VESELĪBA: Ārstē ar mūziku

© F64

At­šķi­rī­bā no da­žā­dos sa­mu­dži­nā­tos vār­dos dē­vē­tām me­to­dēm mū­zi­kas te­ra­pi­ja iz­klau­sās sa­pro­ta­ma: acīm­re­dzot tā ār­stē ar mū­zi­ku. Bet, kā īs­ti tas no­tiek un ar kā­du mēr­ķi, dau­dziem nav skaidrs.

«Mū­zi­kas te­ra­pi­ja ir ve­se­lī­bas ap­rū­pes jo­ma, vien­kār­ši sa­kot – mū­zi­kas zi­nāt­nisks iz­man­to­jums te­ra­pei­tis­kiem mēr­ķiem, kas sais­tī­ti ar emo­ci­jām, uz­ve­dī­bu, ga­rī­go un fi­zis­ko lab­sa­jū­tu, se­vis iz­zi­nā­ša­nu,» stās­ta ser­ti­fi­cē­ta mū­zi­kas te­ra­pei­te Ine­se Pa­iča. «Lat­vi­ja ir vie­na no ne­dau­dzām val­stīm, kur mū­zi­kas te­ra­peits ir pro­fe­si­ja. Ta­jā var strā­dāt, pa­bei­dzot at­tie­cī­gu stu­di­ju prog­ram­mu un sa­ņe­mot ser­ti­fi­kā­tu. Mā­cī­bu pro­ce­sa ob­li­gā­ta da­ļa ir paš­te­ra­pi­ja, su­per­vī­zi­jas un ne­pār­trauk­ta tā­lāk­iz­glī­tī­ba. Lie­la da­ļa mū­zi­kas te­ra­pei­tu tur­klāt ir ar aka­dē­mis­ku mū­zi­kas iz­glī­tī­bu.»

– Vai arī klien­tiem va­ja­dzī­ga mu­zi­kā­lā dzir­de vai kā­da in­stru­men­ta spē­les ie­ma­ņas?

– Nē, tas nav ne­pie­cie­šams, cil­vē­kam ir vien­kār­ši jā­at­nāk un jā­būt vai­rāk vai ma­zāk ga­ta­vam sa­dar­bo­ties. Vai­rā­kās ārst­nie­cī­bas ie­stā­dēs mū­zi­kas te­ra­pi­ja ie­kļau­ta re­ha­bi­li­tā­ci­jas prog­ram­mā, pa­cien­ti rei­zēm sā­ku­mā nāk ar no­lie­dzo­šu at­tiek­smi un ne­vē­las ne­ko da­rīt. Ap­ru­nā­ja­mies, un tad at­klā­jas, ka cil­vēks par mū­zi­kas te­ra­pi­ju ne­ko ne­zi­na. Es pie­dā­vā­ju uz­de­vu­mus, viņš tos iz­mē­ģi­na, un tad no­skaid­ro­jam, vai vie­dok­lis ir mai­nī­jies. Ja nē – ta­gad tam vis­maz ir pa­mats. Un va­ram pār­ru­nāt: vai ga­dī­ju­mā nav tā, ka arī ci­tās dzī­ves jo­mās cil­vē­kam ir pre­tes­tī­ba ir pret jaun­o, sve­šo, ne­zi­nā­mo. Da­ļa klien­tu sā­ku­mā ne­uz­tver mū­zi­kas te­ra­pi­ju no­piet­ni. Ta­ču tā pa­līdz ap­iet aiz­sarg­me­hā­nis­mus, kas kat­ram ir psi­hē, un pie­kļūt pro­blē­mai ne­vis pa tais­no, bet pa ap­lin­kus ce­ļiem. Ir grū­ti tā uz­reiz stās­tīt par se­vi, sa­vām do­mām un jū­tām, vieg­lāk ir ru­nāt par to, kas skan mū­zi­kā, kā­das emo­ci­jas, kā­das pār­do­mas un fan­tā­zi­jas ar to sais­tās. Bet pa­tie­sī­bā, ru­nā­jot par fan­tā­zi­jām sais­tī­bā ar mū­zi­ku, cil­vēks ru­nā par se­vi un sa­vām ne­ap­mie­ri­nā­ta­jām va­ja­dzī­bām, un mū­zi­kas te­ra­peits pa­līdz to vi­ņam sa­prast.

– Kā no­tiek mū­zi­kas te­ra­pi­jas no­dar­bī­ba gru­pā?

