VAKARA ZIŅAS: Supermodeļu veterānei Sindijai Kraufordei – 50

© Scanpix

Viena no modeļu biznesa superzvaigznēm un pagājušā gadsimta pēdējās divdesmitgades topmodelēm Sindija Krauforde dodas pensijā. Savu lēmumu modes ikona apstiprināja pērn, laižot klajā autobiogrāfisko grāmatu, piedaloties franču modes nama «Balmain» un savā pēdējā fotosesijā, kā arī paziņojot par karjeras beigām atklātā intervijā amerikāņu žurnālam «Rhapsody». Iemesls, lai arī cik neticami tas būtu, lūkojoties uz pievilcīgo Sindiju Kraufordi, – modes un stila zvaigznei 20. februārī apritēja 50 gadu.

Maģiskais skaitļu salikums «90–60–90»

Krauforde pagājušā gadsimta nogalē bija ne tikai modes superzvaigzne numur viens, bet veselas paaudzes simbols un nozīmīga figūra modeļu un modes industrijā. Viņas personības nozīmi ir grūti nenovērtēt, jo 90. gadu leģenda ne tikai kļuva par pasaulē pirmo topmodeli ar vairākmiljonu vērtiem līgumiem, bet arī par sievieti, kura izmainīja modeļu statusu un tēlu. Klasiska, dabiska skaistule diktēja jaunus noteikumus modes un stila industrijā, kļūstot par 20. gadsimta nogales mediju kulta objektu.

90. gadus mēdz dēvēt par supermodeļu zelta laiku, jo tieši tad bezpersoniskās skaistules, kas defilē pa modes mēli, kļuva par superzvaigznēm līdzās aktrisēm, dziedātājām un citām šovbiznesa personībām, dažreiz pat slavas ziņā tās pārspējot. Lai kļūtu par slavenību, nevajadzēja īpašu talantu. Visu noteica ideāli parametri, bet maģiskais skaitļu salikums «90–60–90» par simbolu. Sabiedrība zināja ne tikai, kā sauc garkājainās modes dievietes – Klaudija Šīfere, Naomi Kempbela, Kristija Tērlingtone, Linda Evandželista, Stefānija Seimura, Keita Mosa un Taira Benksa –, bet arī kāri sekoja viņu personiskās dzīves peripetijām un gaitām. Savukārt daiļo dāmu honorāri pieauga astronomiskos apmēros. No visām 90. gadu modes skaistulēm par visharismātiskāko dēvē tieši amerikānieti Sindiju Kraufordi, kurai izdevās ierakstīt savu vārdu vēsturē kā pirmajai vislabāk apmaksātākajai topmodelei pasaulē.

Tēvam par prieku saglabā uzvārdu

Topošā modes un glancēto žurnālu vāku zvaigzne izauga elektriķa Dena Krauforda un viņa sievas medicīnas māsiņas Dženiferas ģimenē. Tēvs sapņoja par dēlu, bet ģimenē cita pēc citas pasaulē nāca trīs meitas. Kad ilgi gaidītais mantinieks Džefs tika sagaidīts, pēc trīs gadiem mazulis mira ar leikēmiju. Šis notikums ģimenē bija ļoti traumatisks pārējiem bērniem. Sindijas vecākā māsa Krisa apmeklēja basketbola treniņus – par prieku tēvam nodarbojās ar viņa iemīļoto sporta veidu. Lai iepriecinātu savus vecākus un piepildītu viņu cerības, Sindija skolā cītīgi mācījās un bija teicamniece. Tieši aiz mīlestības pret tēvu, kuram bija ļoti svarīgi, lai Kraufordu uzvārds neaizietu nebūtībā, Sindija karjeras virsotnē apprecoties to nenomainīja. Pabeigusi vidusskolu, viņa ieguva akadēmisko stipendiju inženierzinātnēs un ķīmijā Ilinoisas labākajā – Ziemeļrietumu – universitātē, kaut gan tur pabija vien vienu gadu, līdz nolēma pievērsties pilnībā modeles karjerai.

