Kā pietrūka Latvijai Eirovīzijā? Vērtē eksperti

© Scanpix

«Diemžēl tā tas ir. Nevajag pārdzīvot, jo puikas jau nav vainīgi,» mierina komponists Raimonds Pauls un neslēpj, ka ir nepieciešams ieviest korekcijas. «Jāsāk vienreiz domāt, kas notiek ar estrādes mūziku. Mēs spējam atrast naudu visādām instalācijām, lai par vairākiem tūkstošiem tās vadātu uz Venēciju, taču ko tajā pašā laikā valsts dod tā sauktajam vieglajam žanram?» retoriski vaicā maestro.

Tieši finanšu trūkums sagatavošanās posmā starp nacionālo atlasi un startu Eirovīzijā ir lielākā problēma. «Jebkurā gadījumā jābeidz domāt lokāli un pieticīgi, ir jābūt ambicioziem, bet tad vajag maku,» ir pārliecināta iepriekšējo gadu Eirovīzijas nacionālās atlases projekta vadītāja Iveta Lepeško.

Negaidīto Azerbaidžānas uzvaru konkursā skaidro ar milzu līdzekļiem, ko tā pēdējo divu gadu laikā ieguldījusi savu pārstāvju popularizēšanā. Arī mediju eksperte Sandra Veinberga uzskata, ka palikšana aiz borta Eirovīzijas kontekstā nav nekas traģisks.

«Latviju reprezentēja ar cieņu, un mums nav par ko kaunēties. Cits jautājums ir – kāpēc mēs nenokļuvām līdz finālam? Kāpēc pašiem izpildītājiem un viņu producentiem neizdodas? Tāpēc, ka šis ir televīzijas šovs un te jāievēro televīzijas ekrāna prasības un vajadzības. Piesaistītie netelevīzijas režisori izdara vairāk ļauna nekā laba, jo nesaprot ekrāna specifiku. Piemēram, Cosmos savulaik izgāzās Grieķijā tieši sliktās vokālā numura režijas dēļ. Tas pats attiecās uz Aishu, kurai bija provinciāls apģērbs un pāķiska uzveduma kultūra uz skatuves. Mēs kritizējam parasti dziedātājus, bet vainīgie ir nespeciālisti ap viņiem,» uzskata S. Veinberga.

Viens no biežāk izskanējušiem pārmetumiem Musiqq numuram tiek izteikts tumšais noformējums, jo, iespējams, Latvijas Televīzija (LTV) nevarēja samaksāt par LED gaismu sienas izmantošanu. LTV ģenerāldirektors Edgars Kots noraida pārmetumus un uzsver, ka LTV nebija nekas jāmaksā par diožu gaismas sienas izmantošanu. Vienīgais, par ko bijis jāmaksā, ir pirotehnika, taču Latvijas pārstāvjiem tā nebija vajadzīga.

«Viņi bija labi. Varu lepoties, ka uzstājāmies, taču varbūt par maz efektīvi, lai iekristu prātā,» teic producente Brigita Rozenbrika, kura 2003. gadā organizēja Eirovīzijas fināla norisi Rīgā. Viņa uzsver – panākumu gūšanai ir nepieciešams domāt, kā piesaistīt režisorus, scenogrāfus, horeogrāfus, lai priekšnesums būtu interesants. «Eirovīzija it kā ir dziesmu konkurss, taču reizē tas ir šovs. Izdomāt, kā pasniegt dziesmu, ir visgrūtāk. Un katru gadu uzminēt to, kas patiks skatītājiem, ir ļoti grūti,» norāda producente.

Atraktivitātes un vizuālā noformējuma trūkumu atzīst arī režisore Aija Strazdiņa, kura ir pārsteigta, ka šogad netika izmantotas skatuves piedāvātās iespējas, taču tas ne vienmēr ir nepieciešams. «Savulaik Valters un Kaža ar minimālismu tika finālā,» piebilst A. Strazdiņa.

Visi Neatkarīgās aptaujātie eksperti uzsver, ka LTV ir jāpārskata Eirovīzijas turpmāko nacionālo atlašu rīkošana. Viens no ieteikumiem – nepieciešamība pirms dziesmu pieņemšanas svešvalodā tekstu izlasīšana, vai tie ir pareizi, saprotami veidoti. Nākamais ir domāt par jaunām iespējām. «Norvēģijā neviens nepārdzīvo, ka viņus pārstāvēja dziedātāji ar melnu ādas krāsu. Holandi jau sen pārstāv dziedātāji no Kenijas. Pie mums tikai hokejā un basketbolā piesaista talantīgus sportistus. Varbūt ir jādomā kaut kas arī mūzikas vidē,» norāda R. Pauls.

I. Lepeško nešaubās, ka LTV ir nopietni jāpārdomā par posmu no nacionālās atlases līdz dalībai konkursā. «Tie kritēriji, ko atlasām uz vietas, ne vienmēr sakrīt ar starptautiskajiem. Ir pietiekami nopietni jāstrādā, un tas maksā līdzekļus. Nepietiek, ka iegulda tikai līdz nacionālajam finālam. Tāpat nav skaidrs, kurš ir atbildīgs par tālāko norisi,» komentē I. Lepeško.

***

LATVIJAS PĀRSTĀVJI EIROVĪZIJĀ

gads izpildītājs dziesma iegūtā vieta (P – pusfinālā, F – finālā)

2000 Prāta vētra My Star 3 (F)

2001 Arnis Mednis Too Much 18 (F)

2002 Marie N I Wanna 1 (F)

2003 F.L.Y. Hello From Mars 24 (F)

2004 Fomins&Kleins Dziesma par laimi 17 (P)

2005 Valters&Kaža The War Is Not Over 5 (F)

2006 Cosmos I Hear Your Heart 16 (F)

2007 Bonaparti.lv Questa Notte 16 (F)

2008 Pirates of the Sea Wolves Of The Sea 12 (F)

2009 Intars Busulis Probka 19 (P)

2010 Aisha What For? 17 (P)

2011 Musiqq Angel in Disguise 17 (P)

Izklaide

17. un 18.septembrī "Kultūrtelpā Auss" norisinājās "Izdevniecības MicRec" organizētā pirmā "Maestro Songwriting Camp" dziesmu rakstīšanas nometne, kuru apmeklēja arī tās patrons Maestro Raimonds Pauls.

Svarīgākais