ASTROLOĢIJA: Lat­vie­šu po­li­tis­kā as­tro­lo­ģi­ja

© skanpix

Līdz ar Lat­vi­jas Re­pub­li­ku lat­vie­šu rī­cī­bā no­nā­ku­si mēr­len­te, kas ļauj sa­lī­dzi­nāt ti­ca­mī­bu pro­fe­si­onā­lo po­li­ti­ķu un as­tro­lo­gu iz­teik­ta­jiem nā­kot­nes pa­re­dzē­ju­miem.

Lai vai kā ik­viens cil­vēks un/vai cil­vē­ku ko­pī­ba ir no­nā­ku­si līdz šim brī­dim, tas viss ir bi­jis gan­drīz paš­sa­pro­ta­mi un prak­tis­ki ne­iz­bē­ga­mi. Bet – kas būs tā­lāk?! Tik­līdz vien­mu­ļā gai­ta no pa­gāt­nes sa­sniedz ta­gad­ni, tā mēs šeit un ta­gad esam vie­tā, ko va­rē­tu iz­tē­lot kā pul­ve­ra mu­cas vā­ku u.tml. no šaus­me­ņu sē­ri­jas. Nav ne vis­ma­zā­ka­jā mē­rā sa­pro­tams, ko mums da­rīt un ko ne­da­rīt, lai pa­kus­tē­ša­nās kaut par mi­li­met­ru ne­iz­rai­sī­tu sprā­dzie­nu ar vis­ļau­nā­ka­jām se­kām. Ja tās tie­šām ie­stā­jas, tad uz­reiz sa­ro­das gud­ri­nie­ki, ku­ri jau pirms nez cik ga­diem zi­nā­ju­ši un tei­ku­ši, ka, kad un kā sa­vu kak­lu lau­zīs tas, ar ku­ru tie­ši tā nu­pat no­ti­ka. Tā­dos ga­dī­ju­mos viss ir skaidrs kā lat­vie­šu tei­cie­nā, ka uz ci­ta ne­lai­mi iz­stie­pies, uz sa­vu – sa­rau­jies. Tur­pre­tī mul­si­na at­klā­jums, kā­du iz­da­ra jeb­kā­diem sprā­dzie­niem un grā­vie­niem par spī­ti iz­dzī­vo­ju­šo cil­vē­ku vai­rā­kums. Iz­rā­dās, ka ne­kā­du īs­tu šaus­mu vi­ņu dzī­vē līdz šim nav bi­jis. Kas bi­jis, tas pa­gā­jis «gan­drīz paš­sa­pro­ta­mi un prak­tis­ki ne­iz­bē­ga­mi», bet ti­kai ta­gad vi­ņi nu gan ir no­nā­ku­ši «bries­mī­gā vie­tā, ko va­rē­tu iz­tē­lot kā pul­ve­ra mu­cas vā­ku utt.» ne­bei­dza­mā vie­nu un to pa­šu iz­jū­tu un vār­du at­kār­to­ju­mā līdz pa­šai ka­pa ma­lai. Lai kas bū­tu no­ti­cis, jeb­ku­ra cil­vē­ka un cil­vē­ku ko­pī­bas pa­gāt­nē var at­rast tā­dus pa­grie­zie­nu pun­ktus, no ku­riem vi­ņu ceļš uz to, kas nu ku­rā brī­dī tiek uz­ska­tīts par fi­nā­lu, bi­ju­si vis­pras­tā­kā no­šļūk­ša­na no slīd­kal­ni­ņa. Žēl, ka mū­su dzī­vi vei­do­jo­šie pa­vēr­sie­ni jeb cē­lo­ņi at­klā­jas ti­kai un vie­nī­gi pēc se­kām, ko tie iz­rai­sī­ju­ši.

