kāds tiešām tam tic? Nu, izbeidziet, lūdzu!” TV24 raidījumā „Preses klubs” skarbu viedokli pauda rokmūziķis, Latvijas Rokmūzikas asociācijas prezidents Jānis Bukums.