Pirms vienpadsmit gadiem mākslinieks Edmunds Lūcis kopā ar sievu animatori Daci un meitu Justīni no īrēta dzīvokļa Čiekurkalnā pārcēlās uz savu īpašumu – divu stāvu māju Pārdaugavā, kurai uz pleciem jau bija simt gadu.
«Nav racionāla izskaidrojuma, kāpēc izvēle apstājās tieši pie šā mājokļa, kas bija diezgan nolaists. Ieraudzīju un sapratu, ka te būs vieta gan mums, gan darbnīcai, gan maniem un sievas vecākiem, kad viņi vecuma dēļ vairs nespēs saimniekot patstāvīgi.
Edmunds Lūcis zina stāstīt, ka māja esot celta 1904. gadā kā īres nams tuvējo fabriku neprecētajiem darbiniekiem. Divos stāvos esot sarūmējušās 17 istabiņas. «Šobrīd populārs ir studijas tipa dzīvokļa plānojums. Es tajā saskatu vairākas problēmas, jo ģimenes locekļiem taču ir atšķirīgs dzīves ritms un paradumi, piemēram, viņi nemostas vienā laikā, līdz ar to var traucēt cits citam. Tāpēc savā mājā, ko uzskatu par lielu pilsētas dzīvokli, devu priekšroku klasiskajam plānojumam, kur grāmatas lasa bibliotēkā jeb kabinetā, virtuvē gatavo ēst, guļamistabā guļ, bet vannas istabā iet vannā.»
180 kvadrātmetrus lielajā mājā esot nojaukuši vien pāris sienu, lai, piemēram, tiktu pie plašākas darbnīcas. Remontdarbus esot uzticējuši Daces brālēnam, kas savu meistarību iepriekš jau bija apliecinājis, atjaunojot Daces vecāku mājas Engurē. «Vīrs bija kategoriski pret eiroremontu, viņš vēlējās, lai nams tiktu restaurēts, nevis pārveidots līdz nepazīšanai.» Daudz ko mājas pārveidē un labiekārtošanā paveicis tās saimnieks. Kad jautāju, kur mākslinieks ieguvis šādas zināšanas un prasmes, Eduards Lūcis atbild: «Man nav zināšanu, bet ir veselais saprāts.»
Mājai esot bijusi liela nolietošanās pakāpe, turklāt vajadzējis palauzīt galvu, kā organizēt daudzās nelielās telpas, lai ģimenei būtu ērti gan dzīvot, gan strādāt. «Ēku no ārpuses un iekšpuses nosiltinājām, nomainījām logus (durvis ne, jo tās bija labi saglabājušās), vairākās telpās likām citu grīdas segumu, ielikām jaunu ūdensvadu un kanalizācijas sistēmu,» dažus no remontdarbiem uzskaita mājas saimnieks un piemetina, ka daudzkārt vajadzējis veikt līdz milimetram precīzus aprēķinus, lai, piemēram, izbūvētu kāpnes uz otru stāvu tā, lai tās pārāk neietiektos otrā stāva vannas istabā, vai arī vajadzējis palauzīt galvu, kā maksimāli izmantot telpu zem kāpnēm, tur iekārtojot virsdrēbju pakaramos un plauktus apaviem.
STARP DIVĀM VALSTĪM
Mājas saimnieku Edmunda un Daces Lūču meita Justīne šobrīd kursē starp divām valstīm, jo studē Mākslas akadēmijā Venēcijā. Viņas tēvs arī ir iemīlējies šajā saulainajā valstī, tāpēc pieļauj iespēju, ka pēc kāda laika pārcelsies uz Itāliju.
ZVIEDRU PLĪTS. «Mēs nolēmām atstāt malkas plīti. Tā ražota pagājušā gadsimta sākumā Zviedrijā, turklāt tika eksportēta pilnā ekipējumā – ar visām durtiņām un pat māliem un smiltīm,» stāsta mākslinieks un piebilst, ka plītij vajadzējis nomainīt tikai metāla detaļas, kas kalpojot izdegušas. Lai paslēptu tvaika nosūcēju, virs plīts izveidots savdabīgs plaukts, kas sasaucas ar pārējo telpas stilistiku.Mājas saimnieks norāda uz vēl kādu interesantu dizaina elementu. Uz dekoratīvajām flīzēm, kas ražotas Brocēnos, un dažāda izmēra krūzēm, kas atceļojušas no Ķīnas un Čehijas, ir viens un tas pats zīmējums – holandiešu vējdzirnavas.
Virtuve atrodas īstās krustcelēs, jo caur to jāiet, lai nonāktu gan pārējās pirmā stāva istabās, gan otrajā stāvā. Lai šī saimniekošanai vitāli nepieciešamā telpa būtu atbilstoši aprīkota, vajadzēja pamatīgi izkalkulēt, kur novietot vajadzīgos sadzīves priekšmetus.
