Internetā nopludināti apsūdzoši pierādījumi pret Putinu

© Pixabay.com

Internetā nopludināta plaša Kremļa dokumentācija par to, kā Putina svīta gatavojas Krievijas prezidenta pārvēlēšanai jaunā amatā, raksta dialog.ua.

Jaunajos dokumentos ir detalizēti aprakstīts, kā Kremlis strādā, lai nodrošinātu Putina uzvaru vēlēšanās, izveidojot valsts mēroga propagandas tīklu un interneta cenzūras mehānismu informācijas karam un integrējot okupētās Ukrainas teritorijas.

Kopējais plānotais budžets paredzēts trīs galvenajām kategorijām - prezidenta vēlēšanām, informatīvajam karam un okupētajām teritorijām Ukrainā, un tas sasniedz 1,1 miljardu eiro, vēsta Vsquare pētnieciskās žurnālistikas tīkls.

Saskaņā ar dokumentiem, lielākā daļa no līdzekļiem, līdz 631 miljonam eiro, atvēlēta informatīvajam karam.

Informācijas noplūde nāk no prezidenta administrācijas iekšpolitiskā bloka, kuru vada 61 gadu vecais Sergejs Kirijenko. Viņu mēdz dēvēt par "Donbasa gubernatoru", jo viņš ir atbildīgs par Ukrainas okupēto teritoriju pārvaldību. Starp nopludinātajiem dokumentiem ir milzīgi Excel faili, dažos no tiem ir desmitiem slēptu lapu, darba sanāksmju protokoli, kā arī Kirijenko vadībā Kremļa iekšpolitikas bloka veidotās prezentācijas un ziņojumi.

Šajos dokumentos ir arī sīki aprakstīts Krievijas Federācijas budžets kārtējam gadam. Tajā atbilstoši konkrētiem projektiem noteikti gan finanšu rādītāji, gan atbildīgās personas. Vairāku projektu gadījumā tiek nosauktas arī personas, kas pieņem lēmumu par finansējumu. Dažos gadījumos tas ir premjerministrs vai pats Putins.

Iekšpolitikas bloka budžets ir sadalīts trīs sadaļās: prezidenta vēlēšanas, informatīvais un ideoloģiskais karš un “jaunie reģioni”. Ja ņem vērā sākotnēji plānotās summas šim gadam, plus “papildu vajadzības”, kas bija iekļautas budžeta dokumentos, kopējais šajās trīs kategorijās ietilpstošo projektu budžets sasniedz gandrīz 110 miljardus rubļu.

Viena no prezentācijām saucas “Radošais saturs vēlēšanām”. Tajā stāstīts par to, kuras filmas, teātra iestudējumi un citi projekti radīs pareizo emocionālo fonu prezidenta vēlēšanām. Prezentācijā teikts, ka katrai filmai, kuras pirmizrāde paredzēta pirms vēlēšanām, skatītājos ir jāizraisa viena no četrām sajūtām: nacionālo interešu, tai skaitā kultūras un sociālo (tradicionālo) vērtību aizsardzība; kvalitatīvas pārmaiņas krievu dzīvē kā nemainīga tendence; mūsdienu varoņi un Krievijas lielie vārdi; projekti, kas vērsti uz jaunu teritoriju iedzīvotājiem.

Kopš pagājušā gada oktobra katru mēnesi ir paredzēta vismaz divu filmu pirmizrāde. Ja pirmajos mēnešos lielākā daļa atspoguļoja nacionālās intereses, kultūras un tradicionālās vērtības, tad februārī un martā iznāks filmas, kas atspoguļos jaunus Krievijas varoņus un lielus vārdus. Piemēram, vēlēšanu laikā notiks filmas “Izsaukuma zīme: Pasažieris” pirmizrāde. Filmas kopsavilkumā teikts, ka jauns mākslinieks vārdā Rjabinins “atstāj mierīgu dzīvi un brīvprātīgi iesaistās armijā, lai iemūžinātu traģiskos Krievijas vēstures notikumus. Cilvēku ciešanas un viņa biedru varonība pilnībā maina jaunā vīrieša apziņu,” teikts aprakstā.

Vairākas filmas, seriāli un citi projekti ir tieši vērsti uz Ukrainas un Rietumu apkaunošanu un pazemošanu, kā arī attēlojot, piemēram, Ukrainas prezidentu Zelenski kā “angloamerikāņu” marioneti. Tomēr prezentācijā ir atzīmēts, ka šādu liela mēroga mākslas projektu "galvenais risks" ir tāds, ka to "paredzētā nozīme var būt pretrunīga". Lai samazinātu šādus riskus, saskaņā ar prezentāciju 2022. gada beigās tika izveidota atsevišķa redakcijas nodaļa 15 cilvēku sastāvā, kas "kontrolēs visus ražošanas posmus no scenārija sagatavošanas līdz gatavā satura publicēšanai".

Stokholmas Austrumeiropas studiju centra direktora vietnieks Martins Krags šādu “redakciju” salīdzināja ar padomju laika politiskajiem komisāriem, kuru uzdevums bija nodrošināt, lai katra institūcija un darbaspēks atbilstu partijas nostājai.

"Viss, ko mēs redzam šajos dokumentos, ir pilnīgi padomju laiki," sacīja Krags.

Katrai filmai, seriālam, skolas olimpiādei un citiem projektiem tiek noteikti arī konkrēti skaitļi, piemēram, cik skatītāju vai dalībnieku tiem jāsasniedz. Lai to paveiktu, prezidenta administrācija piespiež Krievijas sociālos tīklus un interneta platformas, piemēram, VKontakte un Yandex, reklamēt tos bez maksas un ievietot sociālo tīklu plūsmās.

Saskaņā ar iegūtajiem dokumentiem, Putina ar prezidenta vēlēšanām saistīto projektu budžets ir 54 miljardi rubļu, plus aptuveni 20 miljardi rubļu “papildu vajadzībām” 2023. un 2024. gadā kopā.

"Tie ir paredzēti, lai izglītotu jaunu eliti. Vai tās būtu patriotiskas nometnes bērniem vai kursi, to mērķis cita starpā ir atrast augstākiem amatiem piemērotus talantus,” skaidro eksperti.

Svarīgākais