Sabiedriskais transports ir epidemioloģiski drošs, bet ir vajadzīgs papildu finansējums

© f64.lv, Ģirts Ozoliņš

Satiksmes ministrija, balstoties uz apkopoto informāciju par situāciju sabiedriskajā transportā Covid-19 pandēmijas laikā un sadarbojoties ar citām ministrijām, pilsētu pašvaldībām un sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ir veikusi situācijas analīzi un izstrādājusi priekšlikumus drošai nozares darbībai.

Secināts, ka drošai iedzīvotāju mobilitātei pandēmijas laikā, sabiedriskajam transportam ir nepieciešams papildu finansējums izdevumu segšanai.

Satiksmes ministrijas veiktā sabiedriskā transporta darbības pandēmijas laikā analīze liecina, ka kopumā epidemioloģisko prasību izpilde sabiedriskajā transportā valsts reģionālās nozīmes maršrutu tīklos un deviņās pilsētās - Rīgā, Daugavpilī, Liepājā, Valmierā, Jelgavā, Jēkabpilī, Ventspilī un Rēzeknē tiek nodrošināta.

Vienlaikus, atsevišķos posmos epidemioloģiskās prasības Rīgas sabiedriskajā transportā nav iespējams nodrošināt. Tāpat, papildu kontrole ir nepieciešama, lai atsevišķos gadījumos nodrošinātu 50% transportlīdzekļa ietilpību un mutes un deguna aizsegu lietošanu sabiedriskajā transportā.

Pagājušogad kopējais pasažieru skaits ir samazinājies vidēji par 36%, salīdzinot ar 2019.gadu, un papildu reisu norīkošana laikos, kad ir vislielākā pasažieru plūsma, pārvadātājiem rada zaudējumus un to ierobežo arī pieejamo transportlīdzekļu skaits.

Nosakot papildu piesardzības pasākumus sabiedriskajā transportā, vienlaikus nepieciešams izvērtēt ar to ieviešanu saistīto izdevumu segšanu no valsts budžeta.

Priekšlikumi par papildu drošības pasākumiem pandēmijas ierobežošanai noteikti, ņemot vērā būtisku aspektu - lielai daļai iedzīvotāju sabiedriskais transports ir vienīgais transporta veids, kas nodrošina nokļūšanu uz darba vietu (t.sk., ārstniecības iestādēs nodarbinātajiem), bērnudārzu, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas vietām. Attiecīgi sabiedriskajam transportam ir jānodrošina iedzīvotāju mobilitātes iespējas un tā intensitātei ir jābūt tādai, lai cilvēku skaits transportlīdzeklī nepalielinātos un neradītu epidemioloģiskos riskus.

Covid-19 infekcijas izplatības samazināšanai, Satiksmes ministrija rosina saglabāt drošības pasākumus vismaz pašreizēja apjomā, ieviešot papildu prasības. Sabiedriskā pakalpojumu organizētājiem ir jāturpina veikt situācijas analīzi ikdienā, lai atbilstoši situācijai noteiktu nepieciešamo reisu skaitu, transportlīdzekļu ietilpību u.c. darbības, tai skaitā dezinfekcijas līdzekļu pieejamību transportlīdzekļos un virsmu dezinfekciju.

Sadarbībā ar Valsts policiju ir jāveic regulāri apsekojumi un kontrole par noteikto ierobežojumu un distancēšanās prasību ievērošana, tostarp arī par mutes un deguna aizsegu pareizu lietošanu, kā arī tiesību īstenošana, neuzņemot pasažierus vai izsēdinot no transportlīdzekļa epidemioloģisko prasību neizpildes gadījumā.

Tāpat, ir jāturpina aktīva sabiedrības informēšana, skaidrojot drošības un piesardzības pasākumu nepieciešamību un obligāti jālieto mutes un deguna aizsegus transportlīdzekļos, un vēlams arī tad, kad gaida transportlīdzekli. Vienlaikus aicinām iedzīvotājus izvērtēt nepieciešamību izmantot sabiedrisko transportu, īpaši paaugstinoties āra gaisa temperatūrai.

