Batons čempions, kārta Todam vai Vatanenam

F1 pasaules čempionāta dalībnieki galveno jautājumu jau atrisinājuši – Brazīlijas GP "Brawn" komandas pārstāvis Džensons Batons finišējot nodrošināja sev titulu.

Tikmēr Starptautiskās Automobiļu federācijas gaiteņos svarīgākais gada notikums – FIA prezidenta vēlēšanas – jau šopiektdien. Kā zināms, Makss Moslijs atstāj amatu, bet viņu aizstās ilggadējais F1 komandas "Ferrari" sporta direktors Žans Tods, vai arī slavenais somu rallists un nesenais Eiroparlamenta deputāts Āri Vatanens.

Moslijs aiziet, kā solījis

Vēl tikai līdz piektdienai Makss Moslijs varēs sevi saukt par autosporta vadošās organizācijas – FIA – galveno cilvēku. Līdz dienai, kad notiks FIA Ģenerālās asamblejas kulminācija – jaunā organizācijas priekšstāvja vēlēšanas, kurās būs divi kandidāti: slavenais somu rallists un vēlākais politiķis (Eiroparlamenta deputāts no 1999. līdz 2009. gadam) Āri Vatanens un tikpat pazīstamais francūzis Žans Tods, kurš jaunībā arī izmēģināja spēkus lielajā rallijā. Taču pazīstams kļuva, strādājot par "Ferrari" F1 komandas sporta direktoru laikā, kad autosporta karaliskajā klasē dominēja sarkanie ar Mihaelu Šūmaheru priekšgalā.

69 gadus vecais Moslijs, kura prezidenta darbības pēdējos gadus pavadījuši dažādi nesmukumi (atcerēsimies paša organizēto seksa orģiju ar nacistisku ievirzi Londonā; šāgada F1 komandu strikto opozīciju FIA jautājumā par pirmās formulas reglamentu), par savu aiziešanu (kandidatūras neizvirzīšanu) paziņoja jūnija beigās. Būtībā komandas, kas nostājās pret viņu, izprovocēja britu advokātu spert šādu soli. Tomēr bija daudz Moslija aizstāvju, kuri atklātā vēstulē lūdza savu lielo autoritāti palikt amatā, kurā viņš bija no 1993. gada. "Domāju, ka cilvēku centieni, kuri man izrādīja atbalstu, var tikt realizēti, ja ievēlēsiet spēcīgu, pieredzējušu un kompetentu komandu, kas saglabās FIA neatkarību un nodrošinās pareizu sporta un automobiļu sfēras vadību," raksta Moslijs. "Kā bijušais federācijas senāta loceklis ceru, ka spēšu arī turpmāk spēlēt kādu nenozīmīgu lomu."

Tātad Moslijs no autosporta uz visiem laikiem neaiziet, lai arī daudzi viņa opozicionāri to vēlējās un pat pieprasīja.

Balsojiet par Todu...

Atklātā vēstulē Moslijs izteica atbalstu Todam, kurš tobrīd pat vēl nebija paudis vēlmi kandidēt uz prezidenta amatu, lai arī par to jau labu laiku runāja autosporta pasaulē. "Domāju, ka federācijas vadīšanu varētu uzņemties Žans Tods. Nav šaubu, ka viņu var uzskatīt par labāko savas paaudzes sporta menedžeri. Komandas viņa vadībā uzvarējušas pasaules čempionātā rallijā, rallijreidos, Lemānas 24 stundu braucienos, bet pēdējos 15 gadus triumfējušas arī F1," raksta Moslijs. "Turklāt viņš ieņēmis veiksmīgas autokompānijas izpilddirektora amatu. Tātad viņam ir lielas un sarežģītas organizācijas vadīšanas pieredze, kas nepieciešama katram nākamajam FIA prezidentam... Viņš nav kandidāts no autoražotājiem. Todam nav īpašu attiecību ar "Ferrari", kur viņš agrāk strādāja, vai ar

"Peugeot–Citroen" koncernu, kura rūpnīcas komandas vadīja. Viņš saglabās FIA neatkarību."

Skaidrs, ka pēc šādiem autoritatīvā Moslija izteikumiem, kas viņā saskatīja savu pēcnācēju, Todam nekas cits neatlika, kā piekrist kandidēšanai.

Vēl pirms tam savu kandidatūru bija izvirzījis pasaules čempions rallijā un četrkārtējs Dakaras rallijreida uzvarētājs Vatanens, par pārējiem pretendentiem uz krēslu tika uzskatīti: viens no ietekmīgākajiem FIA darboņiem (organizācijas viceprezidents) amerikānis Niks Krovs, Monako autokluba vadītājs, FIA senāta prezidents Mišels Boerijs, kā arī Indijas nacionālās automobiļu federācijas vadītājs Vikijs Čandhoks.

Tomēr pēc Toda iesaistīšanās trijotne saprata, ka nespēs nopietni spēkoties ar francūzi, un viens pēc otra savas kandidatūras atsauca. Starp citu, divi pirmie pieslējušies Toda nometnei. "Ne reizi vien esmu teicis, ka piedalīšos vēlēšanās tikai tad, ja saņemšu Bernija Eklstona, F1 komandu un pašreizējā FIA prezidenta atbalstu. Man nav nekādas intereses stāties pretī Āri Vatanenam un Žanam Todam," atzina Čandhoks.

Stjuarts: "Nepieciešamas pārmaiņas."

