Pētījums: Vai Latvijas iedzīvotāji ir naski staigātāji, vai kūtri mājās sēdētāji

© Lauris Aizupietis/ F64 Photo Agency

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju vismaz reizi dienā iziet no mājas, lielākoties lai dotos uz darbu vai iepirktos. Viens Latvijas iedzīvotājs vidēji dienā mēro aptuveni 30 kilometrus, ceļā vidēji patērējot 80 minūtes, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) aptauja par iedzīvotāju pārvietošanos.

Aptaujas dienā mājās bija palikuši 19 procenti iedzīvotāju, jo bija slimi vai slikti jutās (26 procenti), nebija vajadzības iziet ārpus mājas vai bija jāveic mājas darbi (25 procenti), bija brīvdiena skolā vai darbā (21 procents), kustības liedza invaliditāte vai vecuma nespēja (18 procenti). Aptuveni desmitajai daļai traucēja laika apstākļi, savukārt 2 procenti iedzīvotāju aptaujas dienā atradās ārpus Latvijas teritorijas.

Latvijas iedzīvotāji ir visai kūtri staigātāji - viens Latvijas iedzīvotājs ikdienā kājām ārpus mājas noiet 2,7 kilometrus, kas ir krietni mazāk nekā rekomendētie 10 000 soļu. Ar velosipēdu viens iedzīvotājs pārvietojas aptuveni 10,6 kilometrus dienā, ar sabiedrisko transportu nobrauc vidēji 7 kilometrus. Savukārt ar vieglo automašīnu, kas ir viens no iecienītākajiem pārvietošanās veidiem Latvijā, vidējais pārvietošanās attālums ir 44 kilometri. Tas gan nav garākais attālums, ko ar transportu veic iedzīvotāji. Tie, kuri ir iecienījuši vilcienu, vidēji dienā pieveic 47 kilometrus, pavadot ceļā 79 minūtes..

CSP dati liecina, ka vislielākais attālums mērots un visilgākais laiks pavadīts darījumu braucienos pa Latviju. Atpūtas nolūkos pavadīts tikpat ilgs laiks, bet mērots gandrīz uz pusi mazāks attālums, jo bieži ietvertas garas pastaigas kājām. Iepirkšanās visbiežāk tiek veikta kājām, jo atrodas dzīvesvietas tuvumā, tāpēc arī vidējais pārvietošanās attālums ir vismazākais (11 km).

Latvijas iedzīvotāji kā pārvietošanās līdzekli visbiežāk izmanto vieglo automašīnu, lai gan izvēlētajā maršrutā kursē arī sabiedriskais transports.

Aptauja liecina, ka izvēli par labu automašīnai nosaka ne tikai komforts, laika ekonomija un neatkarība, bet nereti arī izmaksas, ja kopā pārvietojas vairāki cilvēki. PricewaterhouseCoopers vadītājs Gusts Ašmanis izpētījis, ka sabiedriskā transporta biļete no Rīgas līdz Talsu novadam izmaksā 6 eiro vienam cilvēkam (tātad četriem - 24 eiro) un ceļā jāpavada aptuveni 3 stundas un 10 minūtes. Savukārt ar automašīnu šo pašu attālumu var veikt 1 stundā un 42 minūtes, degvielā samaksājot no 16 līdz 20 eiro.

Protams, ja ar mašīnu brauc viens vai divatā, sabiedriskais transports izmaksā lētāk nekā brauciens ar automašīnu. Tomēr, neskatoties uz to, Latvijā vieglās automašīnas lielākoties pārvietojas pustukšas, jo vidējais cilvēku skaits automobilī brauciena laikā Latvijā ir 1,9 cilvēki, pilsētās - 1,6. Vienīgi brīvdienās un svētku dienās automašīnā sēžas vairāk nekā divi cilvēki.

Tikai 14 procenti aptaujāto minēja, ka automašīnu ir spiesti izvēlēties, jo konkrētajā maršrutā sabiedriskais transports nav pieejams pieturu pārklājuma vai neatbilstoša laika grafika dēļ.

Šāds pētījums Latvijā veikts pirmo reizi. CSP priekšniece Aija Žīgure pastāstīja, ka aptaujas uzdevums bija noskaidrot Latvijas iedzīvotāju pārvietošanās paradumus un mobilitāti un šos datus varēs izmantot gan reģionālās, gan transporta politikas plānošanā. Pētījuma kopējais finansējums bija 80 000 eiro, no kuriem 95% bija Eiropas Savienības līdzekļi.

Veselība

Daudz kas var ietekmēt erekciju: slikta sirds veselība, smēķēšana un daži medikamenti ir vainīgi zem jostasvietas problēmām. Vēl viena nozīmīga garastāvokļa slepkava? Smagu ēdienu diēta. Pārtika, ko ēdat, cik daudz ēdat un cik bieži to ēdat, var traucēt jūsu enerģijas līmeni, asinsriti un hormonus — tie visi ir galvenie faktori seksuālās dzīves uzlabošanai.