– Vis­pirms ir sā­ku­ma ap­lis: lī­dzī­gi kā psiho­te­ra­pi­jas gru­pās katrs pa­vēs­ta pā­rē­jiem, ar kā­dām iz­jū­tām, do­mām un fan­tā­zi­jām viņš ir at­nā­cis, kāds viņš ir šeit un ta­gad. Ne­re­ti ar mū­zi­kas ska­ņām to var iz­paust ātr­āk, pre­cī­zāk ne­kā iz­stās­tīt vār­dos. Pā­rē­jie gru­pas da­līb­nie­ki to emo­ci­onā­li sa­jūt. Tad mēs bie­ži vien mā­cā­mies at­rast pa­rei­zos vār­dus, kā iz­teikt to, kas at­tē­lots ska­ņās, – tāds ne­liels emo­ci­onā­lās in­te­li­ģen­ces tre­niņš. Tā­lāk se­ko uz­de­vu­mi. Bie­ži no­dar­bī­bai ir ie­ce­rēts kāds no­teikts te­mats, arī gru­pas da­līb­nie­ki var pa­ši ra­dīt te­ma­tu, vi­ņi at­rod sim­bo­lus, tē­lus, ar ko strā­dāt, un tad mū­zi­kas te­ra­pei­ta uz­de­vums ir to uz­tvert un vir­zīt. Pa­ras­ti to­mēr te­mats ir par mēr­ķiem dzī­vē, emo­ci­jām, at­tie­cī­bām, ko­mu­ni­kā­ci­ju, kaut vai par ga­da­lai­kiem, – tur var pa­fan­ta­zēt, ku­rā ga­da­lai­kā tu šo­brīd at­ro­dies, pie­mē­ram, vel­kot pa­ra­lē­les ar sa­vu ve­cu­mu vai no­ska­ņo­ju­mu. Uz­de­vu­mi ir gan pa­šu spē­lē­ti, gan klau­sī­ti. Daž­reiz mū­zi­kas te­ra­pi­ja tī­ri prak­tis­ki sa­nāk kā ska­ņas me­di­tā­ci­ja, mēs im­pro­vi­zē­jam – mu­zi­cē­jam, vei­do­jam ska­ņas glez­nu, pie­mē­ram, par tē­mu «ceļš» vai kā­du da­bas tē­lu. Lie­to­jam da­žā­dus in­stru­men­tus, klau­sā­mies – mēs ra­dām ta­jā brī­dī, un tad it kā ap­stā­jas laiks, ap­stā­jas do­mas un cil­vē­ki ir šeit un ta­gad. Se­ko no­slē­gu­ma ap­lis, kad cil­vē­ki pa­stās­ta, ko pie­dzī­vo­ju­ši, iz­ju­tu­ši vai sa­pra­tu­ši. Šī sa­ru­na ir ļo­ti sva­rī­ga, jo pa­līdz emo­ci­onā­li pie­dzī­vo­to ar prā­tu ap­zi­nā­ties, sa­prast, no­for­mu­lēt.

– Vai nav grū­ti tā ņemt un sākt lie­tot mū­zi­kas in­stru­men­tus, ja ne­kad ie­priekš ne­esi tiem pie­skā­ries?

– Sā­ku­mā es ļo­ti īsi pa­rā­du, ko ar kat­ru in­stru­men­tu var iz­da­rīt, un sa­ku: ro­kas ta­ču pa­kus­ti­nāt va­ram, to vai ci­tu ska­ņu ar in­stru­men­tiem va­ram ra­dīt un pa­fan­ta­zēt, ko tā no­zī­mē. Pa­rā­du arī ne­tra­di­ci­onā­lus in­stru­men­tus un vien­mēr ļo­ti prie­cā­jos, ja cil­vē­ki pa­ši at­rod vei­du, kā tos lie­tot. Nav sva­rī­gi – pa­rei­zi vai ne­pa­rei­zi, mēs spē­lē­jam emo­ci­jas, un tā kā mums nav pa­rei­zu vai ne­pa­rei­zu emo­ci­ju, tad der viss, kas tur skan. Es vien­mēr sā­ku ar emo­ci­jām, pie­mē­ram, aici­nu pa­do­māt, kā va­rē­tu ska­nēt sa­trau­kums, prieks utt. Da­žiem ir ļo­ti lie­la pre­tes­tī­ba, vi­ņi ne­grib mē­ģi­nāt ne­ko da­rīt. Tad iz­man­to­jam klau­sī­ša­nās me­to­des. Vien­kār­šā­kā lī­me­nī ro­si­nu at­pa­zīt no­ska­ņas, ko cil­vēks mū­zi­kā sa­dzird, pār­do­māt, vai un kā tās sais­tās ar vi­ņu pa­šu. Sa­rež­ģī­tāks lī­me­nis ir vi­zu­ali­zā­ci­ja – mū­zi­ka skan fo­nā, tiek la­sīts teksts, cil­vēks ir at­slā­bi­nā­tā po­zā, un vi­ņa uz­de­vums ir iz­tē­lo­ties, vi­zu­ali­zēt. Rei­zēm lū­dzu zī­mēt, se­viš­ķi tiem, ku­ri iz­jūt tik lie­lu trauk­smi, ka grū­ti no­sē­dēt des­mit mi­nū­tes un kaut ko klau­sī­ties. Jā­mā­cās klau­sī­ties, sa­dzir­dēt, at­slā­bi­nā­ties, un zī­mē­ša­na te pa­līdz.

