MĒNEŠA JUBILĀRS: Le­ons Brie­dis

© f64

«Šo­brīd at­ro­dos vis­la­bā­ka­jā dzī­ves brī­dī. Ja tā ne­no­tik­tu, tad bū­tu grū­ti strā­dāt un rak­stīt. Jū­tos sa­ska­nī­gi pats ar se­vi, es­mu ie­gu­vis dvē­se­les mie­ra stā­vok­li. Viss rit da­bis­ku gai­tu, un no­tiek il­gi gai­dī­tā at­grie­ša­nās pie se­vis ci­tā kva­li­tā­tē. Tas ma­ni ie­prie­ci­na,» 65. dzim­ša­nas die­nas priekš­va­ka­rā sa­ka dzej­nieks Le­ons Brie­dis, ku­ram 16. de­cem­brī būs vel­tīts ju­bi­le­jas kon­cer­tuz­ve­dums.

Tam dots no­sau­kums At­zie­di, dvē­se­le tā­pat kā po­pu­lā­rā dzej­nie­ka pa­ša mī­ļā­ka­jam dze­jo­lim, ku­ram Rai­monds Pa­uls sa­vu­laik uz­rak­stī­ja me­lo­di­ju, bet klau­sī­tā­ji šo sla­ve­no dzies­mu ie­mī­ļo­ja Mir­dzas Zī­ve­res iz­pil­dī­ju­mā. Par go­du ju­bi­le­jai kla­jā nāks arī dzej­nie­ka jaun­ais dze­jo­ļu krā­jums Eņ­ģe­ļu lid­lauks.

Birst no vi­sām pie­dur­knēm

Ne­vil­to­tas sir­snī­bas un vien­kār­šī­bas caur­strā­vots, dzej­nieks stās­ta par vie­nu no har­mo­ni­jas avo­tiem – tas ir ne­se­nais brau­ciens Dze­jas die­nās uz dzim­to Ma­do­nas no­va­du, Mēt­rie­nu, kur dzej­nieks ne­esot bi­jis 15 ga­du. Ap­mek­lē­jis sa­vas Gran­ti­ņu mā­jas, ar sil­tu acu ska­tie­nu ap­mī­ļo­jis ve­cos ce­riņ­krū­mus un pa­tei­cī­bā va­rē­jis no­liekt gal­vu, jo te saim­nie­ko la­bi ļau­dis. «Dzim­tās pus­es bēr­nī­bas avots, kurš šķi­ta, ka ir aiz­sē­rē­jis un at­stāts no­vār­tā, jo­pro­jām ir dzīvs. Tas de­va pa­pil­du im­pul­su un spē­ku. At­grie­ša­nās no­ti­ka īs­ta­jā brī­dī, sa­sto­po­ties ar īs­ta­jiem cil­vē­kiem, no­vad­nie­kiem, un tas ie­dves­mo­ja ga­da no­ga­lei. Var­būt šī ie­dves­ma ne­pa­me­tīs il­gā­ku lai­ku. Pie­pe­ši at­ta­pos, ka bēr­nī­bas at­mi­ņas ir dzī­vas, ie­spai­di un da­ba, kas al­laž de­vu­si spē­ku, dzim­tās pus­es lie­lais sir­snī­gums un la­bes­tī­ba. Ne­vi­ļus īsts, pa­tiess pa­ci­lā­tī­bas un sa­viļ­ņo­ju­ma brī­dis, kurš jau ilgst vai­rā­kus mē­ne­šus. Dievs dod to ne­pa­zau­dēt,» po­ētis­ki sa­ka dzej­nieks. Ta­gad viņš, tē­lai­nāk iz­sa­ko­ties, dzī­vo­jot ne­vis kaut kā­dā māk­slī­gā pār­ta­pu­ma brī­dī, bet da­bis­kā pār­vei­des brī­dī, kad dze­jo­ļi birst no vi­sām pie­dur­knēm. Un arī bai­ļu vairs ne­esot, ka kaut kas dze­jā va­rē­tu sa­mi­sē­ties.