Viens no as­pek­tiem dzī­ves pa­grie­zie­nu pun­ktu ne­at­pa­zī­ša­nai ir ne­spē­ja no­vilkt ro­be­žu starp pa­gāt­ni un ta­gad­ni. Ti­kai no­ti­ku­ma re­ali­zā­ci­ja at­klāj no­ti­ku­ma sā­kum­pun­ktu var­būt pirms da­žām se­kun­dēm, bet var­būt pirms da­žiem ga­diem vai dau­dziem ga­diem, kas no vien­mu­ļās pa­gāt­nes pār­top par de­jām uz sprā­dzie­nam ga­ta­vas pul­ve­ra mu­cas.

Bur­tis­ki se­kun­dēs ie­kļau­jas ro­be­ža starp dzī­vī­bu un nā­vi vie­nam cil­vē­kam, kā to skaid­ri pa­rā­dī­ja 2013. ga­da 21. no­vem­bra tra­ģē­di­ja Zo­li­tū­dē: lūk, di­vi cil­vē­ki vei­ka­lā pa­gā­ja viens ot­ram pre­tī un ga­rām – viens ie­gā­ja zo­nā, kur vi­ņu tū­līt no­si­ta be­to­na blu­ķi, bet otrs, pats ne­ko no tā ne­zi­nā­dams, iz­nā­ca dro­šī­bā. Ko­pē­jo Zo­li­tū­dē bo­jā gā­ju­šo skai­tu šā­das kus­tī­bas ne­iz­mai­nī­ja, bet pat vie­nā mē­ne­sī un pat tik ma­zā val­sti­ņā kā Lat­vi­ja 54 Zo­li­tū­des upu­ri pa­zu­da nā­ves sta­tis­ti­kā (1). Tū­līt pēc tam arī pa­ti tra­ģē­di­ja pa­zu­da aiz in­te­re­sēm to iz­man­tot. Po­li­ti­ķi aiz tra­ģē­di­jas iz­kār­tnes pār­sē­dās sa­vai tā­lā­kai kar­je­rai iz­de­vī­gā­kās vie­tās, ad­vo­kā­ti un po­li­cis­ti sa­da­lī­ja iz­mek­lē­ša­nai un iz­tie­sā­ša­nai nau­du ne­so­šas ci­vil- un kri­mi­nāl­lie­tas, kaut kas ti­ka arī zie­do­ju­mu vāk­ša­nas pro­fe­si­onā­ļiem, žur­nā­lis­tiem, bē­ru vai­na­gu pi­nē­jiem un pē­cāk ka­pu pro­fi­la ak­meņ­ka­ļiem. Šeit lie­to­ta­jā ter­mi­no­lo­ģi­jā jā­sa­ka, ka vi­sai prāvs ba­riņš cil­vē­ku Lat­vi­jā ta­gad dzī­vo ar pār­lie­cī­bu par vi­ņu pa­gāt­nes tur­pi­nā­ša­nos ka­len­dā­ra­jā nā­kot­nē līdz brī­dim, ka­mēr vi­ņiem iz­sīks Zo­li­tū­des tra­ģē­di­jas ra­dī­tie iz­ti­kas lī­dzek­ļu avo­ti. Kāds, tur­pre­tī, jau var­būt zi­na, bet var­būt ne­zi­na, ka šī pa­ša no­ti­ku­ma brī­dī ka­len­dā­ra­jā pa­gāt­nē ir ie­stā­ju­sies vi­ņa nā­kot­ne grēk­āža lo­mā.

