Velosipēdistu administratīvo pārkāpumu skaits pieaudzis salīdzinājumā ar pagājušo gadu, un straujš lēciens statistikā vērojams tieši maijā. Nopietnākie pārkāpumi ir braukšana pie sarkanās gaismas un dzērums, turklāt pārliecinošs pārkāpēju vairākums visās vecuma grupās ir vīrieši.
Policijas publiskotie dati netieši atspoguļo velobraukšanas popularitātes pieaugumu. Jo vairāk braucēju, jo vairāk pārkāpēju. Arī apdrošinātāju dati liecina, ka negadījumu skaits ar velosipēdistu piedalīšanos strauji aug, turpretim disciplīna satiksmē klibo. Kompānija BTA Baltic Insurance Company ziņo, ka salīdzinājumā ar pagājušo gadu pieteikto atlīdzību skaits gadījumos, kad cietuši riteņbraucēji, pieaudzis četras reizes.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), maija sākumā uzsākot drošas velobraukšanas kampaņu, vēstīja, ka «pateicoties plašajām diskusijām, sabiedrības pozitīvajam atbalstam un attieksmes maiņai, šogad ir būtiski uzlabojusies situācija ceļu satiksmes drošības jomā», ka «šogad negadījumu skaits ir samazinājies par gandrīz 20%». Taču tobrīd bija pieejami vien četru mēnešu negadījumu dati - kopā 110 negadījumi ar riteņbraucēju piedalīšanos. Līdz aprīļa beigām bojā bija gājis viens velosipēdists, bet ievainoti 62 velosipēdisti. Taču maijā statistikas līkne ir strauji uzlēkusi. Līdz 15. maijam notikuši vēl 66 negadījumi ar velosipēdistu piedalīšanos. 45 cietušie un viens bojā gājušais. Sastādīti 417 administratīvie pārkāpumi, no tiem 210 par braukšanu alkohola reibumā, bet 54 - par luksofora gaismu ignorēšanu. Salīdzinājumam pirmajos četros mēnešos konstatēti 1862 administratīvie pārkāpumi. Tātad 15 dienās teju - ceturtā daļa.
Jāuzsver, ka sieviešu dzimuma braucēju vidū pārkāpumu ir ļoti maz. Dāmām tie ir pāris desmiti gadījumu katrā vecuma grupā, bet vīriešiem rupji pārkāpumi lēšami simtos un neatkarīgi no vecuma. Vienīgi tie, kas vecāki par 70 gadiem, noteikumus pārkāpj retāk, precīzāk, viņu vienkārši ir mazāk. Tas gan attiecas uz jebkura veida pārkāpumiem un jebkāda veida transportu. Vīrieši pie jebkādas stūres ir tendēti uz huligāniskiem izlēcieniem.
Policijā riteņbraucēju pārkāpumu un negadījumu straujo kāpumu maijā skaidro ar vairākiem iespējamiem faktoriem. Pirmkārt, velosipēda popularitāte ar katru gadu pieaug. Otrkārt, tikai aprīlī laiks kļuva siltāks. Treškārt - maijā veselu nedēļu notika dažādi ar riteņbraukšanu saistīti pasākumi. Tai skaitā Tvīda brauciens, kas pamudināja izbraukt ielās arī daudzus neprašas. Svētki veicina dzeršanu un pārgalvības.
Papildu faktors ir Ceļu satiksmes noteikumos šogad ieviestās izmaiņas, kas attiecas uz velosipēdistiem. Jāmācās braukt pa brauktuvi, uz ietves dot priekšroku gājējiem, taisīt kreiso pagriezienu un vienlaikus rādīt roku signālus. Ne visiem sanāk, ne visiem patīk. Tāpēc CSDD ir izveidojusi skaidrojošus video rullīšus un izplata tos sociālajos tīklos, kā arī demonstrē televīzijā.
Latvijā vairāk nekā puse iedzīvotāju (52,1%) mēdz pārvietoties ar velosipēdu, bet ikdienā velosipēdu kā regulāru pārvietošanās līdzekli izmanto 9,9% iedzīvotāju, liecina CSDD un aģentūras Latvijas fakti veikts pētījums. Lielais negadījumu un pārkāpumu skaits rāda, ka viņiem ar skubu jāuzlabo braukšanas kultūra, savukārt autovadītājiem brauktuve jādala ar velosipēdistiem, nevis jābrauc viņiem virsū.
Velosipēdistu administratīvie pārkāpumi
Šā gada 4 mēneši - 1862
1.-15. maijs - 417