No kolhoza modeles par ikonu ar «Monro dzimumzīmīti»

Sindijas laimīgā stunda sita, kad pēc vidusskolas, piepelnoties vasaras sezonas darbos lauksaimniecībā un vācot kukurūzu, nejauši seksīgo bruneti uz lauka nofotografēja vietējās avīzes fotogrāfs. Bildi avīzē savukārt pamanīja slavenais fotogrāfs Viktors Skrebeneski un izteica piedāvājumu, no kura jaunā meitene atteikties negribēja – iestāties modeļu aģentūrā un pārcelties uz Čikāgu. Tur Sindija rūpīgi gatavojās savas modeles karjeras izaugsmei – apguva defilēšanu pa modes skatuves mēli, veselīga uztura pamatprincipus, horeogrāfiju, skatuves meistarību un skaistumkopšanu. Pēc kopdarba ar slaveno fotogrāfu Sindija piedalījās slavenajā modeļu aģentūras «Elite Model» skaistumkonkursā un ieņēma otro vietu. Krauforde kļuva par prestižās Ņujorkas modeļu aģentūras vienu no zvaigznēm. Uz pirmajiem līgumiem ar tādiem izdevumiem kā «Vogue» un «Cosmopolitan» daiļajai brunetei nebija ilgi jāgaida, un 80. gadu beigās un 90. gadu sākumā Krauforde kļuva par vienu no pieprasītākajām modelēm Amerikā. Modeļu aģentūras vadītāji topošajai zvaigznei gan izteica ultimātu: lai karjera būtu strauja, Sindijai ir jāatbrīvojas no iedzimtās dzimumzīmes virs lūpas. Krauforde ir atzinusi, ka vairākas reizes dzīvē domājusi par atbrīvošanos no tās, bet nekādi neesot varējusi saņemties uz procedūru, ko arī vēlāk nenožēloja. Tieši dzimumzīmīte, līdzīgi kā leģendārajai kinodīvai Merilinai Monro, kļuva par apburošās brunetes ar stirnas brūnajām acīm un atlētisko augumu «firmas» zīmi.

Modes metrs un dizainers Karls Lāgerfelds reiz izteicās: «Sindijā Kraufordē apvienojas klasisks skaistums un katras amerikāņu sapņu meitenes ārējais izskats.» Uzsākot modeles gaitas, Sindiju dēvēja par Jauniņo Džiju, jo izskata ziņā viņa atgādināja pasaulē pirmo supermodeli ar traģisko likteni Džiju Karandži.

Honorārs par vairākiem miljoniem dolāru

Viņas īpašais dabiskais izskats modeļu aģentūru varenajiem sākotnēji likās pilnīgi bezcerīgs, jo modē bija bezpersoniskas Kalifornijas pludmaļu tipa garkājainas, kalsnas blondīnes ar zilām acīm. Sindijas garums arī bija nepietiekams, bet viņas atlētiskais augums priekš modes mēles likās par daudz seksuāli formīgs. Turklāt dabiski biezie mati un slavenā dzimumzīme virs lūpas vispār meiteni padarīja par lielu individualitāti. Taču jau pēc pirmajām vāku fotogrāfijām notika bumbas sprādziens un prettrieciena efekts – bija dzimusi jauna, spilgta, spēcīga un pašpietiekama zvaigzne, kuras priekšā nobālēja ierastās modeles – manekeni. Tā sākās Sindijas Kraufordes totālais valdīšanas laiks modes industrijā, kas tiek dēvēts par zelta laiku, kurā tika aizsākti supermodeļu sadarbības līgumi ar slaveniem zīmoliem, honorārā ierakstot miljonu summas.

Lielākā daļa darba devēju – modes dizaineri, nami un zīmoli – jau no sākta gala līguma noslēgšanu ar Kraufordi uzskatīja par savas veiksmes atslēgu. Īstu pasaules slavu Kraufordei nodrošināja līgums ar kosmētikas gigantu «Revlon», par kura seju viņa kalpoja no 1989. gada līdz pat aiziešanai no modeļu industrijas. Krauforde kļuva arī par zīmola «Pepsi» reklāmas seju un, pateicoties desmitiem miljonu vērtajam līgumam ar dzērienu ražotāju, kļuva par vislabāk atalgoto modeli pasaulē.

Pēc slavenā sieviešu žurnāla «Shape» datiem, Sindija 1997. gadā 4000 pretendentu vidū tika atzīta par otru pasaulē skaistāko sievieti pēc Demijas Mūras, bet, pēc žurnāla «Playboy» aptaujas, atzīta par piekto seksīgāko zvaigzni 100 seksuālāko slavenību sarakstā. Sindija bija arī pirmā drosmīgā supermodele, kura pilnībā atkailinājās žurnāla «Playboy» fotosesijā. Toreiz meiteni žurnālam fotografēja fotogrāfs Herbs Rics. Savukārt «Sports Illustrated» slavenais peldkostīmu kalendārs ar Marko Glaviano iemūžināto Sindiju kļuva par pasaules dižpārdokli. Krauforde ir pabijusi uz vairāk nekā 600 slavenu žurnālu vākiem, tostarp «People», «Vogue», «Cosmopolitan», «ELLE», «Harper’s Bazaar». Modele bijusi arī tādu modes namu kā «Escada» un «Gianne Versace» reklāmas seja.

