Motociklu skaits uz Latvijas ceļiem un pilsētu ielās šogad ievērojami pārsniedzis autobusu skaitu. Tas droši vien nenozīmē, ka visi autobusu pasažieri būtu pārsēdušies uz motocikliem, taču vieš nezinātniskas cerības, ka motobraukšanas popularitāte turpinās augt arvien straujāk. Konkurss Latvijas gada motocikls ir viens no tās vairotājiem.
Ik gadu motobraucēju saime pieaug vidēji par 2000 pilntiesīgu A kategorijas braucēju. Reģistrēto motociklu skaits par kādu tūkstoti. Uz 1. maiju Latvijā tehniskā kārtībā bija 15 209 motocikli, autobusu tikai 4171.
Droši vien kāds iebildīs, ka motociklus ar autobusiem salīdzināt ir nekorekti. Tas tiesa. Taču, ja salīdzina ar vieglajām automašīnām, kas ir tuvākais motocikla konkurents, aina izskatās krietni sliktāka. Mašīnu Latvijā ir stipri par daudz - jo īpaši tā šķiet, kad ārā ir vasara. Tad nu konkurss Latvijas gada motocikls ir gana labs iemesls, lai apsvērtu iespēju pārkāpt uz diviem riteņiem. Būs ātrāk, ērtāk, patīkamāk. Un arī pilsētas vide iegūs, jo motocikli ir pulka tīrāki un tievāki par mašīnām. Vismaz lielākā daļa, taču ir arī resnāki eksemplāri. Ar tiem tad arī sāksim motoindustrijas šā gada piedāvājuma apskatu Latvijā.
Resnie putni
Resnie faktiski ir divi, un viens no tiem - trīsritenis CanAm Spyder F3T. Tas ir tāds klimata pārmaiņu produkts. Sniega motocikls ar trim riteņiem. Vēju lieliski var izbaudīt, turklāt var iztikt ar B kategoriju. Ērtākais ātrums pa tipisku Latvijas ceļu tā zem simta. Toties visādas kastes apkārt, un var uzkrāmēt sievu, paunas un doties pāris dienu izbraucienā. Cits lidojums ir ar Harley Davidson - FLHX Street Glide. Liels, elegants, viegls kruīza režīmā, un kā šī zīmola cienītāji sprieda, šogad tam pat bremzes parādījušās. Taču arī sasodīti smags, kad uz vietas jāgrozās, un pats galvenais - dārgs. Tātad statusa prece. Amerikāņi gan piedāvā arī uz pusi lētāku produktu Harley Davidson Sportster - Seventy Two 1200. Tādu vieglāku, mazāku ielinieku ar vibrējošu bunduli pie labā stilba. Dīleris gan skaidroja, ka tas esot gaisa filtrs. Un vēl viena dīvainība ir visādi vadi starp sēdekli un bāku, iesaiņoti tādā kā metāla matu tīkliņā. Šis gan nav vienīgais motocikls, kura radītāji vispirms domājuši par izstrādājuma izskatu un tikai pēc tam, kā padarīt to braucamu. Ar lielu nepacietību tika gaidīts šīs sezonas jaunums no itāļiem - MV Agusta Turismo Veloce Lusso 800. Izskatās tiešām fantastiski labi. Pat labāk nekā strādā. Taču motora skaņa gan nerullē. Nu nemaz nav itāliski urkšķoša. Nākamajā jaunā modeļa modifikācijā no šitās oda sīkšanas vajadzētu atbrīvoties.
Favorīti
Arī japāņu hondai ir nelielas problēmas ar akustiku. Precīzāk - Africa Twin CRF 1000L taurītei varēja būt rešņāka skaņa. Bet tas laikam arī vienīgais šī motocikla trūkums. Žūrija balsis jau ir nodevusi, apbalvošana jaunnedēļ, un ļoti ticams, ka šis mocis arī tiks atzīts par Latvijas gada motociklu. Lielisks bezceļā un tik augstam mocim pat negaidīti labs uz asfalta. Pieejams arī ar automātisko kārbu, kas ļauj ātrumus pārslēgt ar kāju. Tam ir gan arī ļoti spēcīgi konkurenti. Līdz sīkumam perfektais BMW R1200RS ar gudro piekari, kas visu sarēķina un izdomā braucēja vietā, un lieliskām bremzēm. Otrs ir KTM Super Duke 1290 GT. Lieliska alternatīva baikam, ja gribas darba stāvvietā iebraukt ar cieņpilnākā pozā. Vienīgi mulsinoši, ka, braucot ātri ar zemāku pārnesumu, displejā iedegas milzīgs sarkans brīdinājuma signāls. Kāda jēga? Tāpat taču dzirdams, ka jaudīgais motors rēc slodzes priekā.
Otrs Neatkarīgās favorīts ir ielas motocikls Yamaha HSR 900/700. No vaiga ļoti glīts pilsētnieks, ar brīnišķīgām gaitas īpašībām un patīkamām virsskaņām. Pilsētai būs labi piemērots arī Honda NC750XD. Vīri sprieda, ka tāds ideāls mocis kurjeriem. Īpaši viena tehnoloģiskā jauninājuma dēļ. Bākas vietā tam ir ķiveres tilpuma kravas nodalījums, bet benzīns atrodas zem beņķa. Atjautīgi un ērti.
Smadzenes komplektā
Pērn Latvijas tirgū ienāca viens pilnīgi jauns zīmols. Franču Mash. Mazi mocīši, mazi motori, un Latvijas apstākļos īpaši nozīmīgi, jo ir lēti. Ja negribas ar pļerdaku (mopēdu) braukt, tad Scrambler būtu tiešām laba alternatīva. Tomēr tehniskā ziņā šim braucamajam vēl nedaudz jāpiedzen līdz tā labajam izskatam. Sevišķi tas attiecas uz piedzīvojumu versiju Mash Adventure. Kastes - tas ir labi, taču, ja tajās vēl ieliks, piemēram, Latvijas enciklopēdiju, motoram vismaz pārsimt kubiciņu pietrūks.
Šā gada konkursā piedalās arī trīs krosa motocikli, taču visi ir pietiekami civilizēti, lai, aprīkoti ar numurzīmi, piedalītos ceļu satiksmē: SWM RS 500R, Husqvarna FC450 un KTM 690 Enduro R. Protams, uz grants šie aparāti ir savā īstajā vidē. Neatkarīgajai labi patika pirmais - kaut kāds tāds pavisam mežonīgs un, kā par brīnumu, arī nenometa. Tomēr šie braucamie jāvērtē motosporta lietpratējiem. Taču nav jābūt sporta motobraucējam, lai konstatētu, ka BMW S1000RR ir tikpat izcils kā pagājušajā gadā. Bez izmaiņām. Superbaiks, kam vismaz Latvijas piedāvājumā nav konkurences. Tikai jārēķinās, ka braucējam, lai valdītu šo motociklu, jābūt aprīkotam ne tikai ar biezu naudas maku, bet arī vismaz tikpat izcilām smadzenēm kā pašam motociklam. Un vispār motociklistiem smadzenes lieti noder. Tad Latvijas satiksmē var dzīvot droši un laimīgi līdz sirmam vecumam.