– Cik lie­lā mē­rā, iz­vē­lo­ties mū­zi­ku te­ra­pei­tis­kiem no­lū­kiem, jūs ņe­mat vē­rā cil­vē­ka sub­jek­tī­vo gau­mi?

– Mu­zi­kā­lā gau­me ir ļo­ti pla­ša un daudz­vei­dī­ga, to ie­tek­mē ve­cums, vi­de, so­ci­ālais slā­nis. Ja kāds sa­ka – ti­kai ne kla­si­ku vai ti­kai ne dže­zu, tad ņe­mu to vē­rā. Mū­zi­ku iz­vē­los at­ka­rī­bā mēr­ķa. No­mie­ri­no­ši ie­dar­bo­jas mē­re­ni lē­na, diez­gan nei­trā­la mū­zi­ka ar kār­tī­gu, or­ga­ni­zē­tu rit­mu, bez vār­diem. Ja mēr­ķi sais­tī­ti ar vi­zu­ali­zā­ci­ju, iz­tē­les dar­bi­nā­ša­nu, tad mū­zi­kai jā­būt ro­si­no­šā­kai, tur jā­būt stās­tam, bet arī bez vār­diem. Daž­reiz aici­nu iz­do­māt skaņ­dar­bam no­sau­ku­mu. Ta­jā sim­bo­lis­kā vei­dā pa­rā­dās kaut kas no cil­vē­ka iek­šē­jās pa­sau­les. Viens var­būt sa­cīs «Rīts kal­nos», otrs – «Pē­dē­jā la­pa», bet tre­šais sa­ce­rēs dze­jo­li. Cil­vē­ki ir ļo­ti ra­do­ši.

– Arī tie, ku­ri ap­kār­tē­jo ska­tī­ju­mā nav īs­ti nor­mā­li?

– Mil­zīgs po­ten­ci­āls ir pat vis­sli­mā­ka­jā per­so­nī­bā. Pie­mē­ram, cil­vēks var būt ga­diem bi­jis al­ko­ho­li­ķis, sa­bo­jā­jis sa­vu dzī­vi un at­tie­cī­bas, bet vi­ņā ir kaut kā­da ve­se­lā da­ļa, tā pa­rā­dās ša­jā mu­zi­cē­ša­nā un bie­ži cil­vē­kiem paš­iem ir pār­stei­gums. Mū­zi­kas te­ra­pi­jas gru­pā viņš ļo­ti spē­cī­gā vei­dā sa­jūt at­bal­stu un pie­dzī­vo ko­pī­bas iz­jū­tu, kas arī ir vie­na no cil­vē­ka pa­mat­va­ja­dzī­bām, – ka tu esi pie­ņemts un kaut kam pie­de­rīgs. Un tad viņš «nāk ār­ā» no sa­vas pa­sau­les un mā­cās sa­dar­bo­ties, ko­mu­ni­cēt.

– Kā­das priekš­ro­cī­bas ir mū­zi­kas te­ra­pi­jai gru­pā, kā kom­plek­tē­jat šīs gru­pas, un cik ta­jās da­līb­nie­ku?

