Mā­ja ar no­ska­ņu

© F64

Pirms vien­pa­dsmit ga­diem māk­sli­nieks Ed­munds Lū­cis ko­pā ar sie­vu ani­ma­to­ri Da­ci un mei­tu Jus­tī­ni no īrē­ta dzī­vok­ļa Čie­kur­kal­nā pār­cē­lās uz sa­vu īpa­šu­mu – di­vu stā­vu mā­ju Pār­dau­ga­vā, ku­rai uz ple­ciem jau bi­ja simt ga­du.

«Nav ra­ci­o­nā­la iz­skaid­ro­ju­ma, kā­pēc iz­vē­le ap­stā­jās tie­ši pie šā mā­jok­ļa, kas bi­ja diez­gan no­laists. Ie­rau­dzī­ju un sa­pra­tu, ka te būs vie­ta gan mums, gan darb­nī­cai, gan ma­niem un sie­vas ve­cā­kiem, kad vi­ņi ve­cu­ma dēļ vairs ne­spēs saim­nie­kot pat­stā­vī­gi.

Ed­munds Lū­cis zi­na stās­tīt, ka mā­ja esot cel­ta 1904. ga­dā kā īres nams tu­vē­jo fab­ri­ku ne­pre­cē­ta­jiem dar­bi­nie­kiem. Di­vos stā­vos esot sa­rū­mē­ju­šās 17 is­ta­bi­ņas. «Šo­brīd po­pu­lārs ir stu­di­jas ti­pa dzī­vok­ļa plā­no­jums. Es ta­jā sa­ska­tu vai­rā­kas pro­blē­mas, jo ģi­me­nes lo­cek­ļiem ta­ču ir at­šķi­rīgs dzī­ves ritms un pa­ra­du­mi, pie­mē­ram, vi­ņi ne­mos­tas vie­nā lai­kā, līdz ar to var trau­cēt cits ci­tam. Tā­pēc sa­vā mā­jā, ko uz­ska­tu par lie­lu pil­sē­tas dzī­vok­li, de­vu priekš­ro­ku kla­sis­ka­jam plā­no­ju­mam, kur grā­ma­tas la­sa bib­li­o­tē­kā jeb ka­bi­ne­tā, vir­tu­vē ga­ta­vo ēst, gu­ļam­is­ta­bā guļ, bet van­nas is­ta­bā iet van­nā.»

180 kvad­rāt­met­rus lie­la­jā mā­jā esot no­jau­ku­ši vien pā­ris sie­nu, lai, pie­mē­ram, tik­tu pie pla­šā­kas darb­nī­cas. Re­mont­dar­bus esot uz­ti­cē­ju­ši Da­ces brā­lē­nam, kas sa­vu meis­ta­rī­bu ie­priekš jau bi­ja ap­lie­ci­nā­jis, at­jau­no­jot Da­ces ve­cā­ku mā­jas En­gu­rē. «Vīrs bi­ja ka­te­go­ris­ki pret ei­ro­re­mon­tu, viņš vē­lē­jās, lai nams tik­tu res­tau­rēts, ne­vis pār­vei­dots līdz ne­pa­zī­ša­nai.» Daudz ko mā­jas pār­vei­dē un lab­ie­kār­to­ša­nā pa­vei­cis tās saim­nieks. Kad jau­tā­ju, kur māk­sli­nieks ie­gu­vis šā­das zi­nā­ša­nas un pras­mes, Edu­ards Lū­cis at­bild: «Man nav zi­nā­ša­nu, bet ir ve­se­lais sa­prāts.»

