Rīgas brīvostas floti papildina velkonis Sfinksa

Piektdien Rīgas pasažieru ostā notika jaunā Rīgas brīvostas pārvaldes velkoņa Sfinksa kristības.

Jaunais ledus klases velkonis izgatavots Pēterburgas kuģu būvētavā Pella. Pēc Rīgas brīvostas pārvaldes pasūtījuma tas papildināts ar iekārtām un tehnoloģijām, kas nepieciešamas drošas kuģošanas nodrošināšanai Rīgas ostā. Līdz šim Rīgas brīvostas rīcībā bija divi ledus klases velkoņi Santa un Stella.

Lai novērstu iespējamos riskus iestājoties ziemas sezonai, jaunais velkonis, tāpat kā esoši velkoņi Santa un Stella, ir ledus klases velkonis. Sfinksai ir uzlabotas korpusa plūdlīnijas, kas ļauj lauzt par 15 cm biezāku ledu kā Santai un Stellai. Būtiski, ka darba ātrums pie ledus laušanas visiem velkoņiem ir vienāds 2 – 5 mezgli. Jaunajam velkonim ir mazāka iegrime, kas savukārt dod iespēju veikt drošākus apkalpošanas darbus seklākās vietās.

Sfinksa ir velkonis ar azimutālu piedziņu, tā garums ir 28.5 metri, eskortēšanas ātrums 13.5 mezgli. Vilcējspēks tauvas režīmā plānots vismaz 50 tonnas, velkoņa dzinēja kopējā jauda ir 4000 zirgspēku, tas aprīkots ar Rolls - Royce kompānijā izgatavotu dzenskrūvi un ūdensmetējierīci ugunsdzēsības vajadzībām.

Jaunais velkonis tiks aprīkots ar spēcīgām ugunsdzēsības iekārtām, kas ļaus to izmantot ugunsgrēku likvidēšanai uz ūdens, kā arī krastā. Velkoni iespējams izmantot naftas noplūžu savākšanā, darbībai ar kuģu navigācijas iekārtām (boju izcelšanā, boju izvietošanā) un citos darbos.

Neskatoties uz to, ka velkoņa bruto tilpība ir zem 500 t, kuģis ir aprīkots atbilstoši visām starptautisko konvenciju SOLAS un MARPOL prasībām, cilvēku aizsardzībai un jūras piesārņojumu novēršanai.

Velkonis ir aprīkots ar moderniem navigācijas un radio sakaru līdzekļiem, atbilstoši jaunākajām prasībām.

Sfinksa, Stella un Santa spēj nodrošināt pat vislielāko kuģu drošu ienākšanu un iziešanu no Rīgas ostas.

Latvijā

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais