LBAS, atbalstot LIZDA piketu, nosūta vēstuli Ministru kabinetam, Čakšai un Saeimai

© f64.lv, Vladislavs Proškins

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) atbalsta Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) šodien paredzēto piketu pie Ministru kabineta, cenšoties panākt arodbiedrības ieskatā taisnīgu pedagogu darba slodzi.

Kā informē LBAS, organizācijas vēstule, kurā pausts atbalsts LIZDA piketam, nosūtīta Ministru kabinetam, izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai (JV) un Saeimas deputātiem.

LBAS norāda, ka šodien pie valdības ēkas gaidāmajā piketā vairāk nekā 2000 pedagogu pieprasīs pildīt streika vienošanos par pedagogu darba slodzes balansēšanas turpināšanu. Tādējādi pedagogi pie Ministru kabineta aizstāvēšot savas tiesības, pieprasīšot godīgu un atbildīgu attieksmi no politiķiem.

"LBAS atbalsta LIZDA piketu par pedagogu taisnīgu darba slodzi un godīgu pāreju uz vienotu darba laiku. LIZDA ir vairākkārt vērsusies pie Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM), Ministru kabineta, Saeimas, akcentējot nepieciešamību panākt streika vienošanās par pedagogu slodzes sabalansēšanu pilnīgu izpildi. Taču savulaik dotie solījumi un apņemšanās tos pildīt joprojām netiek veikta," norāda LBAS.

Arodorganizāciju apvienība klāsta, ka IZM ir nākusi klajā ar jaunu darba slodzes aprēķināšanas modeli, kas situāciju ne vien neuzlabos, bet daudzām pedagogu grupām pasliktinās.

IZM šobrīd rosina visiem pedagogiem pāriet uz vienotu darba laiku - 40 stundu darba nedēļu, nosakot, ka regulējums varētu stāties spēkā 2025. gada 1. septembrī. IZM uzsver, ka jaunais modelis it kā uzlabošot pedagogu darba apstākļus, mazināšot pārslodzi, sakārtošot slodzes sadalījumu, taču precīzi aprēķini un grafiki šiem apgalvojumiem netiek pievienoti, norāda LBAS.

Tikmēr LIZDA veiktie aprēķini liecinot, ka jaunais modelis vairumam pedagogu situāciju ar darba slodzi pasliktinās. Piemēram, vispārējās, profesionālās un speciālās izglītības skolotājam, kurš strādā 40 stundu darba slodzi nedēļā, drīkst būt līdz 26 mācību stundām nedēļā, un IZM piedāvā no 2025. gada 1. septembra palielināt mācību stundu "griestus" līdz 30, skaidro LBAS.

IZM dokumentos ir uzsvērusi, ka "Latvijā nacionālā līmenī skolotājiem ir noteikti labvēlīgāki darba apstākļi ne tikai kā vidēji Eiropā, bet arī kā Igaunijā un Lietuvā", tikmēr LBAS un LIZDA šādiem apgalvojumiem kategoriski nepiekrīt, atsaucoties uz Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pētījumu datiem, kuros atklājoties diametrāli pretēja aina.

"LBAS aicina valdību ieklausīties LIZDA prasībās un nepieļaut negodīgu attieksmi pret Latvijas pedagogiem," teikts savienības izplatītajā paziņojumā plašsaziņas līdzekļiem.

Kā ziņots, pie valdības ēkas šodien plkst. 11 notiks LIZDA rīkotais izglītības nozares darbinieku pikets, kurā arodbiedrība paudīs iebildumus pret IZM piedāvājumu pedagogu darba slodžu balansēšanai, aģentūru LETA informēja arodbiedrība.

Piketā varētu piedalīties vismaz 2000 cilvēku, šādu prognozi iepriekš izteica LIZDA priekšsēdētāja Inga Vanaga, pieļaujot, ka reālais dalībnieku skaits varētu būt lielāks.

Pedagogu darba slodzes balansēšana bija viena no LIZDA streika prasībām. Par slodžu sabalansēšanas modeli bija jāvienojas jau pērnā gada maijā, taču arodbiedrībai un IZM joprojām ir atšķirīgi redzējumi, kā to īstenot.

IZM piedāvā no 2025. gada 1. septembra visiem pedagogiem pāriet uz vienotu normālo darba laiku - 40 stundu darba nedēļu. Ministrija rosina arī noteikt jaunu metodoloģiju pedagogu darba slodzes sastāvam astronomiskajās stundās, kur iekļautas mācību stundas vai nodarbības. Proti, mācīšanas laiks un laiks citu pienākumu veikšanai, ko izglītības iestādes vadītājs norādījis pedagoga amata aprakstā.

Savukārt pedagoga darba slodzi astronomiskajās stundās un tās sadalījumu plānotu izglītības iestādes vadītājs sadarbībā ar pedagogu, pamatojoties uz izglītības iestādes kārtību pedagogu slodžu sadalei, kas saskaņota ar dibinātāju, nosakot darba pienākumus gada laikā.

Pedagogu arodbiedrību satrauc, ka IZM piedāvājums varētu samazināt darba stundu vērtību, līdzīgi kā tas jau notika 2016. un 2023. gadā.

Turpretī Čakša ir pārliecināta, ka ar piedāvājumu pedagogu slodžu sabalansēšanai virzās uz to, ka pedagogiem tiks apmaksāta katra darba stunda neatkarīgi no tā, uz kādu slodzi viņi ir nolīgti un kāda slodze viņiem iedalīta. Pēc viņas paustā, IZM piedāvājums pedagogiem pāriet uz 40 stundu darba slodzi no 2025. gada 1. septembra ir tāds pats, kādu piedāvā citviet pasaulē, rēķinot astronomiskās stundas.

"Skolotājiem nāk līdzi vēsturiskā sajūta, ka mēs nesamaksājam par visām stundām, tādēļ gribu apliecināt, ka mēs virzāmies uz to, lai nākamajā gadā katra stunda skolotājiem tiktu apmaksāta neatkarīgi no tā, uz kādu slodzi viņi ir nodalīti un kāda slodze viņiem iedalīta," uzsvēra politiķe.

Viņa arī piebilda, ka piedāvātais risinājums paredz lielāku uzticēšanos skolu direktoriem un pašvaldībai, veicinot viņu autonomiju. Par to bažas izteikusi LIZDA, taču Čakša norādīja, ka svarīgi direktoriem un pašvaldībām iedot vadlīnijas, kādā veidā pedagogu slodze drīkst tikt veidota, lai nebūtu situācija, ka skolotāji ir pārstrādājušies.

Svarīgākais