Mā­jai esot bi­ju­si lie­la no­lie­to­ša­nās pa­kā­pe, tur­klāt va­ja­dzē­jis pa­lau­zīt gal­vu, kā or­ga­ni­zēt dau­dzās ne­lie­lās tel­pas, lai ģi­me­nei bū­tu ēr­ti gan dzī­vot, gan strā­dāt. «Ēku no ār­pu­ses un iekš­pu­ses no­sil­ti­nā­jām, no­mai­nī­jām lo­gus (dur­vis ne, jo tās bi­ja la­bi sa­gla­bā­ju­šās), vai­rā­kās tel­pās li­kām ci­tu grī­das se­gu­mu, ie­li­kām jau­nu ūdens­va­du un ka­na­li­zā­ci­jas sis­tē­mu,» da­žus no re­mont­dar­biem uz­skai­ta mā­jas saim­nieks un pie­me­ti­na, ka daudz­kārt va­ja­dzē­jis veikt līdz mi­li­met­ram pre­cī­zus ap­rē­ķi­nus, lai, pie­mē­ram, iz­bū­vē­tu kāp­nes uz ot­ru stā­vu tā, lai tās pā­rāk ne­ie­tiek­tos ot­rā stā­va van­nas is­ta­bā, vai arī va­ja­dzē­jis pa­lau­zīt gal­vu, kā mak­si­mā­li iz­man­tot tel­pu zem kāp­nēm, tur ie­kār­to­jot virs­drēb­ju pa­ka­ra­mos un plauk­tus apa­viem. 

STARP DIVĀM VALSTĪM

Mā­jas saim­nie­ku Ed­mun­da un Da­ces Lū­ču mei­ta Jus­tī­ne šo­brīd kur­sē starp di­vām val­stīm, jo stu­dē Māk­slas aka­dē­mi­jā Ve­nē­ci­jā. Vi­ņas tēvs arī ir ie­mī­lē­jies ša­jā sau­lai­na­jā val­stī, tā­pēc pie­ļauj ie­spē­ju, ka pēc kā­da lai­ka pār­cel­sies uz Itā­li­ju.

ZVIEDRU PLĪTS. «Mēs no­lē­mām at­stāt mal­kas plī­ti. Tā ra­žo­ta pa­gā­ju­šā gad­sim­ta sā­ku­mā Zvied­ri­jā, tur­klāt ti­ka eks­por­tē­ta pil­nā eki­pē­ju­mā – ar vi­sām dur­ti­ņām un pat mā­liem un smil­tīm,» stās­ta māk­sli­nieks un pie­bilst, ka plī­tij va­ja­dzē­jis no­mai­nīt ti­kai me­tā­la de­ta­ļas, kas kal­po­jot iz­de­gu­šas. Lai pa­slēp­tu tvai­ka no­sū­cē­ju, virs plīts iz­vei­dots sav­da­bīgs plaukts, kas sa­sau­cas ar pā­rē­jo tel­pas sti­lis­ti­ku.Mā­jas saim­nieks no­rā­da uz vēl kādu in­te­re­san­tu di­zai­na ele­men­tu. Uz de­ko­ra­tī­va­jām flī­zēm, kas ra­žo­tas Bro­cē­nos, un da­žā­da iz­mē­ra krū­zēm, kas at­ce­ļo­ju­šas no Ķī­nas un Če­hi­jas, ir viens un tas pats zī­mē­jums – ho­lan­die­šu vēj­dzir­na­vas.

Vir­tu­ve at­ro­das īs­tās krust­ce­lēs, jo caur to jā­iet, lai no­nāk­tu gan pā­rē­jās pir­mā stā­va is­ta­bās, gan ot­ra­jā stā­vā. Lai šī saim­nie­ko­ša­nai vi­tā­li ne­pie­cie­ša­mā tel­pa bū­tu at­bil­sto­ši ap­rī­ko­ta, va­ja­dzē­ja pa­ma­tī­gi iz­kal­ku­lēt, kur no­vie­tot va­ja­dzī­gos sa­dzī­ves priekš­me­tus.

KOLEKCIJA. Bib­li­o­tē­kā – vie­tā, kur Ed­munds lab­prāt uz­tu­ras, jo var ne­trau­cē­ti pie­vēr­sties grā­ma­tu la­sī­ša­nai, viņš ir iz­kār­to­jis ak­tu ko­lek­ci­ju, ko vei­do­jis vai­rā­ku ga­du ga­ru­mā. «Kad pie ma­nis no­nā­ca ko­lē­ģu zī­mē­ju­mi, ski­ces, no­do­mā­ju, ka ir jā­iz­vē­las tē­ma, ku­rai pie­vēr­sties pa­stip­ri­nā­ti. Šķi­ta, ka tas va­rē­tu būt akts.» Ori­ģi­nā­li ri­si­nā­ta ir arī gais­mek­ļa tē­ma. Māk­sli­nie­ce An­da Poi­kā­ne ir pa kri­pa­ti­ņai vien li­pi­nā­ju­si sie­vie­tes tē­lu, ku­ra kā­jā ir pa­slēpts gais­mek­ļa elek­trī­bas vads, bet pie pē­das ir pie­stip­ri­nā­ta stik­la bum­ba, ku­rā ir spul­dze. Sa­vu­kārt ko­šo gald­au­tu un stik­la gries­tu lam­pu Ed­munds esot at­ve­dis no Ma­ra­ke­šas.

