Partiju apvienības “Attīstībai/Par!” un “Jaunās Vienotības” virzītie grozījumi Krimināllikumā jau atkal skaidri norāda uz koalīciju veidojošo politisko spēku ideoloģisko nesavietojamību.
Likumprojektu autori vēlas īpaši izcelt pret LGBT kopienas pārstāvjiem vērsto naida runu, bet konservatīvās ideoloģijas pārstāvošās partijas uzskata, ka šāda pieeja LGBT kopienu padarītu nepamatoti priviliģētu attiecībā pret pārējo sabiedrību.
Tā uzskata arī Saeimas Juridiskajā komisijā Nacionālo apvienību pārstāvošais Jānis Iesalnieks.
Saeimā sācis virzīties likumprojekts, kas būtiski mainīs Krimināllikuma attieksmi pret naida runu. Kā jūs vērtējat iesniegto redakciju?
Mēs šodien krimināltiesību apakškomisijā priekšlikumus skatījām, un tur līdzīgi kā apakškomisijas vairākums es neatbalstīju šos priekšlikumus. Manuprāt, nav īsti pareizi veidot kaut kādas priviliģētas cietušo grupas. Respektīvi, ja pastrādāts kriminālnoziegums - pret viena veida cietušajiem attiecas savādāk kādas sociālās grupas piederības dēļ.
Pats būtiskākais manā skatījumā - tur bija piedāvājums izslēgt kritēriju, ka nodarīts būtisks kaitējums, kas līdz šim ir, un tas faktiski nodrošina to, ka policija strādā ar reāliem kriminālnoziegumiem, kur ir sekas, nevis izskata dažādus, iespējams, politiski motivētus iesniegumus.
Jūsuprāt, vai patiess ir apgalvojums, ka iesniegtie grozījumi pavērs vārtus iespējai kriminālvajāšanai nepamatoti pakļaut jebkuru viedokli, kas neatbilst LGBT kopienas redzējumam?
Domāju, ka noteikti, jo mēs jau redzam, kā, teiksim, gadu laikā mainās šī te uztvere, kas ir naidīga runa un kas nav. Ja agrāk vārda brīvība bija lielā cieņā un visi to respektēja, tad tagad tendence ir tāda, ka liberāli noskaņotie cenšas apklusināt citādi domājošos un tai skaitā, kā mēs redzam no rietumvalstīm, caur Krimināllikumu.
Ja kāds naivi domā, ka arī konservatīvie spēki varēs aizsargāt sevi ar naida runas pantiem, tad, es domāju, ka tas ir diezgan naivi, jo visur, kur Rietumeiropā šādi panti ieviesti, tas vērsies pret konservatīvo runas brīvību.
Ir skaidrs, ka LGBT organizācijām ir spēcīgi juristi, kas var terorizēt pretēji domājošos. Mums jau ir piemēri no Rietumeiropas, ka pat Bībeli nevar citēt mācītāji.
Kāda būtu jūsu lakoniskā naida runas definīcija?
Tas, kas šobrīd Krimināllikumā ir - ja cilvēks aicina fiziski vērsties pret kādu cilvēku grupu, pēc kādām grupas pazīmēm. Tas mums ir sadalīts divos pantos - par etnisko, rasu, reliģisko naidu un par sociālo naidu, kur ir dažāda veida grupas. Tas tā vēsturiski nošķīries.
Protams, ja šāds aicinājums, vērsties pret kādu grupu, ir ar sekām, ja notiek uzbrukumi dēļ piederības kādai grupai, ir skaidrs, ka šādus musinātājus vajag sodīt. Bet, ja citē Bībeli un pauž viedokli, ka ģimene ir tēvs, māte un bērni, tas nebūtu sodāms, jo tā ir viedokļa brīvība.