Kā krāsa ietekmē mūsu dzīves izvēles – no vīra līdz čipšu paciņai

© Foto: publicitātes

Vai, redzot sarkanu krāsu, jūtaties enerģiskāka? Vai zilā krāsa liek jums justies mierīgākai? Mākslinieki un interjera dizaineri jau izsenis ir uzskatījuši, ka krāsa var būtiski ietekmēt noskaņojumu, sajūtas un emocijas. “Krāsas, tāpat kā iezīmes, seko emociju pārmaiņām,” reiz atzīmēja mākslinieks Pablo Pikaso.

Krāsa ir spēcīgs saziņas līdzeklis, un to var izmantot, lai signalizētu par rīcību, ietekmētu noskaņojumu un pat fizioloģiskās reakcijas. Dažas krāsas ir saistītas ar fizioloģiskām izmaiņām, tostarp paaugstinātu asinsspiedienu, paātrinātu vielmaiņu un acu nogurumu.

Foto: publicitātes

Pārsteidzoši, kā krāsas var patiesi ietekmēt mūsu garastāvokli un uzvedību. Uz mirkli padomājiet par jums pazīstamu telpu, vai tajā ir kāda krāsa, kas izceļas? Padomājiet par savu apģērbu un to, kā dažādu krāsu apģērbs liek jums justies, kad to valkājat. Iespējams, nākamreiz, kad jutīsieties saguris, padomājiet par to un paskatieties, vai noskaņojums mainīsies, uzvelkot citu krāsu. Daudzkārt tieši sīkumi var atstāt vislielāko iespaidu.

Pamatkrāsas

Foto: publicitātes

Ir četras psiholoģiskās pamatkrāsas - sarkana, zila, dzeltena un zaļa. Tās ietekmē attiecīgi ķermeni, prātu, emocijas un līdzsvaru.

Lai gan nav daudz patiesi argumentētu zinātnisku pierādījumu, tomēr ir pierādīts, ka dažādas uz krāsu balstītas terapijas var izārstēt kādas noteiktas garīgās veselības slimības. Krāsu psiholoģija jau sen ir atzīta par svarīgu psiholoģisku faktoru, kas ietekmē cilvēku noskaņojumu. Krāsas var izraisīt spontānas emocionālas reakcijas, kas var neitralizēt negatīvas domas un stresu.

  • Sarkanā krāsa

Foto: publicitātes

Sākot no varavīksnes pirmās krāsas un līdz ar Valentīndienas apsveikuma kartīti, sarkanā krāsa ir viena no spilgtākajām krāsu spektrā. Kā pamatkrāsa sarkanā ir pilnīgi atsevišķa krāsa - neviena cita nevar apvienoties, lai izveidotu perfektu sarkano. RGB (krāsu kodu diagramma) sarkano krāsu veido 100 % sarkanā, 0 % zaļā un 0 % zilā. Sarkanā pastiprina cilvēka vielmaiņu, palielina elpošanas ātrumu un paaugstina asinsspiedienu. Ja gribat notievēt, izvairieties no sarkanām virtuvēm, jo sarkanā krāsā liek justies izsalkušākiem.

  • Zilā krāsa

Foto: publicitātes

Atšķirībā no sarkanās, zilā krāsa ir saistīta ar mieru, nevis ar intensitāti vai kaisli. Ja cilvēkiem tiek lūgts iztēloties mierīgu ainu, pastāv iespēja, ka viņi uzreiz iedomāsies daudz zilas krāsas - jūras krastu vai bezgalīgas debesis. Pārdomāts un mierīgs, zilais tonis simbolizē iekšējo pārdomu sajūtu. Daudzi pētījumi liecina, ka šī ietekme uz organismu patiešām ir pretēja sarkanās krāsas ietekmei, kā rezultātā samazinās sirdsdarbība un pat palēninās vielmaiņa. Ēdiens zilos šķīvjos, samazina pārēšanās iespēju. Zilā krāsa tiek uzskatīta par labāko no visām uzsākot diētu. Zinātne liecina, ka ēšana tumši zilā šķīvī var palīdzēt labāk kontrolēt porcijas lielumu .