– Gru­pā cil­vēks sa­prot, ka viņš nav vie­nī­gais tāds ar sa­vām pro­blē­mām, tā­pēc ātr­āk pār­var pre­tes­tī­bu un sāk dar­bo­ties. Vien­mēr ļo­ti pa­līdz hu­mors, pie­mē­ram, cil­vē­kiem pa­tīk lo­mu spē­les, kur da­žā­das si­tu­āci­jas iz­spē­lē ar ska­ņām, hu­mors at­slā­bi­na, ma­zi­na bai­les un sa­ga­ta­vo no­piet­nā­kiem uz­de­vu­miem. Gru­pas da­līb­nie­ku skaits at­ka­rīgs no klien­tiem, vi­ņu pro­blē­mām, vi­des un no pa­ša te­ra­pei­ta. Te­ra­pei­tis­kās gru­pas pa­ras­ti vei­do­ju no 6–10 cil­vē­kiem. Cen­šos, lai da­līb­nie­ki gru­pā bū­tu da­žā­di, lai tas, kā nav vie­nam, ir ot­ram, pie­mē­ram, viens ir ko­mu­ni­kabls, otrs no­slēgts, viens lī­de­ris, otrs pa­sī­vāks, un tad vi­ņi cits no ci­ta mā­cās. Pa­ši­zaug­smes gru­pās ir at­šķi­rī­gi prin­ci­pi, jo ir ci­ti mēr­ķi, tur cil­vē­ki var būt vis­da­žā­dā­kie, vi­ņiem tiek pie­dā­vāts lie­lāks iz­ai­ci­nā­jums, kom­for­ta zo­nas pa­pla­ši­nā­ša­na vai iz­kāp­ša­na no tās.

– Kā­di cil­vē­ki un ar kā­dām pro­blē­mām var nākt uz mū­zi­kas te­ra­pi­ju?

– Ļo­ti da­žā­di. Vie­na da­ļa ir cil­vē­ki ar emo­ci­onā­lām pro­blē­mām, vi­ņiem var būt de­pre­si­ja, ve­ģe­ta­tī­vā dis­to­ni­ja, hro­nisks stress, iz­deg­ša­nas sin­droms; arī ši­zo­frē­ni­ja. Ši­zo­frē­ni­jas pa­cien­tus ār­stē lie­lā­ko­ties me­di­ka­men­to­zi, bet vi­ņiem var iz­man­tot arī zi­nā­mu mū­zi­kas te­ra­pi­jas me­to­žu lo­ku. Ne­re­ti pie mū­zi­kas te­ra­pei­ta nāk cil­vē­ki ar da­žā­diem psiho­so­ma­tis­kiem sim­pto­miem, pro­tams, pēc tam, kad vi­ņus iz­mek­lē­ju­ši ār­sti. Tad var pa­pē­tīt un no­skaid­rot, kas ir tās emo­ci­jas, ku­ras cil­vēks ne­pa­zīst, ne­ap­zi­nās un ku­ras iz­lau­žas caur fi­zis­kiem sim­pto­miem. Mū­zi­kas te­ra­pi­ja pa­līdz arī cil­vē­kiem pēc in­sul­ta, sma­dze­ņu trau­mas vai vis­pār pēc trau­mas, – tā­dā ga­dī­ju­mā mū­zi­kas te­ra­pi­jas ie­vir­ze vai­rāk ir fun­kci­onā­la: kaut ko tre­nēt, at­jau­not, piln­vei­dot, vēl nāk klāt emo­ci­onā­lais kom­po­nents, jo pa­ras­ti šiem cil­vē­kiem ir da­žā­das iz­jū­tas, kas sais­tī­tas ar de­pre­si­ju, ar paš­ap­zi­ņu, paš­vēr­tē­ju­mu un paš­cie­ņu. Ir spe­ci­fisks klien­tu loks, pie­mē­ram, bēr­ni ar sma­gu ce­reb­rā­lo trie­ku, ku­riem ir ļo­ti ie­ro­be­žo­tas pras­mes, un tad mū­zi­kas te­ra­pi­ja ir vai­rāk vēr­sta, lai mā­cī­tu kā­das pras­mes ko­mu­ni­kā­ci­jā, uz­ve­dī­bā vai va­lo­dā. Ir arī at­bal­sta gru­pas, pie­mē­ram, līdz­at­ka­rī­ga­jiem, vi­ņi tie­kas, ru­nā par pro­blē­mām, strā­dā ar sa­vu paš­ap­zi­ņu un paš­cie­ņu. Sa­vu­kārt cil­vē­kam, ku­ram viss dzī­vē ir kār­tī­bā, ra­do­šās te­ra­pi­jas ir īs­ti lai­kā, – tur ir darbs ar sa­viem re­sur­siem, stre­sa me­ne­dže­men­ta pras­mes, emo­ci­onā­lās re­gu­lā­ci­jas pras­mes, paš­iz­zi­ņa, ra­do­šums, pa­ši­zaug­sme.

Svarīgākais