Rak­sta ar lo­ģis­ko ie­dves­mu

«Jau­nī­bā dzī­vo­ju ar emo­ci­onā­lo ie­dves­mu, bet ta­gad – ar lo­ģis­ku ie­dves­mu, jo ma­ni var pār­traukt rak­stīt jeb­ku­rā brī­dī kāds dzī­ves no­ti­kums, no­vir­zīt sā­ņus no aiz­sāk­ta dar­ba. Ag­rāk šķi­ta, ka darbs ne­at­grie­ze­nis­ki un uz mū­žiem ir pa­zau­dēts, ja kāds ma­ni pār­trau­ca. Ta­gad jeb­ku­rā brī­dī va­ru at­sākt rak­stīt dze­ju, un tā ir la­ba sta­bi­li­tā­tes sa­jū­ta.» Le­ons Brie­dis dzī­vē un sa­vā daiļ­ra­dē sa­snie­dzis brie­du­mu, mā­co­ties ne ti­kai no ci­tiem cil­vē­kiem, bet arī no se­vis, no sa­vām kļū­dām. «Šķiet, ap­mē­ram pirms pie­ciem sep­ti­ņiem ga­diem sā­ku sa­prast cil­vē­kus. Pirm­ām kār­tām bei­dzot es­mu sā­cis sa­prast pats se­vi un va­ru sa­prast arī ci­tus. Cil­vē­kus pie­ņe­mu tā­dus, kā­di vi­ņi ir, ne­pra­su, lai vi­ņi bū­tu tā­di, kā­dus man gri­bē­tos. Šie cil­vē­ki ir skais­ti, kriet­ni, da­bis­ki un īs­ti, un arī es va­ru būt vi­ņiem kaut ne­daudz lī­dzīgs. Tā­pēc man ir miers un sa­ska­ņa ar se­vi un ci­tiem. Pro­tams, ir lie­tas, kas man ša­jā dzī­vē ne­pa­tīk, sa­rūg­ti­na, bet tas nav šķēr­slis dar­bam un at­tie­cī­bām ar ci­tiem. Un var­būt arī tā­pēc ma­ni dze­jo­ļi sāk aiz­vien vai­rāk līdz­inā­ties man pa­šam un es aiz­vien vai­rāk līdz­inos sa­viem dze­jo­ļiem. Mēs viens ot­ru pa­pil­di­nām, un dzī­ve ie­gūst ci­tas vēr­tī­bas, jē­gu, krā­sas, ska­ņas un smar­žas. Jo īs­tāk, pa­tie­sāk un at­de­vī­gāk būs dzī­vo­jis dzej­nieks, jo īs­tā­ka un pa­tie­sā­ka būs vi­ņa dze­ja. Il­gi bi­ja jā­no­dzī­vo, lai no­nāk­tu pie šā­das ele­men­tā­ras pa­tie­sī­bas.»

Pie­da­lās ar vi­su ķer­me­ni

Lai cik arī daudz vi­ņam no­zī­mē dze­ja, at­dze­jo­ša­na un tul­ko­ša­na, to­mēr dzī­ve ir ne­sa­lī­dzi­nā­mi skais­tā­ka, pil­nī­gā­ka, ba­gā­tā­ka, ne­ap­tve­ra­mā­ka ne­kā vis­skais­tā­kais dze­jo­lis, spriež dzej­nieks. «Ta­ču tas ne­no­zī­mē, ka es ne­tur­pi­nā­šu rak­stīt. Dzī­ve ir kļu­vu­si par vie­nu no ma­niem ie­dves­mas avo­tiem. Jau­nī­bā ap­mē­ram 20 ga­du ie­dves­ma ti­ka smel­ta pa­star­pi­nā­ti caur zi­nā­ša­nām un grā­ma­tām, kas arī ir sva­rī­gi. Ta­gad va­ru smel­ties ie­dves­mu no cil­vē­kiem un dzī­ves, kā­da tā ir, vi­sā daudz­vei­dī­bā un pret­ru­nī­gu­mā, vi­sās draņ­ķī­bās un go­dī­bās.» Dzej­nieks fi­lo­zo­fis­ki aiz­do­mā­jas, ka cil­vē­kam pār­dzī­vot va­jag ti­kai par to, ko viņš spēj ie­tek­mēt, bet to, ko ne­var ie­tek­mēt – tā ir lie­ka sa­vas ener­ģi­jas iz­šķie­ša­na un grau­ša­na. Ta­ču mēs spē­jam daudz ko ie­tek­mēt, pirm­ām kār­tām pa­ši se­vi, arī sa­vu tu­vi­nie­ku, drau­gu dzī­vi un pa­lī­dzēt vi­ņiem. Tas cil­vē­ka dzī­vei pie­šķir pa­vi­sam ci­tu ska­tī­ju­mu un jē­gu.»

