CILVĒKA STĀSTS: Darbs kā hobijs

© no personīgā arhīva

Pro­fe­si­onāls fo­to­grāfs Alek­sandrs Ken­den­kovs ar fo­to­māk­slu no­dar­bo­jas kopš 2000. ga­da, ie­gu­vis Lat­vi­jas amat­nie­cī­bas ka­me­ras meis­ta­ra dip­lo­mu. Vei­do fo­to rek­lā­mas jo­mā, vie­na no vi­ņa dar­bī­bas pri­ori­tā­tēm ir ar­hi­tek­tū­ras, in­ter­je­ru un aina­vu di­zai­na fo­to­grā­fi­jas. «Man vis­vai­rāk pa­tīk tie­ši šī spe­ci­fis­kā jo­ma, lai gan fo­to­gra­fē­ju arī por­tre­tus,» stās­ta Alek­sandrs, kas ap­mē­ram pirms sep­ti­ņiem ga­diem ar ko­lē­ģi iz­vei­do­jis fo­tos­tu­di­ju Stylefoto.

Sa­vu ik­die­nas dar­bu – fo­to­gra­fē­ša­nu uz­ska­ta arī par ho­bi­ju, un sā­kums kā jau dau­dziem bi­ja fo­to vei­do­ša­na sa­viem al­bu­miem, kad viņš vēl mā­cī­jies sko­lā. Fo­to­gra­fē­ša­nas ap­gu­ves pro­ce­sā iz­gā­jis vi­sam cau­ri, sā­kot ar meln­bal­to fo­to vei­do­ša­nu un fil­mi­ņu at­tīs­tī­ša­nu. Alek­sandrs tur­pi­na ģi­me­nes tra­dī­ci­jas, jo ar fo­to­gra­fē­ša­nu aiz­rā­vies gan vi­ņa tēvs, gan vec­tēvs.

«Ie­spē­jams, ka in­te­re­se nāk no vi­ņiem. Tēvs dar­bo­jās ar ve­ca­jiem pa­dom­ju ra­žo­ju­ma fo­to­apa­rā­tiem Ze­ņit, Zor­kij.  Kad ie­pa­zi­nos ar pro­fe­si­onā­liem fo­to­grā­fiem, vi­ņi pa­mu­di­nā­ja no­piet­nāk pie­vēr­sties fo­to­grā­fi­jas māk­slai,» at­ce­ras Alek­sandrs. Smai­dot viņš stās­ta, ka pa­šam trūk­stot pa­cie­tī­bas fo­to­gra­fēt ma­zus bēr­nus un dzīv­nie­kus, lai gan šā­di fo­to esot vi­ņa ne­skai­tā­mo fo­to­grā­fi­ju klās­tā.   

Uz ku­ģa – kā ar­mi­jā    

Pēc sko­las ab­sol­vē­ša­nas pui­sis aiz­gā­jis mā­cī­ties uz Lie­pā­jas jūr­nie­cī­bas ko­le­džu. «Ko­pā ar drau­giem no­lē­mām mā­cī­ties tā­lāk no Rī­gas, lai bū­tu in­te­re­san­tāk. Tas bi­ja sa­rež­ģīts laiks – 90. ga­du vi­dus. Piec­us ga­dus mā­cī­jos un pēc tam sā­ku strā­dāt uz ku­ģa, ik pus­ga­du esot tā­lu pro­jām no mā­jām.» Alek­sandrs sa­lī­dzi­na, ka darbs uz ku­ģa – kā die­nests ar­mi­jā. Esot uz ku­ģa, vī­rie­tis sa­pra­tis, ka to­mēr vai­rāk in­te­re­sē fo­to­gra­fē­ša­na, kas va­rē­tu būt sais­tī­ta arī ar jū­ru. Uz ku­ģa par me­hā­ni­ķi viņš no­strā­dā­jis trīs ga­dus, ap­brau­kā­jis vi­su pa­sau­li, sā­kot no An­gli­jas līdz Fi­li­pī­nām, Ma­lai­zi­jai un In­do­nē­zi­jai, kur, pro­tams, ta­pu­ši arī ek­so­tis­ki fo­to. Kad at­grie­zies mā­jās no jū­ras, no­pir­cis la­bu fo­to­teh­ni­ku un aiz­gā­jis uz fo­tok­lu­bu, kur ie­pa­zi­nies ar šīs jo­mas liet­pra­tē­jiem, ar ku­riem uz­sā­cis sa­dar­bī­bu, un fo­to­gra­fē­ša­nas en­tu­zi­as­tiem.

Kad Alek­sandrs mā­cī­jies par ku­ģa ve­cā­ko me­hā­ni­ķi, aiz­sū­tīts uz kva­li­fi­kā­ci­jas pa­aug­sti­nā­ša­nas kur­siem Kip­rā.