Palika divi kandidāti. Par Moslija izvēli viss ir skaidrs, bet kā rīkojās Eklstons? Sākumā viņš mēģināja pierunāt trīskārtējo F1 pasaules čempionu un nesamierināmo Moslija kritizētāju Džekiju Stjuartu. Taču Džekijs palika nelokāms. "Man ir 70 gadi un domāju, ka FIA vajadzīgs kāds daudz jaunāks cilvēks. Manuprāt, šo posteni nevajadzētu ieņemt F1 cilvēkiem, lai arī šobrīd šajā klasē vērojama liela tieksme uz pārmaiņām. Nedomāju, ka FIA mainīsies, ja vēlēšanās uzvarēs Žans Tods, jo režīms paliks iepriekšējais. Šajā situācijā Āri Vatanens man šķiet perspektīvāka kandidatūra sportam. Pārmaiņas nepieciešamas, jo šobrīd vadība balstās galvenokārt uz draudiem un sankcijām, pat masu saziņas līdzekļiem. Taču tās prasīs piecus, vai pat desmit gadus, bet man tas ir pārāk liels laika periods," teica Stjuarts.

Diez vai jāšaubās, ka Vatanens ievēlēšanas gadījumā būs lielāks radikālu pārmaiņu piekritējs par Todu. 14 nacionālo autoklubu pārstāvji (arī tādu ietekmīgu valstu kā Austrālijas, Vācijas, protams, Somijas, Kanādas, Nīderlandes, Šveices), aicinot viņiem pievienoties pārējos kolēģus Vatanena atbalstam, uzsver: "Pēdējos gados FIA ievērojami pieaugusi un ieguvusi milzīgu ietekmi. Makss Moslijs vairāk nekā desmit gadu nodarbojās ar federācijas nostiprināšanu un daudz ko ir panācis. Tomēr, mūsuprāt, parādījušies ne tikai pozitīvi viņa darbošanās aspekti, īpaši runājot par FIA struktūru un vadīšanas metodēm, tāpēc nākas izvirzīt jautājumu par pārmaiņu nepieciešamību."

Vatanenu daudzi uzskata par FOTA kandidātu, Todu – par Moslija cilvēku. Ar visām no tā izrietošajām sekām. Vatanens saka: "Nav svarīgi, kurš – Vatanens, Tods, vai arī kāds cits, jūs mantosiet šo posteni no iepriekšējā prezidenta un to iegūsiet vēlēšanās. Domāju, ka prezidentam jāievēro neitralitāte. Ja federācija patiesi grib pārstāvēt miljardiem automīļu intereses, vadībai jābūt demokrātiskai."

Lietā tiek likti kukuļi

Tradicionāli pirms vēlēšanām abiem pretendentiem jānosauc cilvēki, kuri viņu ievēlēšanas gadījumā ieņems vadošos posteņus. Vatanena komandā ir spānis Falko Fernandess de Kordova (līdz 2002. gadam bija FIA Pasaules padomes viceprezidents tūrisma un automobilisma jautājumos), singapūrietis Bernards Tejs (pašreizējais FIA prezidents Āzijas un Klusā okeāna reģionā) un vācietis Hermanis Tomčiks (Vācijas nacionālā autokluba ADAC vadītājs). Toda komandā viņa ievēlēšanas gadījumā amatus saņems jau pieminētais ASV autosporta komitejas vadītājs Krovs, jaunzēlandietis Braiens Gibonss un Grems Stokers no Lielbritānijas autosporta asociācijas.

Pēdējās nedēļās aizkulišu cīņa par balsīm sasniedza kulmināciju. Viens no pēdējiem Todam savu atbalstu izteica Eklstons. "Pazīstu Žanu ilgus gadus. Viņš ir uzticamākais un talantīgākais cilvēks," saka F1 komerctiesību turētājs. "Viņš vienmēr ir noskaņots enerģiski rīkoties un pilnībā atdodas darbam. Federācijai nepieciešamas spēcīgs, spējīgs prezidents, kuram ir darba pieredze autosporta augstākajā līmenī. Žans ir vislabāk sagatavots šai ļoti nozīmīgajai lomai." Savu vārdu uz mazā Žana svaru kausa licis arī septiņkārtējais pasaules čempions un bijušais Toda aizbilstamais Mihaels Šūmahers. Francūzim ir daudzi citi atbalstītāji, turklāt liela daļa no valstu autoklubiem vai autosporta federācijām, kuras gaida no FIA naudas straumīti. Ģeogrāfija ir ļoti plaša. Interesanti, ka nesenā vēstulē autoklubiem Moslijs izdarīja mājienu, ka nacionālajām federācijām, kuras balsos par Vatanenu, Toda uzvaras gadījumā nākotnē varētu rasties grūtības... Tomēr ietekmīgu atbalstītāju (piemēram, Saūda Arābijas autoklubs ar princi Feizalu al Huseinu priekšgalā, kuram solīta viceprezidenta vieta) ir arī Vatanenam.

Vārdu kauja presē starp abiem kandidātiem arī ir ļoti nopietna. Parādījušās ziņas par spiedienu uz delegātiem, lai tie balsotu par Todu vai Vatanenu, un kukuļiem (no Toda puses). Apskatnieki uzskata, ka pārsvaru iegūs kandidāts, kura reputācija būs mazāk aptraipīta. Viss notiek kā cīņā par globālā mērogā ļoti ietekmīgu posteni. Kurš no abiem kļūs par laimīgo jauno prezidentu, kļūs zināms piektdien.

Svarīgākais