Muzejā Rīgas Birža atklāta izstāde "Mikalojus Čurļonis un Rūdolfs Pērle"

© F64

Mākslas muzejā "Rīgas Birža" atklāta izstāde "Mikalojus Čurļonis un Rūdolfs Pērle", kurā līdz 23.martam varēs salīdzināt slavenākā lietuviešu mākslinieka Čurļoņa un latviešu simbolista Pērles darbus.

Latvieša Rūdolfa Pērles (1875–1917) un lietuvieša Mikalojus Konstantina Čurļoņa (Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, 1875–1911) darbi veido simbolisma virzienam raksturīgo fantastisko tēlu, ilgpilno noskaņu pasauli, kur zemapziņai, sapņiem ir ļauts pieņemt reālus apveidus. Izstādes tematiskie motīvi – daba un senvēsture – abiem ir tikai vizuāla atslēga, lai tiektos izprast lietu un parādību būtību.

Mikalojus Konstantins Čurļonis ir vienlīdz izcils gan glezniecībā, gan mūzikā. Viņa vārdu saista ar sinestēzijas jēdzienu, kas aktualizējās mākslas filozofijā ap 1900. gadu, uzsverot dažādu mākslas disciplīnu saplūšanu. Čurļoņa gadījumā tā ir arī retā spēja ar krāsu „padarīt redzamu” skaņu. Mākslinieks studē mūziku Varšavā un Leipcigā, pēc 1900. gada aktīvi glezno, radīdams vienai tēmai veltītus darbu ciklus: „Sonātes”, „Pasaules radīšana”, „Pilis” un citus.

Izstādē M. K. Čurļoņa darbi iezīmē trīs tematiskos lokus – simboliskās kompozīcijas, jūras ainavas un senās Lietuvas motīvus. Fotogrāfijas savukārt dokumentē mākslinieka 1905. gada ceļojumu uz Kaukāzu, kur gūtie iespaidi pēc tam reflektējas gan zīmējumos, gan glezniecībā.

Rūdolfs Pērle kā personība un kā mākslinieks ir izteikts savrupa radošā ceļa gājējs, spilgti individuāls, sevī noslēgts, ne ar vienu citu nesajaucams radošs gars. Gleznotāja būtībai tuva latviskā mentalitāte, taču mākslā viņš ļāva valdīt vispārcilvēciskām tēmām un noskaņām.  Par savai daiļradei nozīmīgu gleznotāju Rūdolfs Pērle atzina simbolistu Mikaloju Konstantinu Čurļoni, Pēterburgā augstu vērtētu lietuviešu gleznotāju.

 "Abiem māksliniekiem bija atšķirīga profesionālā izglītība, taču abu gars līdzīgi smaka Pēterburgas lielpilsētas džungļos, abiem tuva bija dzimtenes daba un bezgalīgā ilūziju un fascinējošo sapņu pasaule. 20. gadsimta sākuma Pēterburgā Čurļonis bija tā laika mākslinieku elites visnotaļ atzīts un augsti vērtēts, turpretī Pērle spiests strādāt algotu darbu gumijas fabrikā „Treugoļņik” un gleznot brīvajos brīžos, tomēr viņus abus visu mūžu neatvairāmi saistīja „lielās” tēmas – dzīvība un nāve, satikšanās un šķiršanās, laicīgais un mūžīgais," stāsta viena no izstādes kuratorēm Dace Lamberga.

Muzeja Lielajā izstāžu zālē un Boses zālē tiks eksponēti ap 40 Rūdolfa Pērles darbi – gleznas un zīmējumi no Latvijas Nacionālā muzeja krājuma un pirmo reizi tik lielā apjomā Mikalojus Konstantina Čurļoņa darbi no viņa vārdā nosauktā Kauņas Nacionālā mākslas muzeja – 20 gleznas, 30 zīmējumi un 40 fotogrāfijas. Neatņemama izstādes ekspozīcijas sastāvdaļa ir Čurļoņa mūzika.

