Mākslas festivāla "Cēsis 2020" otrā nedēļa - ko vērts apmeklēt?

© Kaspars Krafts/F64 Photo Agency

Mākslas festivāls "Cēsis 2020" šonedēļ piedāvā koncertu Cēsu Sv. Jāņa baznīcā, kurā skanēs Antona Bruknera, Tālivalda Ķeniņa, Maijas Einfeldes un Santas Ratnieces emocionāli piesātinātie sakrālie darbi Radio kora, ērģeļu un arfas interpretācijā, un Kino programmas "Skaņa, ko redzam. Telpa, ko dzirdam" atklāšanu, kurai programmas kurators - filozofs Uldis Tīrons izvēlējies divas spilgtas īsfilmas.

Šo piektdien, 31.jūlijā plkst. 20.00 Cēsu Sv. Jāņa baznīcā Sigvarda Kļavas vadībā notiks kormūzikas koncerts "Paradīzes dziedājumi. Brukners un latvieši". Latvijas Radio kora, ērģelnieces Kristīnes Adamaites un arfistes Jekaterinas Suvorovas veidotajā programmā sasaucas dažādu laikmetu garīgā mūzika - no Vīnes izcilā 19.gadsimta klasiķa Antona Bruknera sakrālajiem darbiem korim un ērģelēm līdz latviešu mūzikas virsotnēm - Maijas Einfeldes, Tālivalža Ķeniņa un Santas Ratnieces emocionāli piesātinātajiem opusiem. Ja Brukners savus garīgos ideālus meklējis Svēto rakstu latīņu tekstos, tad Santa Ratniece pievērsusies "Paradīzes" dziedājumiem" no Dantes "Dievišķās komēdijas" itāliski. Koncerts apliecinās, ka esam tik dažādi, taču šīs skaniskās lūgšanas spēj mūs vienot.

Šo sestdien, 1.augustā plkst. 20.00 Cesu Laikmetīgajā mākslas centrā sāksies festivāla kino programma "Skaņa, ko redzam. Telpa, ko dzirdam", kuras kurators ir filozofs Uldis Tīrons.

"Tiks rādīta Arvīda Krieva nelielā filmiņa "Vainīgais" (1979). kas palikusi atmiņā kā neparasts skaņas un attēla saspēles paraugs latviešu kino. Lai gan Krievs vairāk pazīstams kā filmu "Aveņu vīns", "Fotogrāfija ar sievieti un mežakuili" un vairākus citu režisors, šī Augstāko režisoru kursu Maskavā diplomdarba īsfilma (33') ir nepelnīti aizmirsta. Filma "Vainīgais" (1979) veidota pēc Rūdolfa Blaumaņa stāsta "Slepkavas" motīviem un uzņemta Rīgas kinostudijā. Tās operators bija Dāvis Sīmanis, bet mūzikas autors - Mārtiņš Brauns. Spožs aktieru ansamblis - Rūdolfs Plēpis, Romualds Ancāns un Alvis Birkovs - spējuši uzburt drīzāk mistisku trilleri, nevis vienkārši literāra darba ekranizējumu. Spēcīgajam operatora darbam līdz ar jauneklīgu režiju izdevies radīt spožu kinematogrāfisku pērli, kura izturējusi gadu pārbaudi un kurai laiks atgriezties latviešu kino zelta fondā. Jāpiebilst, ka Rūdolfam Plēpim un Alvim Birkovam šis ir 70. jubilejas gads," stāsta Uldis Tīrons.

Kino programmas atklāšanas vakaru papildinās otra īsfilma - Pjēra Paolo Pazolīni Che cosa sono le nuvole? ("Kas tas ir - mākoņi?", 1968). Nelielā filmiņa ir dižā itāļu režisora versija par mākslas un dzīves attiecībām: izspēlējot "Otello" ar marionešu-aktieru palīdzību, Pazolīni radījis aizkustinošu un jautru stāstu ar bēdīgām beigām.

Abu režisoru - Arvīda Krieva un Pjēra Paolo Pazolīni - filmās skaņu celiņš ne vien pakārtojas aktieriem un situācijai, bet spēlē patstāvīga stāstnieka lomu.

Atgādinām arī, ka līdz 28.augustam festivāla ietvaros Cēsu Laikmetīgās mākslas centrā skatāma vizuālās mākslas izstāde "Skaņa, ko redzam. Telpa, ko dzirdam", kurā piedalās mākslinieki Kaspars Groševs, Pēteris Līdaka, Artūrs Punte & Jēkabs Voļtovskis, Krišs Salmanis, Kristaps Ģelzis & Ģirts Bišs (kuratores: Daiga Rudzāte, Žanete Skarule), savukārt koncertzāles "Cēsis" mākslas galerijā skatāma konkursa SEB stipendija glezniecībā finālistu darbu izstāde "Dienaskārtība". Finālistu četrinieku veido jaunie gleznotāji: Madara Kvēpa, Laura Veļa, Ingrīda Ivane un Jānis Šneiders (kuratore Inese Rozentāla).

Cēsu Mākslas festivāls notiek ar patrona SEB bankas, festivāla ģenerālsponsora Latvijas Mobilā Telefona, Latvijas Republikas Kultūras ministrijas, Valsts Kultūrkapitāla fonda, Cēsu novada domes, Koncertzāles "Cēsis", kā arī a/s Latvenergo un a/s Latvijas Gāze atbalstu.

Svarīgākais