Vis­maz pēc for­mā­liem kri­tē­ri­jiem Lat­vi­jas Re­pub­li­ka at­bilst so­ci­ālās valsts de­fi­nī­ci­jai. Pro­ti, cil­vē­ki ir pa­slu­di­nā­ti par vien­lī­dzī­giem – dzī­vo­jo­šiem pa­gāt­nē tā­dā as­pek­tā, ka vis­iem ir ap­so­lī­ti iz­ti­kas lī­dzek­ļi līdz vi­ņu mū­ža vai līdz valsts pa­stā­vē­ša­nas bei­gām. Pie­tik­šot ar mi­ni­mu­mu valsts no­teik­to pra­sī­bu ie­vē­ro­ša­nā (tur­klāt ne­strā­dā­jot šīs pra­sī­bas ie­vē­rot ir vieg­lāk ne­kā strā­dā­jot!), lai valsts ne­ļau­tu ne ba­dā no­mirt, ne no­salt. Ti­cī­ba šā­diem so­lī­ju­miem ta­gad sa­rūk, tur­klāt ne­būt ne Lat­vi­jas dēļ un ne ti­kai Lat­vi­jā. Vi­sur aug ba­žas, ka so­ci­ālo val­stu do­to so­lī­ju­mu sma­gums šīs val­stis ap­gā­zīs un ie­dzī­vo­tā­jus at­me­tīs si­tu­āci­jā, kā­dā Lat­vi­jas ie­dzī­vo­tā­ji jau ir bi­ju­ši pēc 1914. un 1940. ga­da. Vai vērts jau­tāt as­tro­lo­giem, cik šā­das ba­žas pa­ma­to­tas? Lat­vi­jas ga­dī­ju­mā šķiet ļo­ti vien­kār­ši par to pār­lie­ci­nā­ties. Ta­gad ta­ču ti­kai ak­lais var ne­re­dzēt, ka viss Lat­vi­jas Re­pub­li­kas pa­stā­vē­ša­nas pir­mais pe­ri­ods bi­ja viens vie­nīgs šļū­ciens uz valsts ap­vēr­su­mu 1934. ga­dā un valsts oku­pā­ci­ju 1940. ga­dā. Bet kurš vai ku­ri to re­dzē­ja to­reiz? Vai tie bi­ja as­tro­lo­gi? Vai vi­ņi pra­ta sa­vu re­dzē­ju­mu iz­teikt cil­vē­kiem, t.i., mums, sa­pro­ta­mā (at­šif­rē­ja­mā?) va­lo­dā?

Stāsts par «pa­ma­tu lik­ša­nu lat­vie­šu as­tro­lo­ģi­jas va­lo­dai» (2) pie­tei­ca pir­mos as­tro­lo­ģis­kos žur­nā­lus Lat­vi­jā un lat­vie­šu va­lo­dā. Šie spe­ci­ali­zē­tie iz­de­vu­mi va­rē­ja uz­ras­ties ti­kai sim­bi­ozē ar vis­pā­rē­jo pre­si, ku­rā ie­plū­da vie­na ot­ra as­tro­lo­ģi­jas iz­lo­lo­ta at­zi­ņa. Starp tām bi­ja arī pa­re­dzē­ju­mi, ko de­vu­si «po­li­tis­kā as­tro­lo­ģi­ja». Tāds bi­ja no­sau­kums rak­stam pirm­ā lat­vie­šu as­tro­lo­ģi­jas žur­nā­la «Lik­tens un Zvaig­znes» ap­vie­no­tā 2./3. nu­mu­ra 25. lpp.: «Ar po­li­tis­ko as­tro­lo­ģi­ju sa­prot to as­tro­lo­ģi­jas sa­da­ļu, kas iz­strā­dā pro­gno­zes par sva­rī­gā­ka­jiem no­ti­ku­miem ta­jā vai ci­tā val­stī.» Šis raksts pub­li­cēts ti­kai krie­vu va­lo­dā, un tā au­to­rī­ba slēp­ta aiz zī­mēm R+X; «R» dro­ši vien no Ral­fa Bet­ho­ra, bet tā­lāk va­ram ie­do­mā­ties, ka ko­pā (+) ar R dar­bo­jies kāds X.

