Senās mūzikas festivālu atklās ar dziesmu spēli "Pazudušais dēls"

© F64

8. jūlijā Spīķeru pagalmā notiekošā Burkarda Valdisa izrāde – dziesmu spēle "Pazudušais dēls" (1527) – atklās XX starptautisko Senās mūzikas festivālu.

Bet jau 9. jūlija vakarā turpat tiks izrādīta Antonio Vivaldi opera "Orlando Furioso". Abas izrādes notiek Eiropas kultūras galvaspilsētas gada programmas ietvaros.

Izrādes "Pazudušais dēls" režisors Varis Klausītājs atgādina, ka šī izrāde Senās mūzikas festivālā tiek izrādīta jau otro reizi: "2001. gadā, kad svinējām Rīgas 800 gadu jubileju, senās mūzikas skatuve akcijā "Rīga klausās mūziku" bija pie Sv. Pētera baznīcas ieejas, gluži tāpat kā 1527. gadā, kad notika pirmizrāde Burkarda Valdisa radītai līdzībai par pazudušo dēlu, tālab var teikt, ka tā tiek rādīta trešo reizi. Šogad ir lieliska iespēja baudīt Senās mūzikas festivālu Spīķeru pagalmā izrādē ar pārliecinošu aktieru sastāvu, brīnišķīgiem mūziķiem un dejotājiem par mūžsenu tēmu – dzīves jēgu, ticību, pārbaudījumu ar naudu, viltu un piedošanu."

Režisors teic, – ja varam uzticēties vēstures datiem, Burkards Valdiss bija 16. gadsimta garīdznieks, politiķis, dzejnieks, mūziķis un arī amata meistars – alvas lējējs, kurš sešpadsmit gadu pavadījis Latvijas teritorijā – un kurš tika sūtīts uz Vatikānu pēc palīdzības tad, kad Rīgā sākās ticības nemieri un šeit ienāca Lutera mācība. "Tajā laikā Rīga bija gana aktīva tieši intelektuāli, un, atgriežoties no ceļojuma, kas ilga krietnu brīdi, Burkards bija kļuvis par pārliecinātu luterāni, un viņa darbs "Pazudušais dēls" ir līdzība par to, ka arī ticības sfērā ir būtiskas un nepieciešamas izmaiņas."

Izrādē muzikālo noskaņu radīs Pētera Vaickovska vadītā Radio kora vokālā grupa, senās mūzikas ansamblis "Trakula", seno deju grupa "Ballare". Uz skatuves kāps vairāku teātru aktieri Ivars Kļavinskis, Inga Misāne-Grasberga, Andrejs Možeiko, Dace Vītola, Miķelis Žideļūns u. c.

Galvenās lomas atveidotājs – Nacionālā teātra aktieris Jānis Āmanis stāsta, ka loma esot liels izaicinājums un atbildība, īpaši pēc teātrī aizvadītās spraigās sezonas.

"Mans priekštecis Mārtiņš Počs, kurš šo lomu atveidoja iepriekšējā iestudējumā, latiņu pacēla ļoti augstu, tādēļ man tā būs jāceļ vēl augstāk. Turklāt izrādes teksts ir sarakstīts pantmērā, un ne jau katru dienu teātrī ir iespēja spēlēt šādā manierē. Tādēļ tas ir gan patīkams un interesants, gan arī pamatīgs izaicinājums un liels gods piedalīties Senās mūzikas festivālā," stāsta Āmanis.

Savukārt pie 9. jūlija izrādes – Antonio Vivaldi operas "Orlando Furioso" – pašlaik ļoti cītīgi strādā diriģents Māris Kupčs, režisore Laura Groza-Ķibere un solisti, tostarp arī kontrtenors Sergejs Jēgers un Elīna Šimkus. "Vivaldi rakstīja nepārtraukti, tādēļ vietā būtu jautājums – kura no visām operas versijām šī būs. Mēs patiesībā esam paņēmuši abas Vivaldi operas redakcijas plus vēl uvertīru no viņa operas Burve, kas uzrakstīta mazliet vēlāk," darba tapšanas gaitu atklāj Māris Kupčs, ar prieku piebilstot, ka šī nu reiz būs baroka opera, kurā neskanēs neviens rečitatīvs; būšot tikai ārijas, kuras ir ļoti skaistas.

"Tā būs tipiska opera 18. gadsimta performances stilā, tādēļ ceru, ka skatītājiem tā patiks, jo arī sižets būs zināms – visam pamatā ir Alčīna, kas savulaik redzēta arī mūsu operā."

Māris Kupčs arī norāda, ka, pateicoties sadarbībai ar režisori Lauru Grozu-Ķiberi, operas darbība kļuvusi visai spraiga, turklāt viņa izrādē iesaistījusi arī Rīgas cirka māksliniekus.

"Izrādes darbība norisinās tādā mītiskā vidē, kas pakļauta dažādām fantasmagoriskām norisēm, tādēļ iedomājos, ka labākais veids, kā to reprezentēt, būtu izmantot cilvēkus, kas pārvalda īpašu ķermeņa plastiku. To arī noteica darbības vieta – Spīķeru pagalms, turklāt mazliet gribējās atbrīvoties no barokālā stīvuma," stāsta režisore.

Latvijas Koncertu direktors Guntars Ķirsis atgādināja – it kā nosaukums Senās mūzikas festivāls" jau norāda, ka meklēt kaut ko jaunu būtu sarežģīti, taču festivāla veidotāju uzdevums ir katru gadu meklēt kaut ko jaunu, un tā esot pasākuma veidotāju galvenā aizraušanās: "Tādēļ, kad parādījās ziņas par Vivaldi operas Orlando Furioso atrašanu, teicu Mārim Kupčam, ka mums šis darbs noteikti jāiestudē, vēl jo vairāk tādēļ, ka, šķiet, Vivaldi operas Latvijā nekad nav uzvestas." Tāpat, viņaprāt, īpaša uzmanība būtu pievēršama Latvijā tapušajai dziesmu spēlei Pazudušais dēls: "Tāds opuss, kas radīts Latvijā un kas jau gadsimtiem ilgi šeit, starp mums, dzīvo, varētu kļūt par latvieša lakmusa papīru, kur katrs jauns interprets nāk un rāda, kāds tad ir īstenais latvietis un kā mēs attiecamies pret dzīvi. Turklāt nupat renovētais Spīķeru kvartāls ir ļoti skaists un ļoti piemērots šādiem pasākumiem."

Svarīgākais