Valsts spēlītes

© F64

Kamēr finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola nespēj tikt skaidrībā ar to, kas vadīs vai nevadīs Valsts ieņēmumu dienestu (VID), ceļu Saeimā uzsākusi ministrijas superiniciatīva par VID rīkotu čeku loteriju.

Ideju Finanšu ministrija (FM) auklēja jau labu brīdi, nu čeku spēles likumprojekts nonācis izskatīšanai Saeimā un pat tiek virzīts kā steidzams! Vai nodokļu iekasētāji jūtas tik apjukuši un bezpalīdzīgi lielo vaļu ķeršanā, ka ar steigu jāķeras klāt čeku vai īsto čeku neizsniedzēju tvarstīšanai, kur, līdzīgi kā pašā loterijā, pieķeršanas iespēja līdzinās loterijai?

Ideja palienēta no citām valstīm, bet izpildījums gan katrā valstī savs, atšķiras arī vide, kultūra, resursi un prioritātes, tādējādi nav iespējams automātiski pārcelt kādu citviet izmēģinātu sistēmu un rezultātus.

Jo īpaši, ja rezultāti nav īsti nomērāmi. Kā FM vai VID pierādīs, ka PVN vai IIN iekasēšana pieaugusi, tieši pateicoties loterijai, jo īpaši, ja FM tāpat ik pa laikam koriģē ekonomikas izaugsmes prognozi, piemēram, šogad no iepriekš lēstajiem 3,4% uz 4%? Nav tiešu instrumentu, kā nomērīt loterijas efektu, kas, pēc FM domām, varot būt ap 3 miljoniem eiro 2019. un 2020. gadā un ap 2 miljoniem 2021. gadā. Aprēķins gan ir sniegts, bet tas balstīts tikai uz pieņēmumiem. Proti, tiek prezumēts, ka, «balstoties uz citu valstu pieredzi čeku loteriju organizēšanā, tiek pieņemts pasākuma preventīvais efekts uz nedeklarēto PVN saistību samazināšanu preču piegādēm - 4% apmērā un pakalpojumu sniegšanai - 10% apmērā». Nodokļu iekasētāji pārliecināti, ka «iegūtā informācija palīdzēs identificēt nereģistrētus kases aparātus vai nereģistrētu saimniecisko darbību, ļaus identificēt nodokļu maksātājus, kuri darījumu apliecinošu dokumentu izsniegšanai izmanto ierīces, kuras nav paredzētas normatīvajos aktos...».

Viens no mērījumiem varētu būt ēnu ekonomikas samazināšanās, kas pērn esot bijusi 20-23% no IKP ar tendenci mazināties aptuveni par 1% gadā. Bet arī šie mērījumi lielā mērā balstās viedokļos un tikai daļēji objektīvos mērījumos.

Ministrija gan rēķinās, ka «pasākuma preventīvais efekts laika gaitā pakāpeniski samazināsies, jo nodokļu maksātāji adaptēs alternatīvus nodokļu optimizācijas veidus, kādēļ 2020. gadā papildu nodokļu ieņēmumiem tiek piemērota samazināšanas korekcija 20% apmērā pret 2019. gadu, savukārt 2021. gadam - 30% korekcija pret 2020. gadu». Acīmredzot ilgstošs efekts netiek gaidīts un loterija un likuma darbība tiek plānota vien nepilnus divus gadus. Paspēlēsies, paskatīsies!

Kamēr ieguvumus varam tikai zīlēt, izdevumi ir aprēķināti un šim periodam veido 700 000 eiro. No šīs summas balvu izmaksām centīgajiem čeku sniedzējiem atvēlēta tikai nepilna trešdaļa jeb 223 000 eiro. Lauvas tiesa - 341 540 eiro - tiks ārpakalpojuma nodrošinātājam spēles organizēšanai, sistēmas uzturēšanai, nedaudz vairāk par 100 000 - reklāmas kampaņām. Nav pieskaitīti administratīvie resursi, kas tērēti šādas akcijas ietveršanai likuma veidolā.

Loterijas efektivitātes trūkumu citastarp liek apšaubīt tas, ka tajā reģistrēt varēs visus čekus, kas ir vismaz piecu eiro vērtībā, neskaitot PVN. Ja sistēma tiks pārpludināta ar cilvēku ikdienas pārtikas un sadzīves lietu pirkumu čekiem, kurus vēl var palūgt sadalīt piecu eiro maksājumos, pazūd jēga un fokuss. Lielāka jēga būtu, ja tiktu identificētas riskantākās sfēras, par pakalpojumu vai preču saņemšanu, kurās tad arī tiktu čeki pieņemti. Tad arī FM/VID varētu dubultot efektu savām uzmanības pastiprināšanas aktivitātēm un noteiktām sfērām, tās varētu mainīt līdz ar šīs nodokļu iekasētāju politikas, fokusa maiņu, tādējādi šādu loteriju turpinot ilgāk, ne tikai nepilnus divus gadus, kuros lielākais resurss, aptuveni pusmiljons, tiks ieguldīts sistēmā un reklāmā, kas nav paliekoša.

Viens instruments gan ir plānots tam, lai mudinātu reģistrēt ne tikai lielveikalu iepirkumu čekus - tā ir noteiktā proporcija uzvarētāju izlozei. Proti, izlozē tiks atlasīti 70% no čekiem, kvītīm, biļetēm, kas izsniegtas par pakalpojumiem, un 30% - par precēm. Tādējādi lielāka iespēja tikt pie desmit 200 eiro nedēļas vai viena 3000 eiro mēneša laimesta būs pakalpojumu čeku iesniedzējiem. Pakalpojumu sfērā riski kopumā ir nedaudz augstāki, bet no jomas uz jomu atšķirīgi un arī negarantēs tieši riskam visvairāk pakļauto nozaru sakārtošanos.

Akcijas uzvarētājus FM gatava atbrīvot no IIN nomaksas - interesanti, ka šādas loterijas laimētājus valsts novērtē augstāk nekā, piemēram, prēmiju saņēmējus sportā.

Katrā ziņā sabiedrība tiks izklaidēta, varbūt pat par kādu procentpunktu pieaugs VID reitings, bet domāju, ka lielāks efekts būtu, šo naudu atvēlot profesionālu speciālistu algošanai, kas šķetinātu lielās nodokļu nemaksāšanas shēmas un pamēztu satīklotos Augeja staļļus. Cilvēka virzīšana VID vadībā, kas darbojies OIK shēmās kopā ar odiozo Māri Martinsonu, šādas cerības noteikti mazina. Atliek loterija.



Viedokļi

Demogrāfisko izmaiņu un finansējuma pārdales starp skolām rezultātā arī šogad daļai Latvijas pedagogu pie vienādas slodzes ir algu samazinājums. Šo apstākļu dēļ cieš ne vien pedagogi, bet kopumā tiek apdraudēta arī izglītības kvalitāte. Tā, kā ir šobrīd, nedrīkst turpināt – izglītības finansēšanā ir nepieciešamas izmaiņas. Lai nodrošinātu taisnīgu darba samaksu ikvienam pedagogam neatkarīgi no skolas atrašanās vietas vai skolēnu skaita tajā, Izglītības un zinātnes ministrija izstrādājusi jaunu modeli “Programma skolā”, ko plānots ieviest ar 2025. gada 1. septembri.

Svarīgākais