No sa­tu­ris­kā vie­dok­ļa uz­ma­nī­bu rak­stā pie­sais­ta diez­gan dī­vai­na at­ru­na, ka po­li­tis­kos ho­ro­sko­pus va­rot sa­stā­dīt ti­kai trīs mē­ne­šus uz priekš­u. Tas bū­tu pā­rāk īss brī­dis, lai val­stu ma­ši­nē­ri­jas lī­me­nī no­tik­tu re­ak­ci­ja uz as­tro­lo­ģis­ka­jām pro­gno­zēm, pat ja valsts kal­po­tā­ji to gri­bē­tu. Valsts ko­pu­mā ta­ču ne­var iz­gro­zī­ties no ne­lai­mēm tik vien­kār­ši kā in­di­vī­di, ku­rus R. Bet­hors sa­va as­tro­lo­ģis­kā ka­len­dā­ra «Īs­tie sen­ču pra­vie­to­ju­mi 1931. ga­dam» 134. lpp. dro­ši­nā­ja, ka «kri­tis­kas, drau­do­šas kon­ste­lā­ci­jas, ku­ras kād­reiz var vest pie nā­ves» ne­no­zī­mē nā­vi, bet ie­tei­ku­mu, ka «jā­būt drus­ku uz­ma­nī­gā­kam, un tas ir viss!» Valsts ma­ši­nē­ri­ja gro­zās lē­nī­gi, tur­klāt čīk­stot un gra­bot, tā­pēc šīs pār­gro­zī­bas daudz ēr­tāk pa­ma­nīt te­pat uz ze­mes, ne­vis pēc zvaig­znēm. Pie­mē­ram, pirms 1934. ga­da 15. mai­ja valsts ap­vēr­su­ma Lat­vi­jā un žur­nā­la «Aiz­ku­li­ses» slēg­ša­nas iz­nā­ku­šā žur­nā­la pē­dē­jā nu­mu­ra vā­ka ka­ri­ka­tū­ra jau pa­rā­dī­ja ap­vēr­su­ma aini­ņu, kas re­ali­zē­jās pēc pie­cām die­nām. 

Vē­lāk uz Ral­fa Bet­ho­ra pa­re­dzē­ju­miem bal­stī­ta­jās pub­li­kā­ci­jās at­ru­nu par po­li­tis­ko pro­gno­žu īso de­rī­gu­ma ter­mi­ņu vairs ne­bi­ja. Pro­gno­zes bi­ja pie­ska­ņo­tas cil­vē­kiem ie­ras­ta­jām ga­du mi­jām. Pre­cī­zāk sa­kot, tās bi­ja pub­li­kā­ci­jas die­nas pre­sē. Pa­ša iz­do­ta­jos ka­len­dā­ros Ralfs Bet­hors at­gā­di­nā­ja, ka as­tro­lo­ģis­kais gads ne­esot no 1. jan­vā­ra līdz 1. jan­vā­rim, bet no saul­grie­žiem līdz saul­grie­žiem mar­tā. Tā­dā ga­dī­ju­mā ka­len­dā­ro un as­tro­lo­ģis­ko ga­du nā­cās ko­or­di­nēt ap­mē­ram tā­pat, kā mēs esam ie­ma­nī­ju­šies ne ti­kai da­žā­dos lai­kos svi­nēt eiro­pie­šu un ķī­nie­šu Jaun­ga­dus, bet arī sa­pīt ar mū­su gads­kār­tām ķī­nie­šu ho­ro­sko­pa dzīv­nie­kus un sti­hi­jas.

