Speciālisti skaidro, kā koronavīruss ietekmē preču kustību pasaulē

© EPA/SCANPIX/LETA

"Straujā koronavīrusa izplatība rada traucējumus starptautiskajā preču apritē, vairākas aviokompānijas ir atcēlušas tiešos lidojumus uz Ķīnu, un, lai mazinātu cilvēku pārvietošanos un vīrusa izplatību, Ķīnas valdība ir nolēmusi pagarināt nacionālo svētku laiku līdz 2. februārim, dažām pašvaldībām pat līdz 9. februārim. Tajā pašā laikā lielas komerciālas pilsētas, piemēram, Uhaņa, un tām apkārt esošās pilsētas ir pilnībā slēgtas kravu satiksmei", apstiprina Igaunijas loģistikas kompānijas "Balti Logistika" valdes loceklis Magnuss Lepasalu.

"Ķīnas Jaunā gada svinības ir periods, kad bizness un ražošana Ķīnā pamatā ir beigušies un gandrīz nav starptautisku kravu pārvadājumu," sacīja "Balti Logistika" valdes loceklis Magnuss Lepasalu. "Rūpnīcu dīkstāve rada kavēšanos piegādes ķēdē un rada papildu izmaksas daudziem Igaunijas uzņēmumiem, kuriem Ķīnā ir nozīmīgi ražošanas komponentu un gatavās produkcijas piegādātāji".

""British Airways" un "Lufthansa" jau ir atcēluši visus tiešos lidojumus uz Ķīnu, un daudzas citas aviokompānijas, iespējams, darīs to pašu," sacīja Lepasalu. Viņš piebilda, ka mazāk reisu nozīmē arī mazāk vietas kravai.

Sūtījumi uzkrājas un gaida lidostās - veidojot rindas un pagarinot tranzīta laiku. Rezultātā jāapsver iespēja, ka mazāk prioritāras preces rindā var gaidīt vairākas dienas vai pat nedēļas. Tas jo īpaši attiecas uz importa sūtījumiem, jo importa apjomi ir ievērojami lielāki. "Mēs jau tagad zinām, ka lielākā daļa sūtījumu, kas bija plānoti februāra sākumā, Ķīnā kavējas," piebilda Lepasalu.

Lepasalu šajā neskaidrajā laikā uzņēmējiem iesaka uzturēt ciešus kontaktus ar Ķīnas kompānijām un viņu loģistikas partneriem, lai kritiskās preces spētu pārvietot pēc iespējas ātrāk. "Ja tiek plānots lielāks sūtījums, saprātīgāk būtu to sadalīt un svarīgāko daļu nogādāt ātrāk," sacīja Lepasalu, kura pieredze rāda, ka kravu trūkuma gadījumā arī aviobiļešu cenas sāks ievērojami pieaugt. Pēc viņa teiktā, šobrīd ar sūtījumiem uz Ķīnu nav problēmu, taču, ja aviosabiedrības turpinās atcelt lidojumus, eksportēt kļūs grūtāk un dārgāk.

"No savas puses mēs varam informēt klientus par situāciju un, ja iespējams, mainīt maršrutus. Tomēr ir jārēķinās ar to, ka preču apritē ir paredzama ievērojama kavēšanās un kravu cenu pieaugums. Mēs patiesi ceram, ka vīruss ātri tiks kontrolēts un situācija normalizēsies, " sacīja Lepasalu.

Jau vēstīts, ka Ķīnā mirušo skaits jaunā koronavīrusa uzliesmojumā ir pieaudzis līdz 213 cilvēkiem, savukārt apstiprināto infekcijas gadījumu skaits ir palielinājies līdz 9692