Magoņa lietā pārsteigumu nav

© F64

Visas ar valsts uzņēmuma Latvijas dzelzceļš (LDz) nu jau bijušā valdes priekšsēdētāja Uģa Magoņa aizturēšanu un apcietināšanu saistītās personas vakar noskaitīja savām lomām atbilstošus tekstus gluži kā skolas laikā iekaltus pantiņus.

Ap U. Magoni traci sacēlušais Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) vakar ap pusdienlaiku izplatīja paziņojumu, ka «uzsācis kriminālprocesu pret valsts a/s LDz valdes priekšsēdētāju par kukuļa lielā apmērā piedāvājuma pieņemšanu (Krimināllikuma 320. pants, 3. daļa). Kriminālprocesa ietvaros iegūto pierādījumu kopums dod pietiekamu pamatu uzskatīt, ka kukulis saņemts saistībā ar LDz meitasuzņēmuma LDz ritošā sastāva serviss iepirkumu. Aizdomās turētajai personai ir piemērots drošības līdzeklis – apcietinājums. Izmeklēšanas interesēs šobrīd plašāka informācija netiek sniegta».

KNAB paziņojumā nav ietverts tas, kas visiem zināms vismaz kopš pagājušās sestdienas un ticis nevis Latvijas, bet Igaunijas oficiālo iestāžu apstiprināts. Proti, Igaunijas prokuratūra pavēstīja ne tikai to, ka «Latvijas tiesībaizsardzības institūcijas ir iesniegušas Igaunijai lūgumu sniegt tiesisko palīdzību un veikt zināmas juridiskas darbības», bet arī apstiprināja U. Magoņa lietas saistību ar Igaunijas uzņēmēju Oļegu Osinovski. Kā zināms, LDz meitasuzņēmums LDz ritošā sastāva serviss ir nopircis četras lokomotīves no O. Osinovskim piederoša uzņēmuma Skinest.

Vakar līdz Latvijai nonāca arī O. Osinovska publiskais paziņojums, ka LDz rīkotais lokomotīvju iepirkums noticis pēc visiem noteikumiem un «iznākumā ieguvējas ir abas puses. LDz ieguva jaudīgas lokomotīves, kas vajadzīgas tranzītam uz Krieviju. Mēs varēsim sākt darbību rūpnīcā Daugavpilī, kurā tiks nodrošināts darbs 800 cilvēkiem, no kā nodokļu veidā ieguvums tiks Latvijai». Šāds paskaidrojums padara vēl jo sarežģītāku uzdevumu saprast darījumu ar lokomotīvēm, t. i., saprast šo lokomotīvju cenas veidošanos. Varbūt tur patiešām bija iepīti aprēķini par LDz ieguvumiem no tā, ja tepat pa rokai darbosies jaudīgs dzelzceļa ritošā sastāva remonta uzņēmums.

Savu uzdevumu aizstāvēt LDz izpildīja arī U. Magoņa vietā ieceltais uzņēmuma viceprezidents Aivars Strakšas. Protams, ka darījums esot noticis pilnīgi likumīgi un LDz izdevīgi, bet LDz valde tūlīt pat nolīgs neatkarīgu auditoru, kas pārbaudīs un apliecinās, ka darījuma procedūra ir bijusi atbilstoša likumam un uzņēmuma interesēm. Pie reizes tiks izvērtētas darījuma pārtraukšanas ekonomiskās sekas.

U. Magoņa advokāts Alvis Marga apliecināja, ka pārsūdzēs Rīgas rajona tiesas lēmumu par U. Magoņa paturēšanu apcietinājumā. Viņš darīja zināmu tiesas nostāju, ka «jādod kāds laiks savākt pierādījumus», kamēr šo vākšanu netraucē U. Magoņa atrašanās brīvībā. Citiem vārdiem sakot, jādod laiks KNAB darbiniekiem uzzināt vismaz kaut ko par dzelzceļu, lai viņi nekļūtu pavisam smieklīgi, ja tagad sāktu publiski stāstīt, kā viņi sapratuši LDz darījumus.

Šā laika īsināšanai KNAB radījis pseidoproblēmu par to, kurš kuru – KNAB darbinieki vai fotogrāfi un TV operatori – viens otru vairāk grūstījuši sestdien pie durvīm, pa kurām U. Magonis tika ievests un izvests no tiesas sēžu zāles. Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis izlikās nesaprotam, kāpēc KNAB tieši šāda pagrūstīšanās bija vajadzīga, un ieteica KNAB darbiniekiem «darīt visu iespējamo, lai no šādas situācijas izvairītos, un rīkoties daudz profesionālāk».



Svarīgākais