Lat­vie­šu as­tro­lo­ģi­jas pir­mo tek­stu ap­ska­tu pa­bei­dza no­rā­de uz di­viem ar 1927. ga­du da­tē­tiem pa­re­dzē­ju­miem par 1928. ga­du. Tā, lūk, pub­li­kas priekš­ā po­li­tis­kās as­tro­lo­ģi­jas žan­rā bi­ja stā­ju­šies Ralfs Bet­hors un Lat­vi­jas Re­pub­li­kas pirm­ā pe­ri­oda gaiš­re­dzī­bas sim­bols Eižens Finks (1885–1958). Par vi­ņu jau Lat­vi­jas Re­pub­li­kas pir­ma­jā pe­ri­odā ru­nā­ja un – gal­ve­nais – uz­rak­stī­ja pie­tie­ka­mi, lai bū­tu pa­mats ko sa­kār­tot un iz­dai­ļot ta­ga­dē­jā pe­ri­odā (3). Sais­tī­bā ar as­tro­lo­ģi­ju pie­mi­na­mi di­vi ori­en­tie­ri no pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 20. ga­du pub­li­kā­ci­jām. Pir­mais, ka Eiže­nu Fin­ku lat­vie­šu sa­bied­rī­bai pa­rā­dī­ja tās pa­šas «Aiz­ku­li­ses» pie tiem paš­iem zār­kiem, ar ku­riem ti­ka de­ko­rē­ta Ral­fa Bet­ho­ra de­bi­ja. «Par Mas­ka­vas priekš­pil­sē­tas či­gā­nu Fin­ku at­kal sāk ru­nāt mū­su aug­stā­kās ap­rin­das. Finks esot pa­re­ģo­jis Kris­ti­nas Mei­ero­vic un Zig­frī­da Mei­ero­vi­ca šaus­mī­go nā­vi,» rak­stīts žur­nā­la 1926. ga­da 14. mai­ja nu­mu­ra 6. lpp. sa­da­ļā «Aristo­krā­tu dzī­ve». Ot­rais, ka as­tro­lo­gi bi­ja spies­ti re­aģēt uz kon­ku­ren­ta pa­rā­dī­ša­nos gaiš­re­dzī­bas tir­gū. Žur­nāls «Lu­ci­fers» sa­va pirm­ā nu­mu­ra 15. lpp. (tā iz­nāk­ša­na sā­kās un bei­dzās 1926. ga­dā) ar M. Fa­bi­ana vār­du (pseido­nī­mu) gri­bē­ja ie­rā­dīt Eiže­nam Fin­kam ze­mu vie­tu gaiš­re­ģu hie­rar­hi­jā. Jā, vi­ņam «pie­mīt gaiš­re­ģa spē­jas, pro­tams, ne tik lie­lā mē­rā, kā dažs Fin­ka cie­nī­tājs un draugs mēdz iz­paust». Šīs «spē­jas ir da­bas bal­va un viņš ne­būt ne­uz­ska­ta par sa­vu uz­de­vu­mu no­do­ties tās tā­lāk­vei­do­ša­nai un lie­lā­kas pil­nī­bas sa­snieg­ša­nai». To­mēr «Lu­ci­fers» pār­rē­ķi­nā­jās. Žur­nā­la piekt­ā nu­mu­ra 78. lpp. (vis­a iz­de­vu­ma ko­pē­jā nu­me­rā­ci­jā) kaut sa­da­ļā «Sī­ku­mi» ar B. ini­ci­āli nā­cās at­zīt, ka «Finks ir okul­to zi­nāt­ņu dzīvs lie­ci­nieks un kā tāds tu­rams cie­ņā un go­dā».

«Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja» ir ņē­mu­si vē­rā «Lu­ci­fe­ra» ie­tei­ku­mu. Tas no­zī­mē ne­cen­sties no­teikt, vai ti­ca­mā­ki bū­tu as­tro­lo­ga vai gaiš­re­ģa pa­re­dzē­ju­mi par 1928. ga­du. «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» 2014. ga­da mar­ta nu­mu­rā līdz­ās no­lik­tas abas 1927. ga­da pub­li­kā­ci­jas ar Ral­fa Bet­ho­ra un Eiže­na Fin­ka pa­re­dzē­ju­miem laik­rak­stos «Pē­dē­jā Brī­dī» un «Pie­ci San­tī­mi». Vēl pēc da­žiem ga­diem Ral­fa Bet­ho­ra un Eiže­na Fin­ka pa­re­dzē­ju­mi ti­ka ie­til­pi­nā­ti jau vie­nā un ta­jā pa­šā ori­ģi­nāl­pub­li­kā­ci­jā. «Pē­dē­jā Brī­dī» 1932. ga­da 10. jan­vā­ra 4. lpp. da­rī­ja zi­nā­mu, «Ko Finks un zvaig­žņu tulks Bet­hors pa­re­ģo 1932. ga­dā». Abi nā­kot­nes pa­re­dzē­tā­ji uz­stā­jās kā vie­nā bal­sī. Vis­pirms, pro­tams, no vi­ņiem ti­ka gai­dī­ta at­tiek­sme pret eko­no­mis­ko krī­zi, kas bi­ja sma­gi skā­ru­si Lat­vi­ju līdz ar vi­su ka­pi­tā­lis­tis­ko pa­sau­li pēc Ņu­jor­kas bir­žas kra­ha 1929. ga­da 25. ok­tob­rī. «Krī­ze jau sen bū­tu aiz kal­niem, ja ļau­žu vai­rā­kums pa­ši bez di­bi­nā­ta ie­mes­la un pa­nis­kām bai­lēm ne­vil­ktu krī­zi ga­ru­mā,» dro­ši­nā­ja Finks; «1932. g. būs ti­kai pir­ma­jos pār­is mē­ne­šos vēl ar pār­lais­tās krī­zes ēnu,» uz­mun­dri­nā­ja Bet­hors. Tā­lāk tas, ko iz­cē­la vi­ņi pa­ši: «Es ne­re­dzu, ka Lat­vi­ja tek.(oša­jā – A.K.) ga­dā tik­tu ie­rau­ta ka­rā,» zi­ņo­ja Finks; «par ko vi­su ļau­žu prā­ti tik se­viš­ķi uz­trauk­ti – at­tie­cī­bā uz ka­ra bries­mām un mie­ra trau­cē­ju­miem no ār­pu­ses – 1932. ga­dā nav ne­kā­da pa­ma­ta,» ap­lie­ci­nā­ja Bet­hors.

