"Belarusjkaļij" vēlas no Lietuvas piedzīt 12 miljardus dolāru

© unsplash.com

Baltkrievijas valsts minerālmēslojuma ražotājs "Belarusjkaļij" vēlas no Lietuvas valsts piedzīt 12 miljardu ASV dolāru (11,4 miljardi eiro) kompensāciju par minerālmēslojuma tranzīta aizliegumu, atsaucoties uz anonīmiem avotiem, vēsta Lietuvas sabiedriskā raidorganizācija LRT.

Šonedēļ "Belarusjkaļij" paziņoja, ka šķīrējtiesā ir iesniegta lieta pret Lietuvu.

Prasībā izteiktā kompensācijas summa veido apmēram trešdaļu no Lietuvas konsolidētā budžeta izdevumiem. Lietuvas konsolidētā budžeta kopējie izdevumi nākamgad būs 34,4 miljardi eiro.

Lietuvas puse "Belarusjkaļij" prasību par 12 miljardu ASV dolāru kompensāciju uzskata par iebiedēšanas taktiku, lai laikā, ka Lietuvā tiek veidota jauna valdība, piespiestu Viļņu sēsties pie sarunu galda vai panākt vienošanos šķīrējtiesā, atklājuši LRT avoti.

Baltkrievijas minerālmēslojuma ražotājam patiesībā vairāk interesē panākt pilnīgu sankciju atcelšanu, ko tas cenšas panākt visos līmeņos ar visiem līdzekļiem, liecina LRT rīcībā esošā informācija.

Novembra beigās Lietuvas nākamās valdības veidotājs Gintauts Palucks paziņoja, ka ir ticies ar advokātu Viļu Ņikitinu, kas pārstāv Klaipēdā bāzēto kompāniju "Biriu kroviniu terminalas" (BKT), kura apkalpoja "Belarusjkaļij" kravas.

Palucks teica, ka ar advokātu apsprieda sankciju piemērošanu, un strīds starp "Belarusjkaļij" un Lietuvu tiks risināts starptautiskā šķīrējtiesā.

"Belarusjkaļij" pieder 30% BKT.

"Belarusjkaļij" apgalvo, ka Lietuva ir pārkāpusi Baltkrievijas un Lietuvas valdību 1999.gada 5.martā noslēgtā līgumu par investīciju veicināšanu un aizsardzību saistības aizsargāt kompānijas investīcijas ķimikāliju - kālija karbonāta minerālmēslojuma - pārvadāšanā un pārkraušanā Lietuvas teritorijā.

Baltkrievijas kompānija lietvedību sāka pēc tam, kad Lietuvas valdība 2022.gada janvārī atzina "Belarusjkaļij" un Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas "Lietuvos geležinkeliai" līgumu par spēkā neesošu. Lietuvas vērtējumā līgums ar "Belarusjkaļij" un tā grozījumi apdraud Lietuvas nacionālās drošības intereses. Tā rezultātā Lietuva 2022.gada 1.februārī pārtrauca potaša mēslojuma pārvadājumus caur Lietuvu.