Nākamgad sola jaunajos elektrovilcienos uzstādīt velo statīvus

© Gints Ivuškāns / F64

Pirmie velo statīvi jaunajos Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotajos elektrovilcienos varētu parādīties nākamā gada sākumā, savukārt kopējās projekta izmaksas sarukušas par 25,8% - no 1,198 miljoniem eiro līdz 888 600 eiro, aģentūrai LETA pavēstīja AS "Pasažieru vilciens" (PV) pārstāvji.

PV norādīja, ka patlaban ir noslēgts līgums ar ražotāju un šobrīd ir pasūtīti visi nepieciešamie materiāli un detaļas velo statīvu uzstādīšanai. Materiālu piegāde plānota novembra laikā, savukārt decembrī varētu sākties pirmo elektrovilcienu aprīkošana un uzstādīto velo turētāju sertificēšana.

Tādējādi pirmie ar velo statīviem aprīkotie elektrovilcieni līnijās varētu parādīties nākamā gada sākumā. Plānots, ka pirmos trīs elektrovilcienus aprīkos ražotājs, savukārt pārējos elektrovilcienus - PV tehniskie darbinieki ražotāja uzraudzībā. Īstenojot šādu pieeju, PV prognozē, ka visi elektrovilcieni varētu būt aprīkoti ar velo turētājiem līdz nākamā gada maijam, kā arī projekta izmaksas samazināsies par vairāk nekā 300 000 eiro.

PV pārstāvji piebilda, ka vilcienu aprīkošana ar velo statīviem ietver ne tikai pašu statīvu uzstādīšanu, bet arī esošo sēdekļu demontāžu, aizvietojot tos ar atvāžamajām sēdvietām, atdalošās starpsienas nomaiņu vilciena ieejas zonā, lai pasažieris, iekāpjot ar velosipēdu, varētu to ērti aizstumt līdz velo turētājiem, kā arī informatīvu piktogrammu izvietošanu uz vilciena grīdas. Tāpat risinājums pēc tam būs arī jāsertificē.

Katrā elektrovilcienā būs kopumā 12 velo turētāji. Pasažieri varēs izvēlēties, vai divus velosipēdus novietot vertikālā veidā, izmantojot speciālus āķus, un četrus velosipēdus blakus horizontālā veidā, nostiprinot tos ar īpašu savilcēju, vai arī, izmantojot uzstādītos āķus, novietot četrus velosipēdus vertikāli.

Iepriekš bija plānots, ka pirmos velo statīvus jaunajos elektrovilcienos ierīkos vasaras beigās. PV pārstāvji atzīmēja, ka līgumisko attiecību sakārtošana prasīja nedaudz ilgāku laiku, kā sākotnēji tika plānots, tostarp iepirkuma organizēšana. Vienlaikus šajā laikā tika sakārtoti jautājumi par projekta finansēšanu, panākot, ka projekts 85% apmērā tiek finansēts no Eiropas fondu līdzekļiem.

Jau ziņots, ka jaunajos elektrovilcienos nav ierīkotas velosipēdu novietnes.

2023.gada decembra vidū PV sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotajiem elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus pērn decembrī un šā gada janvārī regulāri piemeklēja dažādas ķibeles.

Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražotie jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā.

Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām.

Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Latvijā

Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) aicina ikvienu dalīties ar saviem unikālajiem pieredzes stāstiem par Latvijas mežiem, sēņošanu un ogošanu, iesaistoties projektā "Savvaļas stāsti." Šī iniciatīva veltīta Latvijas dabas, kultūras un identitātes mantojuma dokumentēšanai un saglabāšanai, informē RSU.

Svarīgākais