Pēc tam Ral­fa Bet­ho­ra un Eiže­na Fin­ka du­etam pie­vie­no­jās Vil­jams Mor­tons. 1936. ga­du «Pē­dē­jā Brī­dī» sā­ka ar 1. jan­vā­ra nu­mu­ra 2. lpp. pub­li­kā­ci­ju «Mū­su pa­re­ģo­tā­ji par 1936. ga­du»: «Gads būs labs..., vis­iem būs la­bi» (Finks); «Eiro­pā val­dīs miers», «gads so­la vis­pā­rē­jā saim­nie­cis­kā stā­vok­ļa uz­la­bo­ša­nos» (Mor­tons); «gads no­ri­tēs zem Ju­pi­te­ra zī­mes, kas lab­vē­lī­ga cil­vē­cei» (Bet­hors).

Šeit pir­mo rei­zi pie­mi­nē­tais V. (20.–30. ga­dos lie­tots ini­ci­ālis W., un arī lat­vie­šu iz­de­vu­mos viņš bie­ži saukts William) Mor­tons bi­ja Lat­vi­jas vā­cie­tis, īs­ta­jā vār­dā Ju­li­uss De­ten­hofs, par ku­ru vis­vai­rāk iz­stās­tī­ju­si «Ri­gas­che Rundschau» 1935. ga­da 10. ap­rī­ļa, 23. mai­ja un 14. augus­ta pub­li­kā­ci­jās sa­ka­rā ar to, ka gaiš­re­ģis no­nā­cis ne­pa­tik­ša­nās, bet lai­mī­gi ti­cis no tām ār­ā. Viņš pa­ņē­mis nau­du no kā­das sie­vie­tes, ku­rai pa­zu­dis vīrs. Gaiš­re­ģis vi­ņai at­klā­jis, ka vīrs no­slī­cis un gu­ļot Liel­upes di­be­nā, bet vī­ra lī­ķi no­rā­dī­ta­jā vie­tā po­li­ci­ja ne­at­ra­da. Tad sie­vie­te un pēc tam po­li­ci­ja sau­ku­si gaiš­re­ģi pie tie­sas, bet pa to lai­ku, ka­mēr ap­sū­dzī­ba par krāp­ša­nu vir­zī­ju­sies caur tie­su in­stan­cēm, vī­ra lī­ķis uz­pel­dē­jis jū­rā, ar ko ap­sū­dzī­ba pil­nī­bā at­spē­ko­ta: gan jau lī­ķis pa­tie­šām bi­jis Liel­upē ta­jā vie­tā, kur gaiš­re­dzī­ba ļā­vu­si Mor­to­nam lī­ķi sa­ska­tīt, bet vē­lāk strau­me to aiz­ne­su­si. Tas, pro­tams, ceļ ti­ca­mī­bu vi­ņa pa­re­dzē­ju­miem arī par 1936. ga­du utt. Lat­vi­jas vā­cu pre­sē Vil­jams Mor­tons pa­ras­ti fi­gu­rē­ja kā as­tro­logs, bet lat­vie­šu pre­sē – kā gaiš­re­ģis. Ne tik daudz vi­ņam pa­šam, cik as­tro­lo­ģi­jai pār­i no­da­rī­ja avī­zes «Rīts» 1935. ga­da 6. sep­tem­bra pub­li­kā­ci­ja «Cil­vēks, kurš Ro­pa­žos grib zel­tu rakt». Tas bi­jis Vil­jams Mor­tons, kurš pie­teikts pat kā «In­di­jas as­tro­logs» un ku­ra iz­da­rī­bas ne­ko ci­tu kā ņir­gā­ša­nos ne­pel­na.