Dzej­nie­ce Viz­ma Bel­še­vi­ca sa­vu­laik esot tei­ku­si, ka dze­jo­li ne­rak­sta ti­kai ar ro­ku, ar zī­mu­li, uz rak­stām­ma­šī­nas un ta­gad uz da­to­ra, bet rak­sta ar vi­su ķer­me­ni. Tā­pēc dzej­nie­kam jā­būt ne ti­kai la­bā ga­rī­gā for­mā, bet arī fi­zis­kā – uz­ska­ta Le­ons Brie­dis, kurš ne­pie­de­rot pie tiem au­to­riem, ku­ri sēž pie gal­da vai kā­dā no­teik­tā vie­tā un cen­šas kaut ko uz­rak­stīt, bet ne­kas ne­sa­nāk. «Dze­jo­ļi at­nāk pa­ši no kaut kā­diem mā­jie­niem, in­to­nā­ci­jām, rit­miem. Ie­dves­ma ir da­ba, sap­nis un mī­les­tī­ba, dzī­ve. Dze­jo­ļi at­nāk ne­gai­dī­ti, pat ne­gri­bē­ti, un iz­rā­dās, ka tie­ši tie ir vis­gai­dī­tā­kie un gri­bē­tā­kie. Pro­tams, ne vis­i iz­do­das, bet tos at­liek ti­kai pie­rak­stīt.»

Sāk at­kal la­bot

Vi­ņus, dzej­nie­kus, mēdz ie­da­līt di­vos ti­pos – prag­ma­tis­kie un in­te­lek­tu­ālie. «Abas īpa­šī­bas ir sva­rī­gas – gan emo­ci­ona­li­tā­te, gan ana­lī­tis­kums. Vai­rāk es­mu in­tui­tī­vi im­pro­vi­zē­jošs cil­vēks. Ma­na dze­ja vai­rāk ir in­tui­tī­va im­pro­vi­zā­ci­ja. Tā ir kā ba­lan­sē­ša­na pa vir­vi – var no­krist, sa­lauzt spran­du, bet var iz­ci­li pa to no­iet un ap­mest sal­to mor­ta­le. Ba­lan­sēt ir sma­gi, vieg­lāk ir at­ras­ties bed­rē.» L. Brie­dis mē­dzot se­vi uz­mun­dri­nāt ar vār­diem: «Ja vē­lies ša­jā dzī­vē kaut ko pa­nākt, tad jā­dzī­vo il­gi», lai gan to ne­esot vieg­li iz­da­rīt. «Vieg­lāk ir aiz­deg­ties, uz­lies­mot un sa­degt, at­stā­jot brī­niš­ķī­gas pē­das mū­su ap­zi­ņā, kā to iz­da­rī­ja Edu­ards Vei­den­baums, Fri­cis Bār­da, Jā­nis Po­ruks, arī Alek­sandrs Čaks. Šā­du cil­vē­ku lat­vie­šu li­te­ra­tū­rā ir maz, pār­sva­rā pro­za­īķi, bet arī dzej­nie­ki.»

