Eiropas regula palīdz cilvēkiem ar invaliditāti

© F64

Atzīmējot Eiropas Savienības regulas par aviopārvadājumu pieejamību cilvēkiem ar ierobežotām pārvietošanās spējām desmit gadu jubileju, lidostā Rīga notika ekskursija un saruna par cilvēku ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām ceļot.

Uz jautājumu, vai dokuments, konkrēti - kāda regula, var atrisināt reālas problēmas vides pieejamībā, Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas Sustento vadītāja Gunta Anča uzsver, ka «vislabākais, ko mums devusi Eiropas Savienība, ir iespēja brīvi ceļot, redzēt pasauli, strādāt un mācīties dažādās Eiropas vietās, un tieši šī regula skaidri parāda, ka iespēja ceļot tiek dota ikvienam». Regula nosaka palīdzības nodrošināšanu cilvēkiem ar invaliditāti un ierobežotām pārvietošanās spējām, ja tās ceļo, izmantojot gaisa transportu, aizsargājot šīs personas pret diskrimināciju un nodrošinot, ka tās saņem palīdzību.

Regulā iekļautās prasības, kuras attiecināmas uz gaisa transporta pieejamību, atbilst ANO konvencijai Par personu ar invaliditāti noteikumiem, un jau 2010. gadā saņemts Eiropas Civilās aviācijas (ECAC) atzinums, kurā ir norādīts, ka pirmā lidosta, kura pilnībā ir ieviesusi Eiropas regulas un ECAC prasības, ir starptautiskā lidosta Rīga, informē Satiksmes ministrija. «Regulas darbības desmit gados aviopārvadājumu un lidostas pakalpojumu pieejamība ir būtiski uzlabojusies, ieviešot nepieciešamās prasības cilvēku ar invaliditāti apkalpošanā. Lidostā veiktas būtiskas investīcijas, nodrošinot gan tās darbinieku profesionalitāti un izpratni, gan garantējot cilvēkiem ar kustību traucējumiem pielāgotus pakalpojumus,» saka satiksmes ministrs Uldis Augulis. Raksturojot lidostu Rīga, eksperti norāda, ka lidostā veikti vairāki projekti, lai radītu pēc iespējas pieejamāku vidi pasažieriem ar kustību ierobežojumiem. Lidostā ir pieejama specializēta iekārta - ambulift -, kas paredzēta pasažieru ar invaliditāti un kustību traucējumiem iecelšanai un izcelšanai no jebkura veida gaisa kuģa salona, kā arī cits nepieciešamais aprīkojums, piemēram, mikroautobusi ar iebūvētu rampu, ratiņkrēsli. Lidostas autostāvvietās P1 un P3 ir izsaukuma punkti, kur pasažieri var paziņot lidostas darbiniekiem par savu ierašanos un pasažieri ar invaliditāti sagaida speciāli apmācīti darbinieki, kas pasažierim palīdzēs tikt gan līdz lidostai, gan pārvietoties tās teritorijā. Nokļūšanai uz A iekāpšanas sektoriem ierīkots speciāli aprīkots lifts, tāpat lidostā veikti betona apmaļu un bruģa pazemināšanas darbi gar divām stāvvietām, kuras paredzētas cilvēkiem ar kustību traucējumiem un kuras atrodas uz rampas pie termināļa. Ir ieklāts taktilais bruģakmens, kas atvieglo pārvietošanos cilvēkiem ar redzes traucējumiem.

G. Anča norāda, ka kopumā cilvēkiem ar invaliditāti ļoti būtiska ir arī informācijas pieejamība, lai pasažieri laikus varētu paziņot lidkompānijai par sevi un saņemt attiecīgu palīdzību. Tieši informācijas atrašana par lidostu vai lidojumu kompāniju pakalpojumiem nereti ir vissarežģītākais uzdevums.

UZZIŅAI

Rīgas lidostas pasažieru skaits ar invaliditāti vai kustību traucējumiem

2015. gadā 9493

2014. gadā 8371

2013. gadā 7877

Avots: Satiksmes ministrija



Latvijā

Otrdien Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija (DAIF Latvija) un Taivānas starptautiskā dronu izcilības biznesa iespēju alianse (TEDIBOA) parakstīja savstarpējās saprašanās memorandu, aģentūru LETA informēja federācija.