Diem­žēl 1936. ga­dā Lat­vi­jā vairs ne­bi­ja ie­spē­jams pub­li­cēt re­ālas as­tro­lo­ģis­kas pro­gno­zes, bet ti­kai spē­lē­ties ar it kā as­tro­lo­ģi­jas ter­mi­nu aiz­plī­vu­ro­tiem, bet ob­li­gā­ti vis­iem sa­pro­ta­miem sla­vi­nā­ju­miem Kār­ļa Ul­ma­ņa (1877–1942; Lat­vi­jas dik­ta­tors 1934–1940) re­žī­mam. Vē­lāk vie­tē­jie as­tro­lo­gi ti­ka at­brī­vo­ti pat no šā­diem pie­nā­ku­miem, kad – ak, vai! – 1936. ga­da 25. ap­rī­lī at­nā­ca pa­vē­le slēgt avī­zi «Pē­dē­jā Brī­dī». To­mēr as­tro­lo­ģis­ko pro­gno­žu tir­gus lī­de­ra no­vāk­ša­na ne­no­zī­mē­ja pil­nī­gu as­tro­lo­ģi­jas aiz­lie­gu­mu. Pre­tē­ji Kār­ļa Ul­ma­ņa re­žī­ma pra­sī­bai aiz­vie­tot im­por­tu ar vie­tē­jiem ra­žo­ju­miem as­tro­lo­ģi­jai ti­ka dots iz­ņē­mums. Ār­zem­ju as­tro­lo­gu iz­tei­ku­mi par 1937. ga­du sa­vāk­ti avī­zes «Rī­gas Vēst­ne­sis» 1937. ga­da 14. jan­vā­ra nu­mu­ra 2. lpp. Kār­ļa Ul­ma­ņa kul­ti­ņa kul­mi­nā­ci­jas 1938. ga­du avī­ze «Rīts» sā­ka ar 1. jan­vā­ra nu­mu­ra 5. lpp. ie­vie­to­tu re­por­tā­žu, kā avī­zes ko­res­pon­dents V. G. no­nā­cis «dī­vai­nā sav­rup­mā­jā Pa­rī­zes dien­vi­dos», kur «da­bas pēt­nieks un as­tro­logs» Re­dzi­nalds Dau­tin­gtons da­lī­jies ar šā­dām at­klās­mēm: «Re­dziet, es ne­gri­bu glai­mot. Bet man jā­stās­ta tas, ko lie­ci­na šis «pa­sau­les stun­du rā­dī­tājs» (ho­ro­skops – A. K.). Jaun­ajā ga­dā Ju­pi­ters Lat­vi­jai at­ra­dī­sies 4. tel­tī un tā­pēc jū­su val­sti gai­da liels saim­nie­cisks uz­plau­kums. (..) Plu­tons ir jaun­lai­ku ga­ra pla­nē­ta un tā at­ro­das tie­ši virs gal­vas, lab­vē­lī­gā as­pek­tā ar Sa­tur­nu, kas ap­lie­ci­na vēl ne­bi­ju­šu na­ci­onā­lās celt­nie­cī­bas un ze­mes lab­klā­jī­bas pie­au­gu­mu. (..) Man tie­šām prieks, ka es par jū­su tā­lo zem­i va­ru teikt ti­kai la­bus vār­dus.»