Le­ons Brie­dis ne­stei­dzo­ties dze­jo­ļus ātr­i uz­rak­stīt, un vis­i ne­kad arī ne­tie­kot pub­li­cē­ti. Ja kāds uz­rak­sto­ties uz­reiz, tad la­bi, ja nē – tiek ie­mes­ti mis­kas­tē vai sa­de­dzi­nā­ti. «Bie­ži at­grie­žos pie se­nāk uz­rak­stī­tiem dze­jo­ļiem, tos pa­la­bo­ju. Ag­rāk par to smē­jos un ne­ti­cē­ju. Ir tā­di dzej­nie­ki kā Ojārs Vā­cie­tis, ku­ri uz­rak­sta dze­ju vie­nā rā­vie­nā, bet ir tā­da ti­pa dzej­nie­ki kā Viz­ma Bel­še­vi­ca, ku­ri rū­pī­gi strā­dā ar kat­ru rin­du un vār­du. Ag­rāk bi­ju pa vi­du vi­ņiem, bet ta­gad sā­ku tu­vo­ties V. Bel­še­vi­cai,» at­klāj L. Brie­dis. Dze­jas rak­stī­ša­na vi­ņam ne­kad ne­esot bi­jis darbs, arī tad, kad jau­nī­bā tā rei­zēm grū­ti nā­ku­si. «Dze­ja – tas ir prieks. Tas var būt arī skumjš prieks, iz­mi­sums, mī­les­tī­ba, naids – vis­as ie­spē­ja­mās jū­tas. Ne­ko vai­rāk sa­vā dze­jā ne­gri­bu pa­teikt kā pats se­vi.»

Būt ne­mi­tī­gā kus­tī­bā

Dzej­nieks mēdz ie­lū­ko­ties un iz­vēr­tēt arī jaun­o au­to­ru vei­ku­mu, jo «dzej­nie­ki ir kā sa­vie­no­ti trau­ki», ku­ri cits ci­tu ie­tek­mē. «Šo­brīd tik ak­tī­vi ne­pie­da­los li­te­rā­rās dzī­ves vis­os pro­ce­sos, tik bie­ži ne­eju uz dze­jas va­ka­riem un ne­uz­stā­jos, ta­ču mēs cits ci­tu ie­tek­mē­jam da­žā­dās no­zī­mēs. Bez ci­tiem dzej­nie­kiem arī ma­na dzī­ve ne­bū­tu ie­do­mā­ja­ma. Gri­bas ce­rēt, ka var­būt arī bez ma­nas dze­jas vi­ņu dze­ja nav ie­do­mā­ja­ma. Mēs ne­esam ne jaun­i, ne ve­ci, ne ie­sā­cē­ji. Bal­tās pa­pī­ra la­pas priekš­ā esam vie­nā­di. Kat­ru rei­zi esam de­bi­tan­ti, mū­žī­gie de­bi­tan­ti.» L. Brie­dis jū­tas gan­da­rīts, ka Lat­vi­jā dze­ja jo­pro­jām tiek rak­stī­ta un ir po­pu­lā­ra. «Dze­ja at­nāk pie cil­vē­ka tad, kad tā vi­ņa dvē­se­les stā­vok­lim ir ne­pie­cie­ša­ma. Dzī­vo­ju pa­tei­cī­gā lat­vie­šu li­te­ra­tū­ras un dze­jas at­tīs­tī­bas pe­ri­odā un es­mu prie­cīgs, ka ci­ti dzej­nie­ki ma­ni tie­ši vai ne­tie­ši ie­dves­mo.»

Le­onam Brie­dim pa­tīk at­ras­ties ga­rī­gā un fi­zis­kā kus­tī­bā, ne­vis pa­likt uz vie­tas. Tā­pēc arī lie­lā­kā da­ļa dze­jo­ļu ne­top pie rak­stām­gal­da, bet stai­gā­jot, kaut kur brau­cot pa pa­sau­li, ie­pa­zīs­tot ci­tu tau­tu kul­tū­ru, dze­ju, esot starp cil­vē­kiem. «Lab­prāt dzī­vo­tu un ne­iz­kus­tē­tos no vie­tas kā tāds lauk­ak­mens, bet ne­sa­nāk. Tas ne­at­bilst ma­nam tem­pe­ra­men­tam un rak­stu­ram. Ta­ču iz­šķēr­dēt se­vi tā kā jau­nī­bā arī ne­var, va­ja­dzī­ga sav­ru­pī­ba, zi­nāms miers, ska­nī­gās vien­tu­lī­bas mir­klis.» Aiz­va­dī­ta­jos di­vos ga­dos ko­pā ar dzī­ves­bied­ri Ma­ri­ju, arī li­te­rā­ti, in­ten­sī­vi tie­kot ap­brau­kā­tas un ap­mek­lē­tas klu­sas un no­ma­ļas Lat­vi­jas vie­tas, ku­rās at­klāts daudz brī­niš­ķī­ga un skais­ta, ka aiz­rau­jo­ties pat el­pa. Šo­va­sar būts Ugā­lē, pie Us­mas eze­ra un En­gu­ru­pī­tes, kur cil­vē­ka klāt­būt­ne ilg­sto­ši nav bi­ju­si. Ne­kur Eiro­pā to ne­va­rot re­dzēt! Tā­dos mir­kļos ne­re­ti uz­mā­co­ties ne­lie­las skum­jas – kur viņš esot bi­jis ag­rāk.