KOLEKCIJA. Bibliotēkā – vietā, kur Edmunds labprāt uzturas, jo var netraucēti pievērsties grāmatu lasīšanai, viņš ir izkārtojis aktu kolekciju, ko veidojis vairāku gadu garumā. «Kad pie manis nonāca kolēģu zīmējumi, skices, nodomāju, ka ir jāizvēlas tēma, kurai pievērsties pastiprināti. Šķita, ka tas varētu būt akts.» Oriģināli risināta ir arī gaismekļa tēma. Māksliniece Anda Poikāne ir pa kripatiņai vien lipinājusi sievietes tēlu, kura kājā ir paslēpts gaismekļa elektrības vads, bet pie pēdas ir piestiprināta stikla bumba, kurā ir spuldze. Savukārt košo galdautu un stikla griestu lampu Edmunds esot atvedis no Marakešas.
LEĢENDĀRS GRĀMATU SKAPIS. Edmunds Lūcis uzskata, ka vairāk nekā simt gadu vecas mājas iekārtojumam organiskāk ir izmantot senatnīgas mēbeles. «Šis grāmatu skapis iepriekš esot piederējis pasaules čempionam šahā Mihailam Tālam. Mēbeli restaurēju un novietoju savā bibliotēkā,» stāsta mājas saimnieks. Uz grāmatu skapja sarindoti vairāki mūzikas instrumenti un citas kolorītas lietas, ko mākslinieks esot iemūžinājis savās gleznās.
PRIEKŠNAMS. Nedaudz pārplānojot ieejas zonu pirmajā stāvā, ģimene tikusi pie gaiša un ērta priekšnama. «Tas ierīkots raksturīgi tam interjera stilam, kāds novērojams senajās Pārdaugavas un Jūrmalas mājās. Piemēram, uz sienas apakšējās daļas praktisku apsvērumu dēļ segti paneļi, bet augšējā līmētas tapetes,» skaidro Edmunds un piebilst, ka no flīzēm veidotajā mozaīkā izmantots zīmējums, kāds ir uz tapetēm.
Priekšnama iekārtojums sasaucas ar tiem uzskatiem, kurus paudis māksliniekam būtisks cilvēks – rakstnieks Aksels Munte. «Viņš esot teicis, ka būvēšot mājokli, atvērtu vējiem un saulei, un gaisma būs visapkārt.
MOZAĪKA. Pirmajā stāvā, kur ir lielāka kustība (ar saimniekiem zem viena jumta dzīvo arī suns un kaķis), daudzās telpās praktisku apsvērumu dēļ uz grīdas segtas flīzes. Savukārt estētiskais efekts panākts, no flīžu atlikumiem, kas pieejami veikalos, veidojot mozaīkas. Tās esot tapušas pēc mājas saimnieka skicēm, bet iedvesmu šādam interjera elementam viņš esot guvis Itālijā.
FILIGRĀNI. Vannas istabas iekārtošanu apgrūtinājis jumta slīpums no vienas puses un kāpņu slīpums no otras puses. Mājas saimnieks ar šo uzdevumu ticis galā teicami. Lai telpu vizuāli paplašinātu, izmantoti vairāki spoguļi, savukārt izlietne novietota pietiekami zemu, lai būtu ērtāk nomazgāt kājas, ienākot no āra darbiem.
APKURE. «Mēs strādājam mājās, tāpēc gada aukstajos mēnešos nekādas problēmas nesagādā krāsns kurināšana. Šo apsvērumu dēļ saglabājām visas podiņu krāsnis, arī plīti virtuvē,» skaidro mākslinieks.
DIKTATŪRA. Kad jautāju, kā notika interjera veidošana, mājas saimnieks, paužot savu viedokli, ir atklāts. «Šo un to pārrunājām visi, bet, velkot paralēles ar mākslu, kur jebkurš darbs ir viena cilvēka projekts, līdz ar to izpaužas diktatūras pazīmes, var teikt, ka šajā mājā vairāk ir izpaudusies mana vīzija, kādam jābūt interjeram,» saka Edmunds. Otrajā stāvā atrodas viņa darbnīca, kā arī guļamistaba, vannas istaba un vēl pāris telpu. Sienu apdarei izmantotas Anglijā tapušas tapetes, pie sienas – pagājušā gadsimta divdesmito gadu zviedru modernisma stilā ieturēta glezna, bet teju vai goda vietā nolikts Vīnes krēsls, kas kalpo jau vairākus gadu desmitus, neizrādot paguruma pazīmes.
Pirms vairāk nekā simt gadiem celtajā mājā istabas ir diezgan mazas, tāpēc vajadzējis domāt, kā lai atrod vietu senatnīgajām mēbelēm, kas ir diezgan apjomīgas. «Rīkojos gluži kā ķirurgs operāciju zālē un, piemēram, nogriezu daļu rakstāmgalda, arī no bufetes mazliet nošķēlu,» neslēpj mājas saimnieks.
Mājokļa remonts un iekārtošana ilgusi piecus gadus. «Vēl jau ir pietiekami ko darīt. Piemēram, plānojam iekārtot ēdamistabu,» atklāj Edmunds. Kāpnes, kas ved uz otru stāvu, ir viņa paša taisītas, savukārt sienu apdarei izvēlējies tapetes, kas ražotas Anglijā. «Viņiem jau ir liela pieredzes to ražošanā, jo bija pirmā valsts, kas to sāka darīt. Vienmēr ir jāizmanto labākie paraugi.