  • Dzeltenā krāsa

Foto: publicitātes

Dzelteno - spilgtāko spektra krāsu - parasti izmanto attēlos, kuros redzamas svaigas idejas, radoši projekti vai jaunas uzņēmējdarbības iniciatīvas. Jūs, iespējams, jau zināt prototipisku tēlu, kur redzams kāds, kurš vētī idejas, kas ir saistītas ar spilgti dzeltenu spuldzīti. Tā nav nejauša asociācija: pētījumos ir zinātniski pierādīts, ka dzeltenā krāsa uzlabo garīgo aktivitāti un paaugstina izpratni un enerģijas līmeni. Dzeltenā krāsa ir saistīta ar pastiprinātu kreisās smadzeņu puses aktivitāti, kas tiek uzskatīta par racionālās domāšanas dzinējspēku.

  • Zaļā krāsa

Foto: publicitātes

Zaļā krāsa ir pamatkrāsa, kas norāda uz mūsu primitīvajām attiecībām ar dabu. Tā tiek uzskatīta par galveno krāsu, kas simbolizē tīrību, veselību un svaigumu.

Starp citu, ja gribat, lai biznesā labāk veicās, logotipā izmantojiet zaļo krāsu.

Maigs, uzmundrinošs un relaksējošs, zaļš arī simbolizē saikni. Saikni ar sevi, ar klusajiem brīžiem mūsu dzīvē, ar dabu. Tā nav tikai sagadīšanās, ka cilvēki izvairās no lielo pilsētu betona džungļiem, lai atslēgtos no ikdienišķās dzīves un savienotos ar dabas mežonību. Zaļā krāsa nozīmē atgriešanos pie pirmatnējām saknēm, pie pirmatnējā iekšējā miera un klusuma valstības.

Trīs īpašās krāsas

Lai arī psihologi un citi krāsu pētnieki akcentē visas krāsas, tomēr bez četrām pamatkrāsām izceļ trīs krāsas, kas ir īpašākas par citām - brūno, oranžo un purpuru.

  • Brūnā krāsa

Foto: publicitātes

Brūnā krāsa asociējas ar nopietnību, stabilitāti un gudrību, un brūnu galvenokārt valkā cilvēki, kuri ar savu statusu pauž cieņu un novērtējumu.

Tā kā ģimenes pamatā ir vīrieša tēla stabilitāte un atjautība, lielākā daļa cilvēku, domājot par brūnu, jūtas droši un stabili. Arī tēvi, kas sasnieguši noteiktu vecumu, izstaro stabilitātes sajūtu, taču materiālā nozīmē - viņi ir uzkrājuši dzīves pieredzi, kas izpaužas īpašumos un finansiālos ieguvumos. Lielākā daļa jūtas droši pie cilvēkiem, kas valkā brūnu krāsu, jo tā simbolizē nopietnību, paļaušanos un atbalstu. Tāpēc pētnieku prāt, vīrieši, tērpušies brūnās krāsas apģērbā, vairāk pievelk sievietes nekā, teiksim sārtos vai zaļos zilos toņos.

  • Oranžā krāsa

Foto: publicitātes

Spilgts un pārliecinošs oranžas krāsas tonis ir dzeltenās un sarkanās krāsas kombinācija. Dzeltenais apzīmē optimismu un dzīvesprieku, savukārt sarkanais var liecināt par intensīvām mīlestības un pat dominējošām jūtām. Oranžā krāsa atrodas šo galējību vidū: tā veicina atjaunošanos, komunikāciju un pozitīvismu. Šī krāsa veicina arī ekstraversiju, ļaujot cilvēkiem atbrīvoties no aizspriedumiem un brīvāk izpausties.

  • Purpurs

Foto: publicitātes

Purpura krāsa, kas atbilst sarkanajai pamatkrāsai, bieži vien tiek asociēta ar greznību un varu. Tomēr atšķirībā no sarkanās krāsas, kas atspoguļo varas un ambīciju materiālos aspektus, purpura krāsa ir vērsta uz karaliskumu un dižciltību.

