RECENZIJA: Eliots, Krivenchy, Ricky “Zvejnieka dēli”

© Publicitātes foto

Diezgan straujos tempos tapušais latvju hophopa trīsvienības Eliota, Krivenchy un Rikija albums ar desmit kompozīcijām (pie tām idejiskā ziņā bija sākts strādāt vien pagājušā gada rudenī) ne mazāk straujos tempos uzlidojis “Straumētākā ieraksta ar Elektrum” topa pašā virsotnē. “Albumu gatavojām labākajās pēdējo dekāžu repa tradīcijās, taču ņēmām vērā arī mūsdienu skanējuma tendences un ievērojām formātu, kas ir draudzīgs tieši straumēšanas vietnēm. Tāpēc nebrīnāmies par labajiem straumēšanas rādītājiem, tomēr esam mazliet pārsteigti, ka trāpījām uzreiz pašā augšgalā,” tā Eliots.

Šādi panākumi tiešām ir pārsteigums, taču tikai neliels, jo “singapūriešu” Eliota un Krivenchy vārds vien būtu pietiekams, lai klausītājiem rastos interese par šo darbu. Runājot par stilistisko ievirzi, reperi piesauc “drill”, “trap”, klasiskā hiphopa un “afrobeat” žanrus - šī muzikālā daudzveidība lielākoties esot producenta Rikija (Rihards Mucenieks) nopelns - viņš iepriekš strādājis arī pie “Singapūras Satīna” garadarbiem. Pavadījumus veidojis tieši viņš, izņemot kompozīcijas “Ledus laikmets” bītu, kura autors ir producents PRGMAT jeb Kristaps Skroderis. Pie albuma skaņas apstrādes darbojies hiphopa aprindās (un ne tikai tajās) pazīstamais Fakts jeb Jānis Šmēdiņš, savukārt viesu statusā pāris gabalos dzirdami arī tādi izpildītāji kā Xantikvariāts un Zemsegu Pasaule.

Par albuma galveno singlu ir izraudzīta kompozīcija “Skumjas”, kurai par pamatu izmantota leģendārās grupas “Zodiaks” dziesmas noskaņa - ar paša Jāņa Lūsēna svētību un pašas Maijas Lūsēnas balss samplu. Taču tā nav vienīgā albuma dziesma, kurā var viegli atpazīt pazīstamas melodijas - trijotnes pirmais singls “Pieci velli” ir ar atsauci uz “Sprīdītī” dzirdamo motīvu, bet dziesma “Telegrams” bāzēta uz “Credo” hita “Disnejlendas”.

“Kad mēs trijatā ienākam studijā, idejas dziesmām, “prikoli” un lirikas top nevis stundās, bet minūtēs,” joko Krivenchy jeb Jānis Krīvēns. “Rikijam kā bītmeikerim ir oriģināls stils un daudzveidība, kas iedvesmo mūs ar Eliotu lauzt jaunas konceptuālās robežas. Turklāt ar Eliotu mēs jau 2017. gadā gribējām izveidot kopīgu albumu - ar mazu nobīdi izdarījām to tagad.”

PAR. Par to, ka šai trijotnei “idejas dziesmām, “prikoli” un lirikas top nevis stundās, bet minūtēs”, jātic uz vārda, taču šaubu par to nav - gluži vai labdabīgi skauž, cik viegli viņi rotaļājas ar vārdiem un frāzēm, un arī dziesmas veidotas ar elegantu “pofigismu”. Par labākajiem gabaliem kronējami elegantais “Populāri”, hiphopa etalons “Apdrošināšanas gadījums” un dažādās nozīmēs superīgais “Ledus laikmets” (vai nav skaisti: “Aizdedzinām rokenrola Bībeles / Lai sildās te gan deputāts, gan dīleris”?!), šīs desmitgades paaudzei noteikti patiks “P***ies ar reperi”, bet ārpus konkurences ir jau pieminētās “Skumjas”, taču pie tā gan vairāk “vainojami” oriģinālās versijas radītāji.

PRET. “Zvejnieka dēli” absolūti nav pūlējušies ar saviem sacerējumiem trāpīt kādā konkrēti definējamā stilistiskajā nišā, bet no albuma muzikāli konceptuālā viedokļa tas nedaudz traucē.

Izklaide

Amsterdamas dokumentālo filmu festivāla ("IDFA") konkursā šogad iekļautas divu Latvijas autoru īsfilmas, savukārt režisoru Ivara Selecka un Armanda Zača kopdarbs "Turpinājums. Pieaugšana" 18.novembrī piedzīvos starptautisko pirmizrādi, aģentūru LETA informēja Nacionālā kino centra (NKC) pārstāve Kristīne Matīsa.

Svarīgākais