«Cī­tī­gi aiz­rā­vos arī ar fo­to­gra­fē­ša­nu un de­vos fo­to­gra­fēt mo­lu. No­vie­to­ju sta­tī­vu, sā­ku fo­to­gra­fēt. Da­žas kad­rus no­bil­dē­ju un aiz­gā­ju pro­jām,» at­ce­ras bi­ju­šais jūr­nieks. «Pēc tam at­grie­zos kop­mīt­nēs, uz ku­rie­ni at­nā­ca di­vi cil­vē­ki kos­tī­mos kā spec­aģen­ti un jau­tā­ja, kurš fo­to­gra­fē­jis. Iz­rā­dī­jās, ka es­mu bil­dē­jis jū­ras ka­ra flo­tes bā­zes te­ri­to­ri­ju. Pro­tams, man ne­bi­ja ne ma­zā­kās no­jaus­mas par to, ta­ču uz­fil­mē­to ma­te­ri­ālu li­ka at­dot. Pēc pār­is die­nām fil­mi­ņas at­ne­sa at­pa­kaļ un tei­ca, ka viss ir kār­tī­bā,» ar smai­du stās­ta Alek­sandrs. Jau­tāts, vai jū­ras ne­pie­trūkst, at­bild, nē, lai gan daž­kārt pa­tī­kot at­pūs­ties pie tās, pa­brau­kāt ar jah­tu.     

Sa­dzī­vo ar kon­ku­ren­ci

Alek­sandrs uz­ska­ta, ka fo­to­grā­fa darbs ir in­te­re­sants, ne­kad nav vien­vei­dīgs. Viņš pie­krīt, ka ne­pār­trauk­ti jā­pil­nvei­do­jas, tā­pēc ap­mek­lē­jis da­žā­das meis­tar­kla­ses gan Rī­gā, Mas­ka­vā un Sankt­pē­ter­bur­gā. Sa­vā stu­di­jā arī or­ga­ni­zē meis­tar­kla­ses. «Kon­ku­ren­ce ir mil­zī­ga jau ap­mē­ram sep­ti­ņus ga­dus, jo iz­vei­do­jās daudz fo­tos­ko­lu un pa­lie­li­nā­jās arī pie­dā­vā­to fo­to­kur­su skaits. No vie­nas pus­es, tā ir la­ba lie­ta. Pirms des­mit ga­diem uz ro­ku pirk­stiem va­rē­ja sa­skai­tīt cil­vē­kus, ku­ri no­piet­ni aiz­rau­jas ar fo­to­gra­fē­ša­nu. Ta­gad dau­dzi se­vi uz­ska­ta par fo­to­grā­fiem, jo fo­to­apa­rā­tu ce­nas kļu­va pie­eja­mas un fo­to­māk­sla strau­ji at­tīs­tī­jās, ta­jā pa­rā­dī­jās ci­pa­ru teh­no­lo­ģi­jas. Sā­ku strā­dāt, iz­man­to­jot fo­to­fil­mas, un fo­to­grā­fam bi­ja jā­jūt – fo­to­grā­fi­ja būs la­ba vai ne­būs, bet ta­gad šis pro­cess teh­nis­ki kļu­vis vien­kār­šāks. Pa­rā­dī­jās fo­to­šops, ar ku­ra pa­lī­dzī­bu da­to­rā var ap­strā­dāt fo­to, tā­pēc dau­dzi prog­ram­mē­tā­ji sā­ka pa­ra­lē­li no­dar­bo­ties ar bil­žu ap­strā­di,» at­klāj fo­to­grāfs. Viņš cen­šas strā­dāt tā, lai fo­to ir kva­li­ta­tīvs. «Ta­ču ne­vē­los teikt, ka bil­žu ap­strā­de – tas ir slik­ti. Ja fo­to­grāfs iz­vei­do­jis par 90 pro­cen­tiem kva­li­ta­tī­vu fo­to un pēc tam to ap­strā­dā­jis, tad re­zul­tāts būs ide­āls.»

Ne­drīkst do­māt par peļ­ņu 

Vie­na da­ļa fo­to­grā­fu uz­ska­ta, ka no­pirks la­bu fo­to­apa­ra­tū­ru un ar to va­rēs no­pel­nīt, – šāds ir Alek­san­dra vie­dok­lis. No­vē­ro­jis, ka šo­brīd fo­to­kur­sus ap­mek­lē daudz dai­ļā dzi­mu­ma pār­stāv­ju. Tas, pēc vi­ņa do­mām, esot iz­skaid­ro­jams ar to, ka sie­vie­tes ir uz­ņē­mī­gā­kas un lab­prāt mā­cās. «Ja, uz­sā­kot jeb­ku­ru dar­bu, cil­vēks do­mā ti­kai par pel­ņu, tad diez vai re­zul­tāts būs labs,» viņš kri­tis­ki vēr­tē. «Ja strā­dā­ju pēc klien­tu pa­sū­tī­ju­ma, tad man pa­tīk, ja vi­ņi zi­na, ko vē­las, lai gan in­te­re­san­tāk ir tad, ja va­ru likt lie­tā ra­do­šo iz­do­mu. Ja cil­vēks man sa­ka, lai kaut ko no­fo­tog­ra­fē­ju, tad pēc tam ne­re­ti ro­das ne­iz­prat­ne un daudz jau­tā­ju­mu. It īpa­ši tas at­tie­cas uz fo­to in­ter­je­ros un ar­hi­tek­tū­ras jo­mā. Fo­to vei­do­ša­na var sāk­ties ti­kai tad, kad at­tie­cī­gā vi­de ir sa­ga­ta­vo­ta.» Alek­sandrs ap­stip­ri­na, ka vi­ņa prak­sē esot daudz klien­tu, ku­ri sa­ka, ka vi­ņi ne­esot fo­to­gē­nis­ki, iz­ņē­mums, pro­tams, esot mo­de­ļi, vai to, ka ne­pa­tīk fo­to­gra­fē­ties. «Nav ne­glī­tu cil­vē­ku, ir ti­kai ne­pro­fe­si­onā­li fo­to­grā­fi! Pa­tī­ka­mi, ja klients, ku­ram ne­pa­tīk fo­to­gra­fē­ties, sa­ka, ka bil­des ir iz­de­vu­šās.»