Zilie toņi rada relaksācijas un stabilitātes sajūtu, kas kopā ar sarkanās krāsas enerģiju sintezējas, radot gudrības un saprātīguma sajūtu. Pētnieku prāt šī krāsa mūs sagatavo kam dižam un ievieš bijību. Dažkārt vadītāji savā garderobē šo krāsu izmanto aksesuāros, lai saviem padotajiem radītu paklausību.

Krāsu psiholoģijas pirmsākumi

Foto: publicitātes

Pirms krāsu psiholoģijas kā jomas pastāvēšanas, krāsa gadsimtiem ilgi tika izmantota kā ārstēšanas metode. 2000. gadā pirms mūsu ēras senie ēģiptieši dokumentēja krāsu "ārstniecību" kā terapiju, izmantojot krāsotas telpas vai Saules gaismu, kas spīd cauri kristāliem. Viens no agrākajiem medicīniskajiem dokumentiem, Huangdi Neijing, dokumentē krāsu diagnozes, kas saistītas ar krāsu dziedināšanas praksi.

Foto: publicitātes

1810.gadā vācu dzejnieks Johans Volfgangs fon Gēte publicēja grāmatu “Krāsu teorija”, kurā izskaidroja savu pārliecību par krāsu psiholoģisko dabu. Šajā grāmatā Gēte dzelteno krāsu apraksta kā "rāmu" un zilo kā "satraukuma un miera" sajaukumu.

Foto: publicitātes

1942.gadā vācu neirologs Kurts Goldšteins veica virkni eksperimentu ar vairākiem dalībniekiem, lai noteiktu krāsu ietekmi uz motorikas funkcijām. Kādā eksperimentā Goldšteins apgalvoja, ka sievietei, kas cieš no smadzeņu slimībām, bija nosliece uz biežu krišanu, un sarkanās krāsas valkāšana to ievērojami palielināja. Tomēr zaļās vai zilās krāsas valkāšana nomierināja vai pat dziedēja šos simptomus. Lai gan Goldšteina hipotēze nekad netika pierādīta, viņa darbs mudināja turpināt pētījumus par krāsu fizioloģisko ietekmi.

Karls Jungs

Foto: publicitātes

Viņa pētījumi par krāsu simboliku un raksti par to aptver plašu tēmu loku, sākot no mandalām līdz Pikaso darbiem.

Viņš pievērsās alķīmijai, lai padziļinātu savu izpratni par krāsu slepeno valodu, un savu pētījumu atslēgu atrada alķīmiskajā transmutācijā. Viņa darbi šajā jomā ir vēsturiski veidojuši mūsdienu krāsu psiholoģijas nozari.

Krāsas un mārketings

Foto: publicitātes

Krāsu psiholoģija tiek plaši izmantota arī mārketingā un zīmolu veidošanā. Tirgotāji uzskata krāsu par svarīgu faktoru, jo tā var ietekmēt patērētāju emocijas un uztveri par precēm un pakalpojumiem. Logotipi uzņēmumiem ir svarīgi, jo logotipi var piesaistīt vairāk klientus.

Pētījumi par krāsu ietekmi uz produktu izvēli un mārketingu liecina, ka produkta krāsa var ietekmēt patērētāju izvēli un līdz ar to arī pirkšanas kultūru. Tas, galvenokārt, ir saistīts ar asociatīvo domāšanu. Piemēram, sarkanie toņi izraisa uzbudinājuma sajūtu, savukārt zilie toņi bieži vien ir saistīti ar relaksācijas sajūtu. Abas šīs emocijas ir patīkamas, tāpēc arī pašas krāsas reklāmās var radīt pozitīvas sajūtas.

Dzīvesstils

“Jo aukstāks laiks aiz loga, jo vairāk vakarus gribas pavadīt mājās, skatoties filmas un aicinot ciemos draugus. Kādi tusiņi bez uzkodām? Un kādas uzkodas bez mērcītēm? No tā visa izriet, ka garajos un tumšajos vakaros mērcītes ir pat obligātas,” atzīmē virtuves huligāns Pipars.