Ja «Rī­ta» sa­ru­nas biedrs pa­tie­šām bi­ja as­tro­logs, tad vi­ņa vār­dus var ie­gro­zīt tā, lai as­tro­lo­ģi­jai no tiem ļau­nums ne­cel­tos. Pa­tie­šām, 1938. ga­da iz­ci­lī­ba Lat­vi­jai vē­lāk ti­ka ap­stip­ri­nā­ta tie­ši ar to ne­laim­ju ķē­di, pie kā­das Mo­lo­to­va - Ri­ben­tro­pa pakts pie­ka­la Lat­vi­ju jau 1939. ga­dā. As­tro­lo­ģi­ja ne­var uz­ņem­ties at­bil­dī­bu par ma­ni­pu­lā­ci­jām ar as­tro­lo­gu tek­stiem. Kon­krē­ta­jā ga­dī­ju­mā ar tiem ti­ka ra­dīts ie­spaids par Lat­vi­jas saim­nie­cis­ko un so­ci­ālo aug­šup­eju kā ga­ran­ti­ju, ka vis­maz jau sa­snieg­to lī­me­ni (vis­maz ap­tu­ve­ni, vis­maz Kār­ļa Ul­ma­ņa dzī­ves lai­kā, kas bez valsts oku­pā­ci­jas dro­ši vien bū­tu il­dzis arī pēc 1942. ga­da) valsts sa­gla­bās, t.i., ka valsts sa­gla­bā­sies. As­tro­lo­ģi­jas at­bil­dī­ba at­tie­cas uz to, kas ar šīs zi­nāt­nes zī­mo­gu kād­reiz pa­rā­dī­jās un ta­gad pa­rā­dās de­mo­krā­tis­kā val­stī.    

1. Daž­ne­da­žā­du ne­jau­šī­bu sum­mā 2013. ga­da no­vem­bris ar 2210 nā­vēm at­pa­liek no 2411 nā­vēm 2012. ga­da no­vem­brī.

2. Klui­nis A. «Pa­ma­tu lik­ša­na lat­vie­šu as­tro­lo­ģi­jas va­lo­dai». - «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja», 2014., nr.3., 32.–35. lpp.

3. «Rī­gas gaiš­re­ģis Eižens Finks: rak­sti par vi­ņu, do­ku­men­ti, ma­te­ri­āli». – Sa­stā­dī­jis Bo­riss Rav­dins, pie­da­lo­ties Sil­vi­jai Api­nei un Jā­nim Zā­lī­tim. – R., 2002.; «Eižens Finks: le­ģen­da». – Sa­stā­dī­tā­ja Ani­ta Si­li­ņa. – R., 2006. Grā­ma­tas pro­du­cē­ju­si iz­dev­nie­cī­ba «Ju­ma­va». Diez vai šā­das grā­ma­tas pa­rā­dī­tos, ja Mā­ra Zā­lī­te ne­bū­tu 2000. ga­dā sa­ce­rē­ju­si lib­re­tu, kas ie­gu­va Jā­ņa Lū­sē­na mū­zi­ku un kļu­va par 2001. ga­dā Lat­vi­jas Na­ci­onā­la­jā te­āt­rī uz­ves­tu ro­ko­pe­ru «Sfin­ksa». Tās no­sau­kums pra­sa uz­ma­nī­ties, lai ne­sa­jauk­tu E. Fin­ku ar R. Bet­ho­ru, kurš iz­de­va žur­nā­lu «Sfinkss».

Latvijā

Rīgas Pieminekļu aģentūra 25. septembrī Latgales parkā demontēja piemiņas zīmi – akmeni Maskavas dārza izveidei. Akmens uzstādīšana nebija saskaņota ne Rīgas būvvaldē, ne citā institūcijā, līdz ar to piemiņas zīme konkrētajā vietā uzstādīta un līdz šim atradās neatbilstoši normatīvajiem aktiem, informē Rīgas dome.

Svarīgākais