Būt ne­pār­trauk­tā kus­tī­bā

Fo­to­grā­fam jā­būt ap­vel­tī­tam ar la­bām psiho­lo­ga īpa­šī­bām, jā­prot ar cil­vē­kiem ko­mu­ni­cēt, jā­pa­līdz at­vēr­ties, cit­reiz jā­pār­lie­ci­na, sa­ka Alek­sandrs. «Tas pra­sa daudz ener­ģi­jas. Ja cil­vēks psiho­lo­ģis­ki nav ga­tavs fo­to­se­si­jai, tad ir grū­tāk, ne­kā di­vas die­nas pēc kār­tas bil­dēt in­ter­je­ru. Man ir sva­rī­gi, lai ka­me­ras priekš­ā cil­vēks ir da­bisks.» Alek­sandrs uz­ska­ta, ka esot at­ra­dis īs­to pro­fe­si­ju. «Man ir klien­ti, ar ku­riem sa­dar­bo­jos vai­rāk­kārt, un tas ir po­zi­tī­vi, ja vi­ņi at­grie­žas pie ma­nis.» Fo­to­grāfs ne­slēpj, ka esot pie­dzī­vo­jis arī tā­du pe­ri­odu, kad dar­ba ir maz. Grū­tā­kais ša­jā dar­bā esot pār­nē­sāt fo­to­apa­ra­tū­ru no vie­nas vie­tas uz ci­tu – smai­da Alek­sandrs.

«Nav ne­kā tā­da, ko fo­to­grāfs ne­va­rē­tu iz­da­rīt, jo teh­nis­kās ie­spē­jas mūs­die­nās ir pla­šas. Pro­tams, daž­kārt ie­ro­be­žo­ju­mus no­sa­ka fi­nan­ses.» Viņš ne­iz­da­la, ka la­bā­ki fo­to­grā­fi ir vī­rie­ši vai ot­rā­di – sie­vie­tes. «Pret se­vi es­mu pra­sīgs, jo dar­bam jā­būt per­fek­ti pa­veik­tam,» uz­ska­ta fo­to­grāfs. Par in­te­re­san­tiem pro­jek­tiem Alek­sandrs uz­ska­ta vei­do­tās fo­to­grā­fi­jas, ku­ras jā­no­for­mē kā māk­slas dar­bi. «Fo­to tir­gū no­dar­bo­ties ti­kai ar vie­nu no­vir­zie­nu bū­tu grū­ti. Da­žā­dī­ba ne­ļauj fo­to­grā­fam ap­stā­ties sa­vā at­tīs­tī­bā un dar­bam kļūt ap­ni­cī­gam.» Viņš uz­ska­ta, ka iz­vei­dot skais­tu fo­to­grā­fi­ju – ar to vien ne­pie­tiek, jo sva­rī­gi, lai tai bū­tu stāsts tā­pat kā ki­no. «Ja fo­to­grā­fam ir pa­sū­tī­ju­mi un vi­ņu ie­sa­ka ci­tiem, tad viņš ir pro­fe­si­onā­lis sa­vā jo­mā.» Alek­san­dram pa­tīk ce­ļot, viņš no­dar­bo­jas ar al­pī­nis­mu. Būt ne­pār­trauk­tā kus­tī­bā – tas rak­stu­ro ra­do­šās pro­fe­si­jas pār­stā­vi, jo dzī­vot mie­rī­gi viņš ne­prot.    

Māja

Pieņemot lēmumu par dzīvokļa iegādi un apskatot potenciālos mājokļus, varam nonākt situācijā, kad uzmanību pievēršam vien dzīvokļa izskatam un platībai, taču aizmirstam par daudzām nozīmīgām detaļām. Ko nepieciešams pārbaudīt, lai pēcāk nenonāktu nepatīkamās situācijās saistībā ar jauniegādāto mājokli, stāsta Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.

Svarīgākais