Sabiedriskā transporta pakalpojumus organizē VSIA "Autotransporta direkcija" (ATD) valsts reģionālās nozīmes maršrutu tīklā un deviņas pilsētu Rīgas, Daugavpils, Liepājas, Valmieras, Jelgavas, Jēkabpils, Ventspils un Rēzeknes pašvaldības. Sabiedriskā transporta organizētāji veic situācijas ikdienas izvērtēšanu, atbilstoši situācijai organizējot reisus, tai skaitā papildu reisus.

Saskaņā ar ATD apkopoto informāciju, 2020.gadā veikti 152,43 milj. braucienu, tai skaitā 119,47 milj. pilsētās un 32,96 milj. braucieni reģionālās nozīmes pārvadājumos, kas ir par 36% mazāk nekā 2019.gadā. Reģionālajos maršrutos visvairāk ir sarucis par maksu pārvadāto pasažieru skaits. Reģionālajos pārvadājumos, izvērtējot pasažieru pieprasījumu, 2020.gada pavasarī uz laiku atcelti aptuveni 1900 autobusu reisu un 16 vilcienu reisi, kā arī atsevišķos reisos samazināts vagonu skaits. Savukārt, 2020.gada rudenī un 2021.gada sākumā īslaicīgi atcelti aptuveni 800 autobusu reisu, kas ir aptuveni 11% no kopējā reisu skaita gadā un nav atcelts neviens vilciena reiss.

Arī pilsētas transportā kopējais pasažieru skaits ir ievērojami samazinājies - 2021.gada sākumā tas bija par 51% mazāks nekā 2021.gada sākumā. Reisu skaits nav ticis samazināts tikai Valmierā, Rēzeknē un Liepājā, pārējās pilsētās reisu skaits samazināts atbilstoši situācijai, nodrošinot iedzīvotāju nokļūšanu uz darba vietu, bērnudārzu, ārstniecības pakalpojumu saņemšanas vietām u.c..

Rīgas pilsētas transportā pirms pandēmijas ik dienu tika pārvadāti vairāk kā 425 000 pasažieru, bet 2020.gada pavasara ārkārtējās situācijas periodā, kad Rīgas dome atcēla lielāko daļu atvieglojumu, pasažieru skaits nokritās līdz 85 000 dienā, Pašreiz, pandēmijas otrajā vilnī pasažieru skaits svārstās ap 185 000 pasažieru dienā.

Normatīvais regulējums nosaka, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji nodrošina stingrus epidemioloģiskās drošības pasākumus, tai skaitā transportlīdzekļu regulāru dezinfekciju, transportlīdzekļu 50% ietilpību, obligātu mutes un deguna aizsega valkāšana vadītājiem, ja nav iespējams nodrošināt fizisku barjeru no pasažieriem, papildu reisu nodrošināšanu un pasažieru informēšanu par drošības pasākumiem. Normatīvais regulējums nosaka papildu drošības pasākumus arī autoostās un dzelzceļa stacijās, tai skaitā 15 kvadrātmetrus telpas vienam apmeklētājam un informācijas par noteiktajiem ierobežojumiem nodrošināšanu.

Vienlaikus, drošības pasākumi ir jāievēro arī visiem pasažieriem, tai skaitā obligāta mutes un deguna aizsega valkāšana sabiedriskajā transportā, autoostās un dzelzceļa stacijās, distancēšanās ievērošana, sabiedriskā transporta izmantošanas aizliegums, ja personai ir pozitīvs Covid-19 tests vai tā ir atzīta par kontaktpersonu.

Latvijā

Jautājums par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likuma normu, kas paredz, ka OCTA polise turpmāk būs obligāti jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku ir jāvērtē un nepieciešamības gadījumā jārod risinājumi.

Svarīgākais