Dze­ja un mū­zi­ka

Sa­dar­bo­jies ar lie­lā­ko da­ļu Lat­vi­jas kom­po­nis­tu, vi­sus pat grū­ti bū­tu uz­skai­tīt, stās­ta dzej­nieks. Dzies­mas ar vi­ņa dze­ju iz­ska­nē­ju­šas gan kon­cer­tos, gan te­āt­ra iz­rā­dēs un raid­lu­gās. «Ma­nā dzī­vē lie­la lo­ma pa­vi­sam ne­gai­dī­ti bi­ju­si Ad­ri­anam Ku­ku­va­sam. Ju­bi­le­jas kon­cer­tā viņš dzie­dās ba­lā­di Aiziet sau­le, kas ir sen kom­po­nē­ta un ma­zāk dzir­dē­ta. 1987. ga­dā ar Ad­ri­anu uz­rak­stī­jām ro­ko­pe­ru – ba­le­tu Nā­ri­ņa, kas ti­ka uz­ves­ta uz Ope­re­tes ska­tu­ves. To­laik iz­rā­dīts re­kord­skaits iz­rā­žu – 67! Jo­pro­jām šī ro­ko­pe­ra man ir dār­ga,» at­zīst dzej­nieks. Dau­dzām Ul­da Sta­bul­nie­ka dzies­mām, un, pro­tams, Rai­mon­da Pa­ula me­lo­di­jām ir dzej­nie­ka vār­di. Ko­pī­gi ar Ju­ri Ku­la­ko­vu sa­ce­rē­tas 20 dzies­mas, Gu­nārs Ro­zen­bergs uz­rak­stī­jis dzies­mas dže­za sti­lā, bet tās diem­žēl aiz­gā­ju­šas ne­bū­tī­bā. «Ar mū­zi­ku man vien­mēr bi­ju­šas la­bas at­tie­cī­bas. Dze­ja man arī ir mū­zi­ka. Ļo­ti daudz es­mu mā­cī­jies no mū­zi­kas for­mas. Es­mu rak­stī­jis dze­ju ga­ta­vai me­lo­di­jai, prak­tis­ki ne­kad nav bi­jis ot­rā­di, un tas ir grū­ti. Ja man ir iz­de­vies uz­rak­stīt 20 la­bu dzies­mu, kas ir ska­nī­gas un pa­šam pa­tīk, tad tas ir daudz,» teic dzej­nieks, ku­ram esot pie­tie­ka­mi daudz paš­kri­ti­kas. Daž­kārt kļūs­tot žēl, ka pats ne­spē­lē­jot ne­vie­nu mū­zi­kas in­stru­men­tu, no ku­riem vis­vai­rāk su­ģes­tē­jot ēr­ģe­les, vi­jo­le un sta­bu­lī­te, ko bēr­nī­bā mā­cē­jis iz­ga­ta­vot.

Māja

Pieņemot lēmumu par dzīvokļa iegādi un apskatot potenciālos mājokļus, varam nonākt situācijā, kad uzmanību pievēršam vien dzīvokļa izskatam un platībai, taču aizmirstam par daudzām nozīmīgām detaļām. Ko nepieciešams pārbaudīt, lai pēcāk nenonāktu nepatīkamās situācijās saistībā ar jauniegādāto mājokli, stāsta Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.

Svarīgākais