Kā stāsta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) direktore Māra Lāce, "Čurļonis ir mākslinieks, kas vienmēr ir uzrunājis Latvijas sabiedrību. Šī būs unikāla un vienreizēja iespēja redzēt šos darbus Rīgā, it sevišķi tādā kombinācijā, kas ļaus tos salīdzināt. Abi mākslinieki pārstāv simbolisma līniju 20.gadsimta sākuma mākslā. Savos darbos viņi materializē trauslo jūtu un emociju pasauli. Čurļonis ir mistiskāks, vairāk simbolisma virzienā ejošs, bet Pērle ir tuvāks zemei. Tas ir labi redzams latviešu mākslinieka darbos - tikai viņa daiļrades beigu posmā var runāt par viņu kā vienīgo īsto simbolistu latviešu mākslā. "Pērle Latvijā ir maz pazīstams mākslinieks. Viņa darbi biežāk eksponēti ārzemēs, viņš ir iegājis pasaules apritē, un tagad ir svarīgi, lai viņš ieiet apritē arī Latvijā. Viņš simbolismā ir nozīmīga, unikāla personība," skaidro LNMM izstāžu kuratore Dace Lamberga.

No latviešu mākslinieka Rūdolfa Pērles atstātā radošā mantojuma izstādē būs redzami gandrīz visi muzeja kolekcijā esošie darbi, kā arī pieci darbi no privātkolekcijām - kopā ap 40 gleznām un zīmējumiem.

Izstāde tapusi sadarbībā starp LNMM un Kauņas Nacionālo mākslas muzeju.  Mikolajus Konstantīna Čurļoņa Kauņas Nacionālā mākslas muzeja direktora Osvalda Daugeļa iecere  bijusi vienā izstādē apvienot Čurļoni un Pērli, autorus, kas pārstāv divas dažādas tautas, bet ir dzimuši vienā gadā un viņu dzīves ceļi ir gājuši paralēli. Turklāt, kā mēdzis uzsvērt Pērle, viņš savā mākslā daudz ietekmējies no Čurļoņa.

Izstādē no Čurļoņa daiļrades skatāmas 20 gleznas, 30 grafikas un 40 paša mākslinieka uzņemtas fotogrāfijas.

"Par Čurļoņa dzīvi var dzirdēt daudz interpretāciju, taču fotogrāfijās varēs redzēt, kā realitāti redzēja pats Čurļonis un kādā vidē viņš dzīvoja," stāsta Daugelis. Fotogrāfijas savukārt dokumentē mākslinieka 1905.gada ceļojumu uz Kaukāzu, kur gūtie iespaidi pēc tam reflektējas gan zīmējumos, gan glezniecībā.

Izstādi iekārtojis mākslinieks Reinis Suhanovs, ekspozīciju izvietojot trīs lokos, kas nesatiekas - līdzīgi kā Čurļoņa un Pērles mūži. Neatņemama izstādes ekspozīcijas sastāvdaļa būs arī Čurļoņa mūzika.

Izdevniecība "Neputns" ir izdevusi LNMM izstāžu kuratores Daces Lambergas veidoto grāmatu "Rūdolfs Pērle". 

Grāmata ir pilotprojekts jaunai sērijai "Latvijas mākslas klasika". Grāmatas būs bagātīgi ilustrētas, un tajās būs iekļauti mākslas zinātnieku komentāri. Sērijā šogad iecerēts izdot astoņus darbus.

Izklaide

Dažkārt šķiet, ka latvju mūziķi savā starpā sacenšas, kurš izdomās klausītājus atbiedējošāku grupas nosaukumu vai neizteiksmīgāko skatuves vārdu. Lūk, Jānis Strapcāns, kuru līdz mūža beigām atcerēsies kā grupas “H2O” (tā, kura izpildīja lipīgo hitu “Uzmini nu”) vokālistu, pieteicies ar soloprojektu “vienu”. Jā, tieši tā – ar mazo burtu un kaut kādā dīvainā locījumā.