LEĢENDĀRS GRĀMATU SKAPIS. Ed­munds Lū­cis uz­ska­ta, ka vai­rāk ne­kā simt ga­du ve­cas mā­jas ie­kār­to­ju­mam or­ga­nis­kāk ir iz­man­tot se­nat­nī­gas mē­be­les. «Šis grā­ma­tu ska­pis ie­priekš esot pie­de­rē­jis pa­sau­les čem­pi­o­nam ša­hā Mi­hai­lam Tā­lam. Mē­be­li res­tau­rē­ju un no­vie­to­ju sa­vā bib­li­o­tē­kā,» stās­ta mā­jas saim­nieks. Uz grā­ma­tu skap­ja sa­rin­do­ti vai­rā­ki mū­zi­kas in­stru­men­ti un ci­tas ko­lo­rī­tas lie­tas, ko māk­sli­nieks esot ie­mū­ži­nā­jis sa­vās glez­nās.

PRIEKŠNAMS. Ne­daudz pār­plā­no­jot ie­e­jas zo­nu pir­ma­jā stā­vā, ģi­me­ne ti­ku­si pie gai­ša un ēr­ta priekš­na­ma. «Tas ie­rī­kots rak­stu­rī­gi tam in­ter­je­ra sti­lam, kāds no­vē­ro­jams se­na­jās Pār­dau­ga­vas un Jūr­ma­las mā­jās. Pie­mē­ram, uz sie­nas apak­šē­jās da­ļas prak­tis­ku ap­svē­ru­mu dēļ seg­ti pa­ne­ļi, bet aug­šē­jā lī­mē­tas ta­pe­tes,» skaid­ro Ed­munds un pie­bilst, ka no flī­zēm vei­do­ta­jā mo­za­ī­kā iz­man­tots zī­mē­jums, kāds ir uz ta­pe­tēm.

Priekš­na­ma ie­kār­to­jums sa­sau­cas ar tiem uz­ska­tiem, ku­rus pau­dis māk­sli­nie­kam bū­tisks cil­vēks – rakst­nieks Ak­sels Mun­te. «Viņš esot tei­cis, ka bū­vē­šot mā­jok­li, at­vēr­tu vē­jiem un sau­lei, un gais­ma būs vis­ap­kārt.

MOZAĪKA. Pir­ma­jā stā­vā, kur ir lie­lā­ka kus­tī­ba (ar saim­nie­kiem zem vie­na jum­ta dzī­vo arī suns un ka­ķis), dau­dzās tel­pās prak­tis­ku ap­svē­ru­mu dēļ uz grī­das seg­tas flī­zes. Sa­vu­kārt es­tē­tis­kais efekts pa­nākts, no flī­žu at­li­ku­miem, kas pie­e­ja­mi vei­ka­los, vei­do­jot mo­za­ī­kas. Tās esot ta­pu­šas pēc mā­jas saim­nie­ka ski­cēm, bet ie­dves­mu šā­dam in­ter­je­ra ele­men­tam viņš esot gu­vis Itā­li­jā.

FILIGRĀNI. Van­nas is­ta­bas ie­kār­to­ša­nu ap­grū­ti­nā­jis jum­ta slī­pums no vie­nas pu­ses un kāp­ņu slī­pums no ot­ras pu­ses. Mā­jas saim­nieks ar šo uz­de­vu­mu ti­cis ga­lā tei­ca­mi. Lai tel­pu vi­zu­ā­li pa­pla­ši­nā­tu, iz­man­to­ti vai­rā­ki spo­gu­ļi, sa­vu­kārt iz­liet­ne no­vie­to­ta pie­tie­ka­mi ze­mu, lai bū­tu ēr­tāk no­maz­gāt kā­jas, ie­nā­kot no āra dar­biem.

