21.aprīļa jubilārs: mūziķis, režisors Andris Gauja

«NORAS piedzimšanas diena ir būtiskāka par manu dzimšanas dienu, vismaz šogad noteikti,» uzsver režisors Andris Gauja, kurš kopā ar savu mīļoto sievieti Elzu Feldmani Lieldienu svētdienā sagaidīja pasaulē nākam savu meitiņu © F64

«Lai arī mana radošā ikdiena ir tik mainīga, ka man jāmācās būt vēl elastīgākam, ceru, ka daļu šodienas varēšu veltīt savas jaunās filmas Nekas mūs neapturēs scenārija rakstīšanai,» saka mūziķis, režisors un divu meitu – Grietas (8 gadi) un Noras (24 dienas) – tētis Andris Gauja. Viņam šodien 38. dzimšanas diena.

«Man jau ir pilnīgi skaidra filmas kopējā aina. Tas būs psiholoģisks trilleris, un es jau zinu, ar ko tas sāksies, kā beigsies un kas notiks pa vidu. Šobrīd notiek darbs pie tā visa izrakstīšanas. Ja tu gribi uzaust segu, tev jau arī sākumā jābūt pilnīgi skaidrai bildei, kāda tā izskatīsies, un tad pa vidu ir smalkais un rūpīgais aušanas process. Tad nu ar to tagad nodarbojos,» atklāj režisors, kura dokumentālā filma Ģimenes lietas (2010) ir guvusi starptautisku atzinību un jau saņēmusi vairākas balvas, bet pirmā spēlfilma Izlaiduma gads dažu dienu laikā pēc pirmizrādes 2014. gada rudenī kļuva par vienu no tā brīža skatītākajām filmām Latvijas kinoteātros. Taujāts, kad plānots sākt uzņemt jauno filmu, režisors pasmaida un saka, ka ar katru dzimšanas dienu arī prāts drusciņ nāk klāt. «Ja vēl pirms dažiem gadiem būtu teicis, ka tūliņ rudenī jau sāksim, tad tagad, apzinoties, cik daudz laika prasa sagatavošanās, optimistiski varētu teikt, ka nākamā gada rudenī.»

Andris stāsta: viņš mēģina kļūt mākslinieciski plašāks un atvērtāks un paralēli jaunās filmas veidošanas procesam labprāt filmē arī dažādus reklāmas ruļļus, kas, kā viņš pats atzīst, brīžam ir tikpat liels izaicinājums, kā uzfilmēt labu kino kadru. «Dzīve ir īsa, bet iespēju – tik daudz! Vajag izmantot savus talantus un likt tos lietā,» viņš sapratis. Tieši šodien režisoram ieplānota tikšanās Latvijas Olimpiskajā komitejā, kur jāparunā par reklāmas klipu, kurā, gaidot vasaras olimpiskās spēles, mūsu izcilākie olimpieši jāparāda spožāk nekā jebkad. «Tas būs skaistuma rullītis, kas man kā režisoram būs liels izaicinājums – pirmkārt, strādāt kopā ar tādām izcilībām, kādas ir Laura IkaunieceAdmidiņa un Madara Palameika, otrkārt, spēt parādīt vienlaikus gan ķermeņa spēku, gan daili.»

Ko Andrim dzimšanas dienā novēlēt? «Ne velti katra dzimšanas diena nāk ar kādu jaunu cipariņu, un man tas būs jau diezgan nopietns – tāds, ka jau jāsāk gatavoties ieiešanai piektajā gadu desmitā,» viņš pasmaida un saka, ka dzimšanas diena, pateicoties atgādinājumam, ka laiks skrien uz priekšu, ir tāpēc, lai cilvēks apstātos un padomātu par dzīvē svarīgākajām lietām. «Tas izskan tik pašsaprotami, bet dzīvē jau tas tā pašsaprotami nenotiek. Šo apzināšanos, kas tad ir vissvarīgākais, man novēliet – tad būšu dikti laimīgs!» Protams, režisors apzinās dzīves vērtības, bet vēl svarīgāk viņam šķiet apzināties, kāpēc notiek tā, kā notiek, un kas tas vispār ir.

Mūsu sarunas laikā Andris jau uzzināja, kādu dāvanu dzimšanas dienā viņam sarūpējusi viņa mīļā Elza. Tā ir iespēja abiem kopā vasarā aizbraukt uz meditācijas kursu pie viņiem ļoti svarīga un dārga skolotāja – Rietumu pasaulē slavenā budisma lamas Oles Nidāla. «Viņš jau vairākkārt bijis Latvijā. Ole ir skolotājs, kurš jau vairāk nekā 40 gadus nedzīvo vienuviet, bet apbraukā pasauli, stāstot, kā, izmantojot budisma mācību un meditāciju, attīstīt sevi – gan kā pašiem būt laimīgākiem, gan kā citus mēģināt padarīt laimīgākus. Šī satikšanās ar viņu man būs ļoti liela un nozīmīga dāvana.».



Kultūra

Viņa ir kā skaista salapojusi, ziedoša liepa vasaras plaukumā, savā sievišķīgajā trauslumā un spēkā vienlaicīgi. Pārcietusi milzīgus pārbaudījumus dzīvē, Dārta Daneviča atzīta par 2023. gada labāko aktrisi par darbu monoizrādē “Zēni nav meitenes”, kas būs redzama Dailes teātra repertuārā arī jaunajā teātra sezonā. Par savu gatavošanās rutīnu katrai izrādei, par uzlabojamo savā teātrī, par darbu kopā ar Holivudas zvaigzni Džonu Malkoviču ekskluzīvā intervijā “nra.lv” stāsta Dārta Daneviča.

Svarīgākais