Kopš priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākuma Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) ir saskatījis pamatu sākt 66 padziļinātas pārbaudes par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem, aģentūra LETA noskaidroja KNAB.
No tām lielākā daļa jeb 36 pārbaudes saistītas ar iespējamu administratīvo resursu izmantošanu. Piemēram, situācijām, kad pašvaldības deputāti aģitācijas aktivitāšu īstenošanai, iespējams, izmantojuši pašvaldības telpas, autotransportu vai pašvaldības tīmekļvietnē/sociālajos tīklos izvietojuši potenciālā deputāta kandidāta slavinošas publikācijas.
Savukārt pārējās pārbaudes saistītas ar iespējamu aģitācijas kārtības neievērošanu, automatizētu sistēmu veidotu viltotu vai anonīmu sociālo tīklu kontu izmantošanu un citiem Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma pārkāpumiem, norādīja birojā.
Patlaban KNAB turpina izvērtēt saņemto informāciju. Līdz šim nav gūts apstiprinājums prettiesiskām darbībām.
Jau ziņots, ka Latvijā 8.februārī sākas priekšvēlēšanu aģitācijas periods pirms pašvaldību vēlēšanām, kas ilgs līdz vēlēšanu dienai - 7.jūnijam.
Šajā periodā aģitācijas veicējiem, plašsaziņas līdzekļiem un citām iesaistītajām pusēm jāievēro priekšvēlēšanu aģitācijas veikšanas noteiktā kārtība un ierobežojumi, tostarp jāņem vērā divas jaunas prasības, kas noteiktas Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā un kas saistītas ar mākslīgā intelekta izmantošanu politiskajās reklāmās.
Līdz ar šī priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākumu politiskajām organizācijām, deputātu kandidātiem un ikvienam citam aģitācijas veicējam jāinformē sabiedrība, ja priekšvēlēšanu aģitācijā tiek izmantots mākslīgais intelekts.
Tas nozīmē, ka internetā publicētiem video reklāmas klipiem un visiem citiem priekšvēlēšanu aģitācijas materiāliem, kuru vizuālā noformējuma sagatavošanā izmantoti mākslīgā intelekta rīki, ir jāsatur skaidra un nepārprotama norāde, ka attiecīgais materiāls veidots ar mākslīgā intelekta palīdzību.
Šis nosacījums neatkarīgi no aģitācijas vides attiecas uz visiem apmaksātiem aģitāciju saturošiem materiāliem. Tas nav attiecināms uz tekstu rediģēšanu un veidošanu.
KNAB norādījis, ka priekšvēlēšanu aģitācijas periodam raksturīgākās mākslīgā intelekta izmantošanas manipulācijas varētu būt saistītas ar deputātu kandidātu balss sintezēšanu vai portreta iekļaušanu attēlos vai videomateriālos, imitējot patiesībai neatbilstošas sarunas vai situācijas.
Līdz ar to KNAB aicina potenciālos vēlētājus kritiski izvērtēt publiskajā telpā pieejamo informāciju un pārliecināties par informācijas patiesumu.
Gadījumā, ja aģitācijas veicējs neievēros iepriekšminēto nosacījumu, KNAB būs tiesīgs pieņemt lēmumu aizliegt turpmāku ar mākslīgā intelekta palīdzību tapušā aģitācijas materiāla izvietošanu un izplatīšanu.
Vienlaikus līdz vēlēšanām ir aizliegts izmantot automatizētu sistēmu veidotus viltotus vai anonīmus sociālo tīklu kontus priekš jebkādām priekšvēlēšanu aģitācijas aktivitātēm sociālajos tīklos vai citviet internetā.
Papildus KNAB atgādina, ka aģitācijas veicējiem un citām iesaistītajām pusēm šajā periodā noteikti vairāki citi ierobežojumi, tostarp aizliegums īstenot slēpto aģitāciju, kuras atpazīstamākais izpausmes veids ir nenorādīts aģitācijas materiāla apmaksātājs, un aizliegums aģitācijas īstenošanai izmantot valsts un pašvaldību institūciju administratīvos resursus.
Ja iedzīvotājiem rodas aizdomas vai to rīcībā nonāk pamatota informācija vai pierādījumi, kas varētu liecināt par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem, KNAB aicina nekavējoties ziņot iestādei. To iespējams darīt vairākos veidos, arī anonīmā veidā tiešsaistes ziņošanas platformā vai mobilajā lietotnē "Ziņo KNAB!", zvanot KNAB uzticības tālrunim 8000 2070 vai rakstot uz e-pasta adresi "pasts@knab.gov.lv".