APKURE. «Mēs strā­dā­jam mā­jās, tā­pēc ga­da auk­sta­jos mē­ne­šos ne­kā­das pro­blē­mas ne­sa­gā­dā krāsns ku­ri­nā­ša­na. Šo ap­svē­ru­mu dēļ sa­gla­bā­jām vi­sas po­di­ņu krās­nis, arī plī­ti vir­tu­vē,» skaid­ro māk­sli­nieks.

DIKTATŪRA. Kad jau­tā­ju, kā no­ti­ka in­ter­je­ra vei­do­ša­na, mā­jas saim­nieks, pau­žot sa­vu vie­dok­li, ir at­klāts. «Šo un to pār­ru­nā­jām vi­si, bet, vel­kot pa­ra­lē­les ar māk­slu, kur jeb­kurš darbs ir vie­na cil­vē­ka pro­jekts, līdz ar to iz­pau­žas dik­ta­tū­ras pa­zī­mes, var teikt, ka ša­jā mā­jā vai­rāk ir iz­pau­du­sies ma­na vī­zi­ja, kā­dam jā­būt in­ter­je­ram,» sa­ka Ed­munds. Ot­ra­jā stā­vā at­ro­das vi­ņa darb­nī­ca, kā arī gu­ļam­is­ta­ba, van­nas is­ta­ba un vēl pā­ris tel­pu. Sie­nu ap­da­rei iz­man­to­tas An­gli­jā ta­pu­šas ta­pe­tes, pie sie­nas – pa­gā­ju­šā gad­sim­ta div­des­mi­to ga­du zvied­ru mo­der­nis­ma sti­lā ie­tu­rē­ta glez­na, bet te­ju vai go­da vie­tā no­likts Vī­nes krēsls, kas kal­po jau vai­rā­kus ga­du des­mi­tus, ne­iz­rā­dot pa­gu­ru­ma pa­zī­mes.

Pirms vai­rāk ne­kā simt ga­diem cel­ta­jā mā­jā is­ta­bas ir diez­gan ma­zas, tā­pēc va­ja­dzē­jis do­māt, kā lai at­rod vie­tu se­nat­nī­ga­jām mē­be­lēm, kas ir diez­gan ap­jo­mī­gas. «Rīko­jos glu­ži kā ķi­rurgs ope­rā­ci­ju zā­lē un, pie­mē­ram, no­grie­zu da­ļu rak­stām­gal­da, arī no bu­fe­tes maz­liet no­šķē­lu,» ne­slēpj mā­jas saim­nieks.

Mā­jok­ļa re­monts un ie­kār­to­ša­na il­gu­si pie­cus ga­dus. «Vēl jau ir pie­tie­ka­mi ko da­rīt. Pie­mē­ram, plā­no­jam ie­kār­tot ēdam­is­ta­bu,» at­klāj Ed­munds. Kāp­nes, kas ved uz ot­ru stā­vu, ir vi­ņa pa­ša tai­sī­tas, sa­vu­kārt sie­nu ap­da­rei iz­vē­lē­jies ta­pe­tes, kas ra­žo­tas An­gli­jā. «Viņiem jau ir lie­la pie­re­dzes to ra­žo­ša­nā, jo bi­ja pir­mā valsts, kas to sā­ka da­rīt. Vien­mēr ir jā­iz­man­to la­bā­kie pa­rau­gi.

Māja

Pieņemot lēmumu par dzīvokļa iegādi un apskatot potenciālos mājokļus, varam nonākt situācijā, kad uzmanību pievēršam vien dzīvokļa izskatam un platībai, taču aizmirstam par daudzām nozīmīgām detaļām. Ko nepieciešams pārbaudīt, lai pēcāk nenonāktu nepatīkamās situācijās saistībā ar jauniegādāto mājokli, stāsta Luminor bankas mājokļu kreditēšanas eksperts Kaspars Sausais.