Pasaules fitnesa guru un mājas dizaina preču bizness

Laika posmā no 1989. līdz 1995. gadam Sindija valdīja ne tikai uz podiuma un modes žurnālu vākiem, jo viņu, 90. gadu paaudzes galveno skaistuli, uzaicināja slavenais televīzijas mūzikas kanāls MTV vadīt raidījumu «Stila nams». 1995. gadā Krauforde debitēja arī kino, atveidojot galveno lomu filmā «Godīgā spēle», kura gan piedzīvoja finansiālu izgāšanos. Lai gan pirmie soļi kino lauciņā izrādījās neveiksmīgi, Krauforde negribēja padoties un izpildīja vairākas otrā plāna lomas dažādās kinolentēs, tomēr Holivudu iekarot neizdevās.

Paralēli tam visam uzņēmīgā un apķērīgā modele radīja pati savu uzņēmējdarbības industriju, maksimāli efektīvi pārdodot savu skaistumu un nevainojamo fizisko sagatavotības līmeni un formu. Līdzīgi kā fitnesa guru, Holivudas kino veterāne Džeina Fonda, Krauforde kultivēja modernu sporta kompleksu programmu fitnesā, šeipingā, aerobikā video formātā. Īpaši Sindijas fitnesa video programmas – «Cindy Crawford: Shape Your Body» (1992), «Cindy Crawford: The Next Challenge» (1993) un «Cindy Crawford: A New Dimension» (2000) –, kurās Krauforde ir pati trenere, kļuva ne tikai superpopulāras un pārdotas miljonos eksemplāru, bet arī profesionālu ekspertu atzītas, turklāt nodrošināja modelei fantastiskus ienākumus. Šodien Kraufordes sporta vingrinājumu programmas video ir kļuvuši par šā žanra klasiku visiem, kuri nodarbojas ar sportu mājas apstākļos.

2000. gadā Sindija Krauforde pameta modeles karjeru, lai pilnībā veltītu sevi ģimenei. Laiku pa laikam supermodele – veterāne piekrīt iesaistīties interesantās fotosesijās vai projektos, taču pēdējos gados Krauforde turpina nodarboties ar uzņēmējdarbību. Viņa ir radījusi komerciāli veiksmīgu mājas dizaina, stila preču un mēbeļu līniju «Cindy Crawford Home». Kraufordes bagātības, pēc vairāku pelnošāko supermodeļu un slavenību sarakstu datiem, tiek lēstas 35 miljonu ASV dolāru vērtībā.

Personiskā dzīve

Sindiju Kraufordi dēvē un uzskata par priekšzīmīgu sievu un māti, slavenību un skaistuli, kura spējusi apvienot savas karjeras ambīcijas ar teju ideālu personisko dzīvi. Viņas pirmā laulība ar 80. un 90. gadu sekssimbolu un Holivudas zvaigzni Ričardu Gīru 1995. gadā tika šķirta. Aktieris tolaik aizrāvies ar budismu un daudz laika pavadījis Tibetā, bet jauniņā sieva alka uzmanības. Abi – pasaules pirmā supermodele un aktieris Ričards Gīrs (pēc leģendārās lomas filmā «Jaukā sieviete») – bija Holivudas un šovbiznesa superpāris, mūsdienu Brandželīna, tāpēc četrus gadus ilgo laulību visur pavadīja mediju ažiotāža un preses uzmanība.

Pēc trīs gadiem Sindija apprecējās no jauna ar restorānu tīkla Losandželosā un Ņujorkā īpašnieku, uzņēmēju un bijušo modeli Randi Gerberu. 1999. gadā pasaulē nāca pāra pirmdzimtais – dēls Preslijs Vokers, bet 2001. gadā – meita Kaja Džordana. Audzinot bērnus, Krauforde ne tikai izstrādāja video treniņprogrammu jaunajām māmiņām, bet arī aktīvi iesaistījās labdarībā, dibinot savu fondu «Little Star Foundation», kas īpaši palīdz bērniem, kuri sirgst ar leikēmiju.