Universālveikali šodien ir ierasta lieta. Katrā pilsētā ir vismaz viens. Tomēr, lai cik pierasta pašsaprotama lieta tā ir mūsdienās, pirms 200 gadiem tie ieņēma būtisku lomu sieviešu dzīvē. Tie kļuva par vietu, kur viņas varēja pulcēties, iziet sabiedrībā bez pavadoņa vai aizbildņa. Tos viennozīmīgi var nosaukt par pirmajiem sieviešu emancipācijas tempļiem un “pilīm” parastajiem cilvēkiem.
Daudzi mūsdienu universālveikali ir kļuvuši par gandrīz vai kultūras iestādēm, taču šo pazīstamo zīmolu pirmsākumi ir daudz pieticīgāki.
Interesantu pieredzi ieguvu nesen Parīzē Dekoratīvās mākslas muzejā (Musée des Arts décoratifs) izstādē, kur bija apskatāmi vairāk nekā 700 priekšmetu, kas saistīti ar universālveikalu attīstību un vēsturi.
Dodoties ceļojumā, bieži vien starp apmeklējamam vietām - muzejiem, katedrālēm un kafejnīcām - tiek iekļauti arī lielie iepirkšanās centri.
Universālie veikali jau sen ir kļuvuši par iepirkšanās pasaules stūrakmeni. Tie ir iepirkšanās rajona centra marķieri, ass, kur tiek plānota diena pilsētā. Neraugoties uz iepirkšanās pieaugumu tiešsaistē un daudzu universālveikalu sabrukumu Covid-19 krīzes laikā, ir daži giganti, kas joprojām tiek uzskatīti par patiesi ikoniskiem modes centriem.
Lūk, slavenāko universālveikalu saraksts, kas balstīts uz Instagram haštagiem, TikTok skatījumiem un vidējiem globālās meklēšanas tendenču datiem.
Macy’s veikals Ņujorkā ir nozīmīgs orientieris vienā no pasaules lielākajām modes galvaspilsētām. Saskaņā ar “On Location Tours” datiem, veikals, kura platība ir gandrīz viens miljons kvadrātmetru, ir filmēts vairāk nekā 50 dažādās filmās un televīzijas šovos. Šis veikals ir ne tikai pilsētas ikona, bet plašai auditorijai tā ir iepirkšanās galvenā mītne ASV.
Macy’s Herald Square tika atvērts 1902.gadā, un tas bija pasaulē lielākais veikals vairāk nekā gadsimtu un joprojām ir nozīmīgs tūristu apskates objekts. Tas ir pazīstams arī ar saprātīgām cenām, biežām akcijām un īpašiem Macy’s reklāmas kodiem, kas to atšķir no konkurentiem.
Selfridges galvenais veikals atrodas slavenajā Oksfordas ielā, kas ir iekļauts aizsargājamo kultūras mantojuma objektu sarakstā. Veikals ir ne tikai arhitektūras, bet arī vēstures piemineklis. Šis universālveikals tika izmantots kā Otrā pasaules kara bāze, un to izmantoja gan kā bumbu patvertni, gan kā slepenu vietu, kur atradās telefona šifrēšanas iekārta “Sigsaly”, kas palīdzēja saglabāt Otrā pasaules kara D -dienas noslēpumu.
Vēl viens Londonas orientieris, šis 1 miljonu kvadrātmetru lielais universālveikals ir ar garu un detalizētu vēsturi. Tas tika atvērts 1824. gadā, un sākumā tas bija vienas telpas veikals, līdz tika pārcelts uz Knightsbridge, kur kļuva par vienu no pilsētas ievērojamākajiem mazumtirdzniecības veikaliem. Tā sāncensība ar Selfridges ilgst vairākus gadu desmitus - 1917. gadā Harrods noslēdza derības ar Selfridges dibinātāju Hariju Selfridžu par to, kurš veikals līdz gada beigām būs ienesīgākais. Kad Harrods uzvarēja, Selfridžs pasūtīja veikala repliku sudrabā.
Harrods ir lielākais universālveikals Eiropā. Tā unikālie interjeri, kas dekorēti ar mākslas darbiem, padara Harrods apmeklējumu par neaizmirstamu. Papildus luksusa iepirkšanās iespējām universālveikalā ir jāapskata arī milzīgā Food Hall, kurā ir vairāk nekā 23 labi pazīstamu zīmolu restorāni.
Interesanti, ka Harrods uzstādīja Lielbritānijas pirmo eskalatoru, un ir dokumentēti fakti, ka daži apmeklētāji lūdza brendiju, lai pēc braukšanas ar to nomierinātu nervus.
Galeries Lafayette ir ne tikai modes, bet arī arhitektūras svētki, kas ir labi pazīstami ar iepirkšanos, bagātīgu dizainu un ēdieniem. Saskaņā ar “Culture Trip” datiem, veikals, kurā atrodas 20. gadsimta sākuma mākslinieku projektētais jaunbizantiešu kupols, ir otrs apmeklētākais piemineklis Parīzē aiz Eifeļa torņa.
Apmeklētāji var baudīt elpu aizraujošu pilsētas skatu no publiskās skatu platformas uz jumta, kā arī novērošanas tiltu zem stikla kupola. Veikalā ik nedēļu tiek rīkotas modes skates. Starptautiskiem pircējiem Galeries Lafayette piedāvā beznodokļu iepirkšanos.
