Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju (59%) Ziemassvētku un Jaungada dāvanām šogad plāno tērēt līdz 150 eiro, liecina SEB bankas veiktā aptauja. Un lai gan lielākā daļa dāvanu iegādi atliek uz pēdējo brīdi, katram trešajam jau laikus ir uzkrāta nauda, ko plāno veltīt to iegādei.
Summu līdz 50 eiro svētku dāvanām plāno atvēlēt 17% iedzīvotāju, un tikpat daudz plāno tērēt no 100 līdz 150 eiro. Katrs ceturtais plāno iekļauties summā no 50 līdz 100 eiro, bet vēl 14% - summā no 150 līdz 250 eiro.
Lielākās summas dāvanām plāno veltīt ģimenes ar bērniem, kā arī jaunieši. Vairāk nekā puse no respondentiem vecumā no 18 līdz 29 gadiem dāvanām atvēlēs virs 100 eiro.
58% aptaujāto norāda, ka svētku dāvanu iegādei veltīs līdzīgu summu kā pērn, bet gandrīz katrs piektais tērēs mazāk.
“Svētku sajūta ne vienmēr saistīta ar dārgām dāvanām - daudz vērtīgāks ir laiks, ko varam pavadīt kopā ar tuvajiem cilvēkiem. Cilvēki mēdz atcerēties pieredzi un personalizētas dāvanas ilgāk nekā materiālas lietas, tāpēc mazākas, bet pārdomātākas dāvanas kļūst par gudru izvēli gan emocionālajai, gan finansiālajai labklājībai. Un lai gan summas, ko plāno tērēt dāvanām iedzīvotāji, kopumā nav lielas, laikus veidots uzkrājums palīdzētu veiksmīgāk plānot decembra izdevumus. Jo bez dāvanām pēdējā gada mēnesī ir arī daudz citu tēriņu,” komentē SEB bankas finanšu pratības mentore Linda Šablinska.
Trešdaļa iedzīvotāju naudu dāvanām krāj laikus
Naudu svētku dāvanām savlaicīgi krāj katrs trešais aptaujātais, biežāk sievietes un jaunieši līdz 29 gadu vecumam. Mazliet vairāk kā puse jeb 54% respondentu uzkrājumus tieši dāvanu iegādei neveido - izteikti vecuma grupā no 40 līdz 49 gadiem.
Runājot par to, kad un kā svētku dāvanas tiek iegādātas, trešdaļa - biežāk sievietes un jaunieši līdz 29 gadu vecumam - norāda, ka meklē dāvanas izpārdošanās vai īpašās atlaižu akcijās. Vīrieši biežāk atzīst, ka sāk meklēt dāvanas nedēļu, divas pirms svētkiem, bet kopumā dāvanu iegādi uz pēdējām divām nedēļām atliek 28% iedzīvotāju.
Apmēram katrs sestais atzīst, ka par dāvanām cenšas domāt visa gada garumā un, redzot kaut ko piemērotu, to iegādājas. Biežāk šādu pieeju piekopj iedzīvotāji vecumā no 60 gadiem. Savukārt vēl 23% respondentu - biežāk vīrieši un iedzīvotāji vecumā no 30 līdz 49 gadiem - norāda, ka dāvanas parasti iegādājas, īsti neplānojot.