Pirmdien pulksten 18.50 glābēji saņēma izsaukumu no pansionāta, kas atrodas Kanepi pagastā Igaunijā. Kā pastāstīja pansionāta direktore Estere Pāpa, nepareizas darbības dēļ lifts nokritis no trešā stāva un palika iestrēdzis starp pirmo un pagraba stāvu, vēsta “postimees.ee”.
“Liftā atradās trīs iestādes darbinieki, diviem no viņiem ir kāju lūzumi. Viņi visi bija šokā. Tajā brīdī es jau biju mājās un palūdzu darbiniekiem izsaukt glābējus. Notikuma vietā ieradās arī ātrā palīdzība. Glābējiem izdevās atvērt lifta durvis pagraba līmenī un evakuēt cilvēkus," sacīja Pāpa.
Pēc viņas teiktā, ekspertīze vēl turpinās. “Jau ieradušies liftu apkopes uzņēmuma pārstāvji un noskaidro apstākļus. Iepriekš bija nelieli darbības traucējumi, taču vienmēr ieradās uzņēmuma darbinieki un veica apkopes. Lifts tika uzstādīts 2010. vai 2011. gadā," atzīmēja vadītāja.
Līdz lifta atjaunošanai ēdiens augšējos stāvos dzīvojošajiem tiks piegāds pa kāpnēm. “Mūsu darbinieki ļoti smagi strādā. Pirmajā stāvā dzīvojošie iemītnieki nelieto liftu, kāpj augšā un lejā pa kāpnēm, tāpēc avārija viņu kustību neietekmē. Arī elektrības padeves pārtraukumu laikā lifts nedarbojās, bet mēs tikām galā," piebilda Pāpa.
Liftu apkalpošanas uzņēmuma "Liftitehnik" mehāniķis sacīja, ka viņam nav informācijas par konkrētu gadījumu, taču liftiem, kas paredzēti cilvēku pārvadāšanai, ir mehāniskas ierīces, kas novērš kritienus, un tiem kopumā ir jānovērš šādi incidenti. "Parasti, jā, ir ķērāji, ķīļi, kaut kāda veida ierīce, lai novērstu nekontrolētu kritienu," sacīja Kristofers Alango.
Pēc Alango teiktā, ātrums, ar kādu darbojas lifta bremze, ir atkarīgs no tā veida: “Tas varētu būt trose vai hidrauliskais lifts, ir vairākas iespējas. Ir tāda ierīce kā ātruma ierobežotājs. Ja kabīnes ātrums - parasti, virzoties uz leju - pārsniedz iestatīto vērtību, tas nobloķē un automātiski pievelk virvi, kas savukārt aktivizē ķīļus vai ķērājus. Tā ir pilnībā mehāniska ierīce un darbojas pat bez elektrības. Tas tiek darīts, lai novērstu nekontrolētu kritienu virves pārrāvuma gadījumā."
Šādas bremžu ierīces var nebūt iekārtās, kas nav klasificētas kā lifti, piemēram, liftos, kas nav paredzēti cilvēku pārvadāšanai. "Bet, ja tur bija cilvēki, pieņemu, ka tas bija pasažieru lifts," atzīmēja mehāniķis.
Viņaprāt, bremzēm kopumā ir jābūt iekārtai ar augstu uzticamības pakāpi un šāda avārija ir ārkārtīgi reta nelabvēlīgu faktoru sakritība.
“Ja mehāniskais bojājums ir tik nopietns, ka kāda detaļa kāda iemesla dēļ saplīst vai iestrēgst, tiešām var notikt avārija, taču tādā gadījumā iekārtai būtu jābūt ļoti sliktā stāvoklī. Parasti sprūda spēki ir tik lieli, ka pat nedaudz sarūsējis mehānisms turpinās darboties,” skaidroja Alango.
"Patērētāju tiesību aizsardzības un tehniskās uzraudzības departaments nosūtīs ekspertus veikt ekspertīzi, lai noskaidrotu, kas tieši noticis," viņš piebilda.