4.lapa
No sestdienas, 17. februāra, līdz 5. maijam Mākslas muzeja “Rīgas birža” Boses zālē (Doma laukumā 6, Rīgā) izstādē “Tōkaidō ceļš” būs eksponētas 10 japāņu mākslinieka Utagavas Hirošiges un viņa mācekļa Utagavas Hirošiges II ainavas.
Edo periodā (1603-1868) Tōkaidō bija nozīmīgākais ceļš, kas savienoja Kioto un Edo. Tas veda gar Japānas austrumu krastu, un tā ainaviskie skati iespaidojuši daudzus māksliniekus.
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) krājumā glabājas sešas Utagavas Hirošiges (Utagawa Hiroshige, 1797-1858) ukijo-e grafikas no dažādiem “53 Tōkaidō staciju” cikliem. Tieši šis cikls bija par cēloni tam, ka Hirošigi sāka dēvēt par vienu no labākajiem ukijo-e grafikas ainavistiem līdzās viņa jau tik labi pazīstamajam laikabiedram Kacušika Hokusai (Katsushika Hokusai, 1760-1849).
Muzejā Hirošiges darbi nonākuši 1956. gadā kā pirkums no latviešu tēlnieka Gustava Šķiltera (1874-1954) kolekcijas. Visticamāk mākslinieks ukijo-e grafikas iegādājies Parīzē, kad papildinājis savas zināšanas Ogista Rodēna darbnīcā (1900-1905).
Mūsdienās Hirošigi uzskata par vienu no pēdējiem izcilajiem Japānas tradicionālās ukijo-e grafikas meistariem, un viņa daiļrade ietekmējusi virkni 19. gadsimta otrās puses un 20. gadsimta sākuma Eiropas un Amerikas māksliniekus.