Izstāde, kas jāredz! MAREUNROL’S

© Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

No 3. novembra līdz 29. decembrim Izstāžu zālē “Rīgas mākslas telpa” Lielajā zālē apskatāma laikmetīgās modes un mākslas tandēma MAREUNROL’S personālizstāde “Fieldwork: Invisible exercises”. Šī ir līdz šim Latvijā lielākā mākslinieku vizuālo darbu izstāde.

Rolands Pēterkops, viens no dueta pārstāvjiem, atklāšanā teica, ka “apnikušas gudrās runas par visu ilglaicīgo, tāpēc izstādes darbi ir balstīti sajūtās”. Viņš pieminēja asfaltā atstāto mašīnu riepu nospiedumus kā pierādījumu tam, ka kāds reiz tur ir bijis.

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Un šī sajūta, ieraugot atstātās “mašīnu pēdas” te un tagad, rosina domāt par to, ka mēs paši kā personības līdzīgi atstājam pēdas kādu cilvēku dzīves. Dienā mums garām paiet simtiem cilvēku, daudzi ir vienkārši garāmgājēji, tomēr pie noteiktiem apstākļiem vai situācijām, šis garāmgājējs var būt liktenīgs.

Izstāde iekārtota pustumsā, fonā skanot mūzikai, kas paspilgtina sajūtas, vienlaikus radot intimitāti. Pēc autoru ieteikuma, skatītāji aicināti nākt vieniem vai pārī un izslēdzot saziņu ar ārpasauli. Būtībā tas nav nepieciešams, jo izstādes telpās nav zonas, pat 5G nedarbojas. Līdzīgi kā izstādes autoriem, arī man nav vēlēšanās “liet ūdeni”. Izstāde ir laba un tā ir jāredz. Un viss.

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Par autoriem

MAREUNROL’S (Mārīte Mastiņa - Pēterkopa un Rolands Pēterkops) ir precēts pāris un dizaineri, modes mākslinieki, māksliniecisko robežu pārkāpēji. Es viņus līdz šim zināju kā eksperimentētājus modes jomā, kas apģērbu (modi) izceļ ārpus ierastās funkcionalitātes rāmjiem, kur mētelis nav tikai mētelis. Saskatu nelielu līdzību ar “Owenscorp” modes mākslinieku Rick Owens un Michèle Lamy tandēmu.

Foto: Dmitrijs Suļžics/MN

Kā rakstīts izstādes bukletā: “Viņu darbi ir prāta, iztēles un sajūtu konstrukcijas, kas kā jutīgas antenas uztver sava laika vibrācijas, dekonstruē tās, izvelk esenci un vizualizē universālā modes valodā. Tādējādi nemitīgi mudinot paraudzīties uz pasauli no cita skatu punkta.”

Viņi ir piedalījušies daudzos starptautiskos konkursos un festivālos, biennālēs un grupas izstādēs ārpus Latvijas. Tostarp 12. Prāgas Kvadriennālē un ceļojošajā izstādē “ARRRGH! Monsters in Fashion” Benaki muzejā Atēnās un La Gaîté Lyrique Parīzē, Rīgas Starptautiskajā mākslas biennālē (RIBOCA 2). Duets ieguva divas galvenās balvas 24. Starptautiskajā Jēras modes un fotogrāfijas festivālā. Savukārt 2016. gadā tika izvirzīti starp desmit Eiropas nominantiem prestižajai starptautiskajai Woolmark modes balvai.

2019. gadā izdevuši grāmatu, kā vizuālu attēlu atskatu uz spilgtākajiem MAREUNROL’S darbiem. Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) Rīgā tika izrādīta retrospektīva MAREUNROL’S darbu izstāde, kas kļuva par 2019. gada apmeklētākā izstāde DMDM, un tika izvirzīta Latvijas sabiedriskā medija “Kg kultūras” balvas finālam kā 2019. gada labākā Vizuālās mākslas izstāde. Viņu darbi ir apskatāmi pastāvīgā ekspozīcijā Latvijas Nacionālais mākslas muzejā Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, Skārņu ielā 10, Rīgā.

Atceries, kas notika...?

Dzīvesstils

“Mums māca, ka tieksme pēc ēdiena ir kaut kas, kas ir jākontrolē un kam ir jāpretojas, taču, ja nu ir cita pieeja? Lai gan tieksmei pēc ēdiena var būt daudz iemeslu, ir daudz stresa faktoru, kas slēpjas zem uztura piramīdas un izpratnes par ēdienreizēm,” raksta healthline.com.