Neatkarīgā iesaka: Bezmaksas TOP 10 kultūras pasākumi līdz 1. oktobrim

© F64

10.lapa

Noklausies! Sirreāls popmūzikas ceļojums

Publicitātes foto

Kanādas izdevniecības «Mothland» paspārnē ir iznācis multiinstrumentālistes, dziedātājas, psihedēliskā drīmpopa mākslinieces Elizabetes Balčus otrais albums «Hotel Universe».

No daudzšķautņainiem flautas un sintezatoru solo līdz baritona saksofonam un bioritmiem - albums piedāvā iegremdēties iztēles bagātā paralēlajā realitātē. Iespējams, tieši uzsvars uz muzikālo aranžējumu un spēja aizraut klausītāju, neatklājot uzreiz, kurp mūzika virzīsies tālāk, Elizabeti Balčus atšķir no pārējiem. Pēc gadiem, kas pavadīti, iegremdējoties klasiskajā un džeza mūzikā, viņa pagrieza muguru karjerai operas bedrē un partitūru rakstīšanai, tā vietā veidojot unikālu nākotni, kurā priekšnesumi ar augļu un dārzeņu sintezatoriem un sirreāli paštaisīti kostīmi jau ir kļuvuši par Elizabetes atpazīšanas zīmi. Un arvien tiešākas atsauces uz avangardu ir kļuvušas par normu.

«Es smeļos iedvesmu no saviem sapņiem un sapņiem līdzīgas pieredzes. Man šķiet, ka Salvadors Dalī to darīja pilnas slodzes dzīvesveidā, dzīvojot un radot sapņus. Mani aizrauj 60./70. gadu «flower power» mūzika, kuru klausoties es uzaugu, bet esmu arī iedvesmojusies no tādu komponistu kā Igora Stravinska, Stīva Reiha un Filipa Glāsa modernās klasikas; avangarda mūzikas autoriem, tādiem kā «The Residents», «Moondog», «Cibo Matto», «Lorijasde lie good Andersones» un Joko Ono grupas «The Plastic Ono», Viljama Pārkera «free» džeza un Bjorkas unikālā stila, kas apvieno klasisko fonu, elektroniku un avangarda tehnikas. Man šķiet arī ārkārtīgi iedvesmojošas Kabuki teātra partitūras, kā arī Tuvo Austrumu tradicionālā mūzika,» atklāj Elizabete, stāstot par savu iedvesmas pasauli.

Šobrīd mūziķe vēl aizvien atrodas Kanādā, kur tikko noslēdzās viņas koncertturneja, kuras ietvaros mūziķe arī uzstājusies FME festivālā Kvebekā, kur iesildījusi «Animal Collective». Tikko Monreālā notika arī jaunākā albuma prezentācija, kas izdots sadarbībā ar izdevniecību «Mothland».

Neskatoties uz to, ka Elizabete lielākoties strādā solo - viņa pati gan raksta, gan ieraksta savu mūziku - jāpiemin arī dažas sadarbības. Skaņdarbā «Narcissism Purgaatory» perkusijas ir iespēlējis angļu komiķis Džeimss Akasters, savukārt Simonas Šipavičus no «Sheep Got Waxed» ir piedalījies dziesmu «Get Naked» un «Asparagus or Brussel Sprouts?» ar saksofona partijām, kā rezultātā izveidojot vienu no Baltijas valstu spēcīgākajiem pūšaminstrumentālistu duetiem.

Tomēr jaunais albums nav tikai par virtuozitāti un muzikālām inovācijām. «Hotel Universe» ir spēcīgs arī idejiski - tas piedāvā piekļuvi jaunam pasaules skatījumam, kurā kolektīvās apziņas spēks ir pacelts pāri indivīda idejai.

Jaunā albuma centrālā tēma ir ķermenis - Elizabete meklē tā vietu Visumā, kā arī Visumu, kas atrodams tā «mīkstajās sienās». Sirreāls popmūzikas ceļojums aizved klausītāju skaņas odisejā, kas ir hipnotiska un valdzinoša, ieskaujoša un apburoša. Sintezatoru faktūras savijas ar flautu atbalsīm un ēterisku balsi, cildinot ķermeni gan tā vienkāršā organiskā formā, gan visaptveroši un pārpasaulīgi. Tas ir patiess sirdsdarbs - ar stetoskopa palīdzību Elizabete ierakstīja savu sirdi un iekļāva dziesmās kā daļu no perkusijām.

Pasākumi

Šis mēnesis Latgalē aizrit kāda nebijuša un varbūt pat unikāla mūzikas un dzejas kopprojekta zīmē – uz vienas skatuves un vienā kultūrtelpā satiekas 20. gadsimta latgaliešu dzeja ar 21. gadsimta latviešu hiphopu. Proti, Seimaņa Putāna dzeja tiek apspēlēta Ūgas, anša, Gustavo un citu hiphopa meistaru radošajā apdarē.