Latvijā visapzinīgāk ginekologu apmeklē gados jaunas sievietes

© Publicitātes foto

Visapzinīgāk par reproduktīvo veselību Latvijā rūpējas sievietes 25 – 34 gadu vecumā, kuru vidū ginekologu pēdējā gada laikā apmeklējis vairākums jeb 66 %, bet visretāk pie ginekologa dodas sievietes 55 – 74 gadu vecumā.

Savukārt tādu sieviešu, kas vēl ne reizi nav bijušas pie ginekologa, visvairāk ir vecumā no 18 - 24 gadiem. Šajā grupā speciālistu ne reizi nav apmeklējuši 7 % aptaujāto.

Kopumā pēdējā gada laikā pie ginekologa bijušas 46 % visu Latvijas sieviešu, kas ir par 4 % mazāk, nekā pērn, kad tieši puse aptaujāto sieviešu atzina, ka pie speciālista pēdējoreiz devušās aizvadītā gada laikā. Tikmēr trešdaļa jeb 29 % sieviešu pēdējoreiz pie ginekologa devās 1 - 2 gadus atpakaļ, kas ir par 6 % vairāk nekā pērn. Bet katra desmitā sieviete (12 %) saskaņā ar šā gada aptaujas rezultātiem speciālistu pēdējoreiz apmeklēja 3 - 4 gadus atpakaļ.

Ginekoloģe Lāsma Līdaka uzsver: “Ikvienai sievietei vecumā no 25 līdz 69 gadiem jāveic dzemdes kakla onkocitoloģijas skrīningizmeklējums reizi trīs gados. Ginekologs biežāk jāapmeklē tad, ja ir sūdzības, piemēram, asiņošana, sāpes, izdalījumi, neauglības problēmas vai rodas citi jautājumi. Ieteiktu vērsties pie ārsta arī šķietami nelielu sūdzību gadījumos, kas pašas nepāriet nedēļas līdz divu nedēļu laikā, jo tas var liecināt par kādu nopietnāku problēmu. Steidzīgi jāgriežas pie ārsta, ja parādās stipra asiņošana, stipras sāpes vai citas nopietnas sūdzības”.

Rezultāti liecina, ka ginekologa apmeklētību ietekmē arī finansiālais faktors - visbiežāk pie ārsta dodas tās sievietes, kurām ir augsti ienākumi (500 un vairāk eiro uz vienu ģimenes locekli). Šajā grupā pēdējā gada laikā pie ginekologa bijušas vairāk nekā puse (51 %) sieviešu. Dati norāda arī uz korelāciju ar izglītības līmeni, kas var nozīmēt arī konkurētspēju darba tirgū un lielākus ienākumus, - visbiežāk pie ginekologa dodas sievietes ar augstāko izglītību (54 %), bet visretāk - ar pamatizglītību (36 %).

Veselība

Kāds Latvijas uzņēmums jau ilgstoši izplata brošūras ar stāstiem par brīnumainu izārstēšanos, klātienes izbraukumos arī tirgojot reklamētos uztura bagātinātājus. Lai arī pirms gada Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir brīdinājis iedzīvotājus par šo maldinošo reklāmu, nekādu sodu uzņēmumam tā arī neuzlika un darbību neierobežoja, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”.