Galleria Vittorio Emanuele II Milānā ir ne tikai luksusa iepirkšanās galamērķis, bet arī arhitektūras brīnums un pašas pilsētas simbols. Tā ir celta no 1865. līdz 1877. gadam, un tā ir Itālijas vecākā aktīvā iepirkšanās galerija un modernā iepirkšanās centra priekštecis. Galleria neaizmirstamās stikla velvju arkādes un sarežģītās mozaīkas padara to par obligātu apskates objektu arhitektūras entuziastiem. Papildus modei tajā atrodas vēsturiskas kafejnīcas un restorāni, padarot to par Milānas sabiedriskās dzīves centru.
Vecākais universālveikals Austrālijā pirmo reizi tika atvērts 1838. gadā, tikai piecdesmit gadus pēc valsts kolonizācijas. Veikals ir bijis par katalizatoru modes attīstībai Austrālijā; 1947. gadā David Jones iegādājās Dior New Look kolekciju. Tā bija pirmā reize, kad Dior bija demonstrējis apģērbu ārpus Parīzes.
Atvērts 1860. gadā. Bloomingdales sāka savu darbību kā mazumtirgotājs, kas pārdeva jaunākās Eiropas modes preces. Brāļi Bloomingdeili specializējās vairāk nekā viena apģērba pārdošanā, kas tolaik nebija ierasta prakse, un drīz vien pārcēla savu augošo veikalu uz tā galveno vietu - 59. ielas un Leksingtona avēnijas stūri.
Šeit strādāja viena no pasaules slavenā seriāla «Draugi» («Friends») varonēm Reičela Grīna.
Kaufhaus des Westens, plaši pazīstams kā KaDeWe, ir viens no pieciem lielākajiem Eiropas universālveikaliem. Tā tika atvērta 1907. gadā un kļuva par iedzīvotāju un tūristu iecienītāko iepirkšanās vietu. KaDeWe ir īpaši slavena ar savu plašo ēdināšanas zāli 6.stāvā, kas pati par sevi ir kļuvusi par galveno atrakciju. Pārtikas preču nodaļa lepojas ar dažādību, tostarp apmēram 500 veidu maizes un 1800 veidu sieru klāstu.
Elegantais Le Bon Marché ir pirmais universālveikals Parīzē. Tas dibināts 1838. gadā un atvērta savā vēsturiskajā ēkā 1852. gadā. Tās celtniecībā piedalījās Gustava Eifeļa inženieru kompānija. Līdz šim universālveikals ir saglabājis savu īpašo šarmu un unikālo stilu. Tās interjers aizrauj ar savu šiku, un veikalā var aplūkot 20. gadsimta modernās mākslas darbus un mēbeles, kā arī mūsdienu mākslinieku darbus. Tūristiem būs noderīgi zināt, ka Le Bon Marché piedāvā Tax-free pakalpojumus.
Manhetenas centrā atrodas Saks Fifth Avenue — luksusa universālveikals un vadošais veikals ar pasaulē pazīstamiem zīmoliem. Veikals tika atvērts 1924. gadā un atrodas īpaši būvētā ēkā, kas tiek uzskaitīts par Ņujorkas orientieri. Saks Fifth Avenue ir viens no visvairāk apmeklētajiem veikaliem pilsētā.
Iepirkšanās veikali ir pastāvējuši tik ilgi, cik ilgi cilvēkiem ir bijis nepieciešams pirkt un pārdot preces, bet tikai 18.gadsimtā parādījās mazumtirdzniecības tirgi, un iepirkšanās ātri vien kļuva par modernu nodarbošanos turīgo ļaužu vidū. Lielākajās pilsētās pie galvenajām maģistrālēm sāka izvietot augstas klases veikalus, kas priecājās par turīgo klientu plūsmu, kuri meklēja juvelieru, modes, parfimērijas un mēbeļu ražotāju augstas klases preces.
No 19.gadsimta vidus “tirdziņā zem viena jumta” tika piedāvātas visdažādākās preces, un, lai nodrošinātu diskrētumu, dāmām un kungiem bija atvēlētas atsevišķas zonas. Tā vietā, lai vienotos par cenu, uz katras preces bija norādīta tās cena, un pircēji varēja arī pieprasīt atmaksāt naudu.
Tieši reaģējot uz vidusslāņa, jo īpaši jauno turīgo vidusšķiras sieviešu, uzplaukumu, 19. gadsimtā visā Eiropā un ASV strauji radās universālveikali.
Komerciālajos rajonos nekustamā īpašuma cenas bija augstas, un topošo veikalu īpašnieki, kas vēlējās paplašināt savu uzņēmējdarbību, pārbūvēja noliktavas un dzīvokļus par tirdzniecības telpām. Personāls, darba telpas un biroji tika pārcelti uz lētākiem īpašumiem tuvējās sānu ielās.
Universālveikali nodrošināja jaunas darba vietas arī strādājošiem. Darbiniekiem nebija atļauts doties ārā, un viņiem varēja uzlikt naudas sodu par tādiem pārkāpumiem kā tenkošanu un bezdarbību. Viņi bija nodarbināti sešas dienas nedēļā, no 7.00 līdz 23.00. Viņiem bija jāstāv visu dienu. Darbs aiz letes bija nogurdinošs un kaitīgs veselībai.
Pirmais patiesi populārais universālveikala kultūras atainojums bija Emīla Zolā 1883. gadā sarakstītais romāns “Dāmu paradīze” (“Au Bonheur des Dames”), kas vēstīja par tā ekspluatatīvo un incestuozo pusi, ko pircēji redzēja reti.