Dzīvē ir pārāk īsa, lai dzīvotu vienveidīgi. Ir lietas, kas izrauj mūs no rutīnas. Un viena no tādām ir smaržas. Tās ir kā mūsu garastāvokļa vizītkarte. Saulīte spīd un mēs iesmaržojamies ar smalku maijpuķīšu pļavu. Melanholija – ņemam ko apcerīgāku – vīraku vai sandalkoku.
Nevelti smaržas kaut kādā ziņā ir kā mūzika, jo to nianses nosaka notis, akordi, toņi. Piedāvājam iepazīties ar 13 smaržu aromātiem, ko eksperti ir atzinuši par simtgades smaržām. Tās ir ikoniskas smaržu kompozīcijas, kas iezīmējušas parfīma vēsturi. Smaržu eksperts, bioķīmiķis jeb “deguns” Luka Turins saka: “Visu laiku labākās sieviešu smaržas ir tās, kas izraisīja pārsteigumu, pateicoties neparastajai un neatvairāmai ožas piramīdai.”
To 2005. gadā radīja slavenais “deguns” Dominiks Ropions, un tas ir parfīms, kas no jauna definēja nedaudz piemirsto tuberozes aromātu. Pēc sākotnējā nevainības un svaiguma iespaida, smaržas atklāj aptverošāku un seksīgāku šķautni. Nevainīgs un magnētisks, aroms apvieno bergamotu, arbūzu un eikaliptu ar jasmīna, kokosriekstu un tuberozes absolūtā notīm.
Šo smaržu 1999. gadā izveidoja Olīvija Džakobeti, un 2020. gadā tās tika atkārtoti “atklātas”. Nosaukums ir veltījums Parīzes ielai, kur atradās vēsturiskā zīmola ēkas galvenā mītne. Aromātā ir dziļas vīraka, sandalkoka un vaniļas notis, jasmīna un lilijas ziedu sirds.
Patrīcija Nikolaï, Pjēra Gerlēna (slavenā 19.gadsimtā dzimuša parfimēra) mazmazmeita, ir palīdzējusi radīt dažus no visu laiku slavenākajiem aromātiem. Mājai, kas nes viņas vārdu, viņa radīja novatoriskas kompozīcijas, kas vēlāk kļuva par īstu klasiku. Tāpat kā šis aroms, kas veltīts Big Apple (tā 20.gadsimta 20.gados sarunvalodā sauca Ņujorku), kurā ir viegla graudu, timiāna, vīraku, melno piparu, vīraka un muskusa notis.
Guerlain Bee Bottles
Pats Pjērs Gerlēns ir slavens ar savām izsmalcinātam un leģendārām “Guerlain Bee Bottles” (Gerlēna bišu pudelītēm), kas ir ikona gandrīz 170 gadus. Bišu pudele ir vairāk nekā pudele, tas ir vēstījums: vērtīgs meistara paraksts un amatniecības simbols starp tradīcijām un mūsdienīgumu.
1971.gadā “degunam” Bernardam Čantam tika lūgts izveidot neparastu aromātu, nedomājot par cenu. Tā dzima viens no slavenākajiem aromātiem no unikālākajiem chypre ar Bulgārijas rozes, pačūlijas, īrisa, ilangilang, vetivērijas un kumelīšu notīm.
To 1921. gadā izveidoja parfimērs Ernests Beaux, un tas atspoguļo mūsdienu parfimērijas sākumu. Nogurusi no parastajiem ziedu pušķiem, mademoiselle Gabriela lūdza jaunas smaržas, kas uz visiem laikiem izjauktu pagātni. Tādējādi viņa iegāja vēsturē vēl ar vienu vērtību, un radīja patiesu mītu, ko iemīlēja gan kino zvaigznes, gan sievietes visā pasaulē.
Mītisks aromāts, sākot no kompozīcijas - austrumnieciskas un pikantas līdz pudelītei, kura tika rādīta, iedvesmojoties no japāņu lakas trauka, ko nēsāja samuraji (kurā parasti bija ārstniecības augi un, protams, opijs brūču sāpju mazināšanai). Nemaz nerunājot par pirmo reklāmas kampaņu, kurā piedalījās modele Džerija Hola (80.gadu slavenā modele, viena no Mika Džegera sievām).
Tās 1983. gadā radījis leģendārās parfimēru dinastijas pārstāvja “deguna” Gaja Roberta pieskāriens un tas ir izveidotas, izmantojot visdārgākās izejvielas, ļoti augstā koncentrācijā. Esenci veido izcila smaržas piramīda, kas apvieno tādu ziedu kā rozes, maijpuķītes un jasmīna mūžīgo eleganci ar vīraku, mirrēm un benzoīnu.
Radītas 1966. gadā par piemiņu ceļojumam uz Grieķiju, kas bija palicis atmiņā nama veidotājiem - Īvan Kuslantam, Kristiānai Montadrai - Garotai un Desmindam Noksam - Lītam. Viņi paprasīja šo smaržu izveidot “degunam” Olīvijai Giačobeti, kuras veikums laika gaitā kļuva par vienu no ikoniskākām smaržām - spējīgām izstāstīt savu sastāvdaļu stāstus, no lapu svaiguma līdz zaļajiem augļiem.
Leģendāras smaržas, ko 1948. gadā radīja Žermaina Seljē, pirmā sieviete parfimēre. Šis parfīms ir visu tuberozes aromātu priekštecis, kas ir apvienots ar jutekliskām persiku, jasmīna, muskusa un sandalkoka notīm.
Tjerī Muglers, paļaujoties uz Olivieru Krespā un Īvu de Krisu, slaveno parfīmēru dinastiju pārstāvju talantiem, radīja saldu smaržu, ko iedvesmoja viņa bērnības atmiņas, smaržas no atrakciju parka. Tā radās pirmās gardēžu smaržas, kas radīja revolūciju smaržu pasaulē ar vaniļas, šokolādes un karameles cukurotajām notīm, kas apvienotas ar bergamotu, persiku, aprikožu un mandarīnu.
Tās 2001. gadā radīja jau pieminētais "deguns" Oliviers Krespā un tajās jūtams Vidusjūras jutekliskais svaigums, pateicoties Sicīlijas ciedras dzīvīgumam, apvienojumā ar ābolu kraukšķīgo svaigumu, kas izkūst jasmīna un balto rožu sirdīs.
Santal 26 bija tik veiksmīgs, ka zīmols 2011. gadā nolēma pārvērst savas “26” notis personiskā aromātā “33”, tādējādi radot īstu bestselleru, kur sajaucas kardamona, īrisa, vijolītes, sandalkoka muskusa un ciedra notis.
Žaks Gērlens 1906. gadā radīja īstu ožas akvareli, pilnu ar neparastām un oriģinālām niansēm. Sākotnēji smaržās jūtamas anīsa notīs. Pēc tam uzplaukst poudré ziedu buķetē, kas papildināta ar īrisu, vijolītes akordu un vaniļas notīm, kuru smarža atgādina pastaigu rasas pielijušā pamežā.
Lai aromāts būtu noturīgāks, parfimērijas eksperti iesaka dažus trikus.
Smaržu eksperts Džo Malone norāda: ”Ja nav pie rokas kāds no specializētajiem smaržu noturīguma produktiem, labi noder pat roku krēms. Galvenais, lai āda ir mitrināta un silta.”
Man atliek tik piebilst, runājot Merilinas Monro vārdiem: “Nav nekā labāka kā “tērpties” tikai Chanel Nr5.” Un, protams, izmēģināt pārējās 12 pieminētās aromātu leģendas.