Norvēģijas sabiedriskais medijs "NRK" atklājis jauna veida krāpniecību ar viltotiem apdrošināšanas dokumentiem. Tā ļauj ekspluatēt kuģus, kuri pārvadā Krievijas naftu. Šāda krāpniecība nodrošina pamatīgas naudas plūsmas uz Vladimira Putina "kara kasi", vēsta Somijas nacionālā televīzija YLE savā interneta portālā "yle.fi".
Naftas tankkuģis "Achilles" 12. martā no Krievijas ostas Primorskas uzsāka savu ceļu uz Atlantijas okeānu. Somijas un Dānijas varas iestādes citu NATO valstu vārdā pārbaudīja Krievijas ēnu flotei pievienotā kuģa dokumentus un kuģošanas atļaujas. Tā ir daļa no starptautiskās sadarbības, lai apturētu to kuģu darbības, kas pārkāpj sankcijas pret Krieviju. Pēc pārbaudēm kuģis turpināja braucienu, kā plānots. Šķita, ka dokumenti un atļaujas ir kārtībā.
Tomēr Norvēģijas varas iestādes zināja, ka kuģis "Achilles" mēdz darboties ar viltotiem Norvēģijas apdrošināšanas dokumentiem. Iepriekš Somijas un Dānijas varas iestādes par to netika brīdinātas.
Somijas varas iestādes par šo lietu uzzināja tikai marta beigās, kad žurnālisti, kas izmeklēja apdrošināšanas krāpniecību, sazinājās ar Somijas transporta un sakaru aģentūru "Traficom". Somijas Satiksmes ministrija pirmo reizi par to uzzināja, kad ar to 24. martā sazinājās "NRK" un "Danwatch".
Martā "NRK" un Dānijas neatkarīgais mediju un pētniecības centrs "Danwatch", kas specializējas pētnieciskajā žurnālistikā par globāliem jautājumiem, atklāja, ka vairāk nekā 70 kuģu, kas saistīti ar Krievijas ēnu floti, kuģo ar Norvēģijas kompānijas "Ro Marine" apdrošināšanas dokumentiem. Tikai 21 no šiem 70 kuģiem ir iekļauts Eiropas Savienības sankciju sarakstā.
Saskaņā ar "NRK" datiem, vismaz septiņi kuģi ir darbojušies Somu līča apgabalā un pārbaužu laikā uzrādījuši "Ro Marine" izsniegtos apdrošināšanas dokumentus, un "Achilles" ir tikai viens no kuģiem, kuri izmanto “Ro Marine” dokumentus.
"Ro Marine" uzsver, ka ir pasaulē vadošā apdrošināšanas kompānija, kas specializējas starptautiskajā kravu satiksmē. Turklāt uzņēmums apgalvo, ka tā birojs atrodas tajā pašā ēkā, kurā atrodas Norvēģijas Kuģu īpašnieku asociācija. Abi apgalvojumi izrādījušies nepatiesi. Norvēģijas Finanšu uzraudzības iestāde nekad nav "Ro Marine" piešķīrusi pilnvaras darboties apdrošināšanas nozarē.
Saskaņā ar "NRK" datiem, milzīgā krāpniecība sāka atklāties, kad pagājušā gada septembrī pie Norvēģijas varas iestādēm vērsās Ganas uzņēmums. Ganas apdrošināšanas kompānijas darbinieks vēlējās pārliecināties, ka "Ro Marine" ir pareizais uzņēmums un ka tā dokumenti ir kārtībā.
E-pastam bija pievienots "Ro Marine" izsniegtā apdrošināšanas dokumenta ekrānuzņēmums. Norvēģijas Finanšu uzraudzības iestāde ātri saprata, ka dokuments ir viltots. Līgums bija datēts ar 2016. gadu, un to parakstījusi persona, kas nekad nav strādājusi Finanšu uzraudzības iestādē. Aģentūra arī nekad nav izmantojusi attiecīgo dokumenta veidlapu vai zīmogu.
Tagad kopumā četri cilvēki - viens krievs, viens bulgārs un divi norvēģi - tiek turēti aizdomās par dokumentu viltošanu un nelicencētas apdrošināšanas kompānijas vadīšanu.
Abi norvēģi, kas tiek turēti aizdomās par noziegumiem, ar sava advokāta starpniecību "NRK" atbildēja, ka apsūdzības viņiem neesot saprotamas.
Saskaņā ar Norvēģijas publiskajiem dokumentiem, "Ro Marine" tagad pieder Krievijas pilsonim no Sanktpēterburgas, kurš ir arī uzņēmuma direktors. Pēc "NRK" teiktā, attiecīgajam vīrietim ir arī citas saiknes ar Norvēģijas biznesa pasauli.
Pēc "NRK" atklājumiem Norvēģijā sākta izmeklēšana par to, kāpēc Dānijas un Somijas varas iestādes netika brīdinātas par atklāto krāpniecību.
Norvēģijas eksporta kontrole jau janvārī bija informēta par krāpniecību. Pēc tam par šo jautājumu tika ziņots valsts drošības dienestiem, tomēr izmantotajā protokolā nebija brīdinājuma no ārvalstīm. Saskaņā ar Norvēģijas Ārlietu padomes priekšsēdētājas Ine Eriksenas Soreides teikto, ir nožēlojami, ka sadarbība starp valsts ministrijām un aģentūrām nav bijusi pietiekami efektīva, lai brīdinātu pārējās Ziemeļvalstis.
Viltoti dokumenti ir tikai viens no daudzajiem veidiem, kurus izmanto Krievija, lai nodrošinātu savas ēnu flotes darbību.
Marta sākumā YLE televīzija atklāja, ka krievi ievērojamu daļu uzņēmumu, kas vada ēnu flotes operācijas, ir pārcēluši uz ārzemēm.
Tolaik par to atbildīgās Norvēģijas iestādes vismaz divus mēnešus bija zinājušas par iespējamo krāpšanu. Saskaņā ar "NRK" un "Danwatch" datiem, Eksporta kontroles un sankciju direktorāts (DEKSA) janvāra otrajā pusē saņēma informāciju par "Ro Marine" no Norvēģijas Finanšu uzraudzības iestādes. DEKSA ir atbildīga par dialogu ar citām valstīm jautājumos, kas saistīti ar sankcijām pret Krieviju. Direktorāts "NRK" informēja, ka ir paziņojis saskaņā ar pašreizējo kārtību, kas neietver ziņošanu ārzemēs. DEKSA atrodas Ārlietu ministrijas pakļautībā, bet arī ministrija informāciju saņēma divus mēnešus vēlāk. Ārlietu ministrija apgalvo, ka pēc šī gadījuma strādā, lai atjauninātu koordināciju un paziņošanas kārtību.
Dānijas un Somijas iestādes veic Krievijas naftas transporta pārbaudes 12 NATO valstu, tostarp arī Norvēģijas, vārdā. Stingrākas kontroles mērķis ir novērst naftas katastrofas. Svarīgi ir panākt, lai kuģi bez legālas apdrošināšanas nevar pārvadāt Krievijas naftu. Svarīgi ir apturēt naudas plūsmu uz Putina "kara kasi".