"airBaltic" publiski skaidro informāciju par degvielas importa sankcijām un sola vērsties Ģenerālrpokuratūrā [papildināts]

© Romāns Kokšarovs

Ņemot vērā publiski izplatīto informāciju no Krievijas neatkarīgā medija "Verstka", ka "airBaltic" it kā ir apgājusi Eiropas Savienības (ES) noteiktās degvielas importa sankcijas, uzņēmums publiski skaidroja situāciju.

"Delfi", pamatojoties uz "Verstka" publicēto informāciju, vēsta, ka "airBaltic", iespējams, līdz pat 2024.gada martam iegādājās aviācijas degvielu no Krievijas uzņēmuma "Tatņeftjaviaservis", pārkāpjot ES sankcijas. Par to liecinot dati, kas nonākuši Krievijas neatkarīgā medija "Verstka" redakcijas rīcībā.

Medija "Verstka" rīcībā nonākusi Krievijas ārējās ekonomiskās darbības datubāze, kas ietver informāciju par preču eksportu un importu, kā arī pilnas muitas deklarācijas. No šiem datiem izriet, ka aviokompānija no 2022.gada februāra līdz vismaz 2024.gada martam mēģinājusi veikt 28 degvielas iepirkumus no Krievijas, no kuriem 13 bijuši sekmīgi. Vēl 15 muitas deklarācijas slēgtajā datubāzē atzīmētas kā atceltas. Tomēr faktiski arī šie darījumi varēja būt pabeigti, teikts "Delfi" rakstā.

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" vērsīsies ģenerālprokuratūrā saistībā ar iespējamo apmelošanu medijos par sankciju apiešanu degvielas iepirkumos, piektdien preses konferencē informēja "airBaltic" vecākais viceprezidents juridiskajos jautājumos Imants Jansons.

Viņš sacīja, ka "airBaltic" vērsīsies ģenerālprokuratūrā saistībā ar publiski izplatīto informāciju no Krievijas neatkarīgā medija "Verstka", ka lidsabiedrība it kā ir apgājusi Eiropas Savienības (ES) noteiktās degvielas importa sankcijas.

Jansons norādīja, ka "airBaltic" pēta izteiktos apgalvojumus medija publicētajā informācijā, kā arī ir vērsusies pie juristiem, ņemot vērā, ka aviokompānijai ir pamatotas aizdomas par apmelnošanas kampaņu. Patlaban aviokompānija gatavo visu nepieciešamo informāciju ģenerālprokuratūrai.

"Vērsīsimies tiesībsargājošajās institūcijās, lai tiek izpētīti šie apgalvojumi, kā arī pēc tam šīs iestādes vērtēs faktus un iespējamos piemērojamos sodus," teica Jansons.

Viņš skaidroja, ka "airBaltic" iepazinās ar šiem apgalvojumiem, un tie neesot patiesi, kā arī ir tehniski neiespējami, jo pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā, "airBaltic" nelido uz Krieviju, kā arī neuzpilda tur degvielu. Tāpat norēķini tiek veikti ar banku starpniecību, kurās arī paralēli notiek sankciju ievērošanas pārbaudes.

Jautāts, vai degviela varētu būt iegādāta caur "airBaltic" sadarbības partneriem vai starpniekiem, Jansons sacīja, ka aviokompānijas rīcībā nav šādas informācijas.

"Apskatot "airBaltic" galamērķus, lielāka daļa ES valstu seko sankciju režīmam un papildu "airBaltic" vērtē savus sadarbības partnerus, kā arī bankas pārbauda norēķinus. Tajās valstīs, kur konkrētais piegādātājs darbojas un ieved degvielu, "airBaltic" ir jātic, ka arī šīs valstis seko sankciju režīmam," viņš teica.

Jansons skaidroja, ka "airBaltic" nav informācijas, ka Krievijas ražotā degviela tiek izmantota lidsabiedrības lidmašīnas, jo "airBaltic" no piegādātājiem uzpilda degvielu Rīgas lidostā un citās lidostas, kur tiek slēgti līgumi ar sertificētiem un licencētiem piegādātājiem. Tāpat papildu "airBaltic" pārbaudēm lidsabiedrība paļaujas, ka šīs lidostas ir veikušas pārbaudes, ņemot vērā sankciju režīmu.

"Ir tehniski neiespējami izsekot visai ķēdei un iespējamībai, ka varētu tik izmantota Krievijas ražotā degvielai. "airBaltic" paši neimportē degvielu, tiek slēgti līgumi ar degvielas piegādātājiem," sacīja Jansons.

Komentējot, vai šādas informācijas izplatīšana var ietekmēt gaidāmo akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO), Jansons norādīja, ka aviokompānija uzskata, ka kritiskā domāšana ņems virsroku.

Jansons uzsvēra, ka līgumi ar Krieviju un Baltkrieviju pēc iebrukuma Ukrainā tika pārtraukti. Papildu viņš uzsvēra, ja tiek konstatēti riskanti partneri, tiek piemērotas vairākas papildu procedūras un pārbaudes, kā arī tiek piesaistīti juristi, kuri vērtē sadarbības riskus.

Komentējot, kas "airBaltic" varētu draudēt, ja kāds no sadarbības partneriem apiet sankcijas, Jansons sacīja, ka "airBaltic" paļaujas uz sistēmu un ir pārliecināti, ka tāda iespējamība nav. "Ja tomēr tā ir, "airBaltic" sadarbosies ar iestādēm, sniegs visus nepieciešamos faktus. Esam gatavi jebkādai izmeklēšanai," uzsvēra Jansons.

Ekonomika

Eiropas Parlaments piektdien paziņoja, ka aizliedzis Ķīnas tehnoloģiju giganta "Huawei" pārstāvjiem iekļūt parlamenta telpās saistībā ar izmeklēšanu par iespējamo korupciju EP komerciālas lobēšanas aizsegā.

Svarīgākais