Septiņām taksometru firmām, kurām Valsts ieņēmumu dienests (VID) bija konstatējis pārkāpumus, mēneša laikā jāsakārto saistības ar VID. Ja tas netiks izdarīts, tām no 1. novembra uz trim mēnešiem tiks apturēta licence, bet pēc tam Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisija lems, ko darīt tālāk.
Taksometru firmas gan noliedz, ka būtu vainīgas, un uzskata to par konkurentu pasūtījumu.
Minētās firmas, kuru pārstāvji bija ieradušies uz komisijas sēdi, noliedza, ka būtu pieļāvušas pārkāpumus. SIA Ormanis Taxi padomnieks bija sašutis, uzskatot, ka tas viss ir pasūtījums. To apliecinot tas, ka vēl šā gada jūlijā viņa pārstāvētajai firmai viss bijis kārtībā, viss bijis samaksāts. Arī pirms diviem gadiem veiktais audits nekādus pārkāpumus neesot konstatējis, bet nu atklāts kas tāds, ka atliek tikai brīnīties. Uzņēmums esot iesniedzis sūdzību VID, taču atbilde līdz šim neesot saņemta. Tikpat pārsteigts par VID soli teicās bijis SIA STO pilnvarotais pārstāvis Aleksejs Ignatjevs, uzsverot, ka viņš nepiekrītot nevienam no dienesta uzrādītajiem pārkāpumiem. Viņš atzina, ka VID veicis firmā nodokļu auditu, aprēķinot 135 000 latu parādu. Taču uzņēmums lēmumu pārsūdzējis, un VID galu galā samaksai atstājis 35 000 latu. Taču arī šo lēmumu SIA STO pārsūdzējis – tātad tas likuma izpratnē nav stājies spēkā. «Nu nav šis komersants starp lielākajiem parādniekiem. Tiem pašiem lielākajiem nozares spēlētājiem ir pat pusmiljons latu lieli parādi, bet viņus šeit uz paklāja nesauc,» neizpratnē bija A. Ignatjevs, pieļaujot – viens no iemesliem varētu būt, ka SIA STO vēlējies sniegt taksometru pakalpojumus lidostā Rīga.
Pārējās melnajā sarakstā iekļuvušās firmas ir saistītas ar uzņēmēju Genādiju Aksjonovu. (Par vienu no tām, kas sniedza pakalpojumus Rīgas lidostā, tika saņemtas sūdzības no citām kompānijām.) Paskaidrojumus par tām sniedza Iveta Silionova, norādot, ka nepiekrīt nevienam no VID pārmetumiem. Audita rezultāti esot apstrīdēti jau pirms diviem mēnešiem, taču joprojām nav saņemtas atbildes. Viņa uzskatot, ka VID aprēķini esot strīdīgi. Piemēram, VID uzstādījums ir: 50% no auto nobraukuma jābūt ar pasažieri un par to jāmaksā visi nodokļi. Taču VID sodītajās firmās vadītājiem atļauts izmantot automašīnas savām vajadzībām, tāpēc šāds aprēķins pēc nobraukuma, nevis skaitītāja esot neadekvāts. Arī aizrādījumam, ka uzņēmumos algas ir zem vidējās nozarē, nevarot piekrist. Lai gan tajos strādā it kā 500 darbinieku, patiesībā esot daudz mazāk, jo vairākums piestrādā arī kur citur, bet daļa vairs nestrādājot šajās firmās, tikai aizmirsuši lauzt darba līgumus. Pārstāve arī skaidroja, ka darbinieki paši izraugās sev vēlamo darba laiku un viņiem tiek maksāts par nostrādātajām stundām, nevis pilnu darba dienu. Tāpēc strīdīgs esot jautājums – cik liela alga jāmaksā. I. Silionova arī pauda pārliecību, ka pārkāpumos vainīgi ir šoferi (arī par sagrozītiem spidometriem), tāpēc jābūt paredzētai lielākai autovadītāju atbildībai, nevis tikai īpašniekiem.
Komisijas pārstāve Irina Viņņika sēdes nobeigumā atzina, ka viņai radies iespaids: daļā uzņēmumu valda haoss – nav braukšanas grafiku, katrs brauc, kad grib un kur grib. Tāpat apbrīnojama esot visu šo firmu pārliecība par savu nevainību, visu vainu noveļot uz negodīgajiem konkurentiem.
Komisija visām taksometru firmām uzdeva mēneša laikā nokārtot saistības ar VID, lai pēc tam lemtu, kurām uz trim mēnešiem apturēt darbību. Ja situācija nemainīsies, iespējams, nāksies licences anulēt vispār.
***
UZZIŅAI
VID pārkāpumus konstatēja:
• KS Transporta grupa Rīgas Taxi,
• SIA Elite Taxi,
• SIA Apvienība Taxi,
• SIA TAXI,
• SIA MAXI TAXI,
• SIA Ormanis Taxi,
• SIA STO