Modernizētie dīzeļvilcieni pasažieriem ērtāki

KOPŠ 20. septembra maršrutos palaisti visi seši atjaunotie dīzeļvilcieni, kas atbilst visām mūsdienu komforta, drošības un informācijas pieejamības prasībām. © F64

Jau mēnesi pasažierus pārvadā seši mūsdienīgi, Eiropas Savienības vides aizsardzības prasībām atbilstoši AS Pasažieru vilciens dīzeļvilcieni. Klimata kontroles iekārtas, labiekārtotas sanitārās telpas, kas pielāgotas cilvēkiem ratiņkrēslā, turpat arī zīdaiņu pārtinamie galdiņi – šie ir tikai daži no vilcienos pieejamajiem risinājumiem pasažieru komforta paaugstināšanai. Cilvēkiem gan vēl ir jāaprod ar vairākiem jauninājumiem, piemēram, atverot vilciena ārdurvis vai iekļūstot vilciena salonā.

Pasažieru vilciena Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Egons Ālers informē, ka pirmais modernizētais dīzeļvilcienu sastāvs ekspluatācijā tika pieņemts maija sākumā, bet kopš 20. septembra maršrutos palaisti visi seši atjaunotie dīzeļvilcieni, kas atbilst visām mūsdienu komforta, drošības un informācijas pieejamības prasībām.

Braukšana jaunā kvalitātē

«Vilcienos ir uzstādītas klimata kontroles iekārtas, tas nozīmē - vasarā darbojas gaisa kondicionieri, bet ziemā salonos ir silts un ir komfortabla temperatūra,» stāsta E. Ālers. Katrā vagonā ir arī informācijas sistēmas, kur lasāma informācija par tuvākajām pieturvietām, temperatūru vagonā un ārā, vilciena ātrumu. Visos vagonos pieejams bezvadu internets un uzstādītas videonovērošanas sistēmas. Sanitārajās telpas ir ierīkoti zīdaiņu pārtinamie galdiņi, tur uzstādīti arī dūmu detektori, lai pīpētāji labierīcības nepārvērstu par pīpētavu.

Protams, vilcieni pielāgoti arī pasažieriem ar īpašām vajadzībām, piemēram, iekāpšanas sistēmas viņiem nodrošina ērtu iekāpšanu vilcienā. Arī sanitārās telpas, kas allaž atrodas sastāva vidējā vagonā, ir pielāgotas cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Vilcienā vienlaikus var pārvadāt divus cilvēkus ratiņkrēslā - vispirms gan cilvēkam par savu ieceri pārvietoties vilcienā jāpainformē Pasažieru vilciens, lai uzņēmums vajadzīgajā reisā var palaist attiecīgo vilciena sastāvu.

Trīs vagonu sastāvos ir arī pieejams komforta klases salons ar 12 sēdvietām - krēsli ir nedaudz platāki, ir ērts galds, kur novietot, piemēram, datoru, avīzi, ir arī elektrības rozetes portatīviem datoriem un mobilajiem telefoniem. Un pie vilciena pavadoņiem var pasūtīt karstu tēju vai kafiju, ir pieejams arī dzeramais ūdens un pledi. Biļete komforta klases salonā gan nedaudz dārgāka - par braucienu vagonā papildu maksa ir 1,40 eiro, un, kā norāda vilcienā sastaptā konduktore, komforta klases salons ir ļoti iecienīts - sēdvietas gandrīz vienmēr ir izpārdotas.

Jābūt vērīgiem

Pasažieru vilciens gan novērojis, ka daļa pasažieru vēl nav apraduši ar vairākiem jauninājumiem, piemēram, visas durvis ir elektroniski vadāmas, un, lai iekāptu vai izkāptu no vilciena, ir jāpiespiež pie durvīm esoša zaļa poga, arī lai iekļūtu vai izkļūtu no salona, ir jānospiež pie salona durvīm uzstādītā poga - gana labi pamanāma. Otrs variants ir vienkārši satvert salona durvju rokturi, un durvis automātiski atvērsies - durvis nav jārauj, jāstumj vai jāgrūž, sistēma šādu darbību neatpazīst, un durvis var nobloķēties, kamēr sistēma pārstartējas. Durvis ar pieskārienu rokturim nevar atvērt, ja rokās ir cimdi - sensori atpazīst tikai pliku roku.

Arī labierīcībās ir izgaisuši pagājušā gadsimta standarti, un tās kļuvušas mūsdienīgas, taču šie pārveidojumi radījuši mulsumu un dažreiz pat komiskas situācijas. Labierīcību durvis pasažierim ir pašam jāatver ar roku, taču nereti cilvēki uzskata, ka šo funkciju viņu vietā izpildīs informatīva gaismas poga, kas gan ir uzstādīta, lai informētu, vai labierīcību telpa ir brīva (deg zaļa gaisma) vai aizņemta (sarkana gaisma). Ne vienmēr izdodas arī durvis aizslēgt - šim mērķim paredzēta neliela ierīce pie durvīm, kuras nozīmi pasažieri dažkārt neuztver. Lai arī labierīcībās ir daudz informatīvu norāžu, kam kas paredzēts, cilvēku acīm laikam paslīd garām norāde, kas informē, kā tualetē nolaist ūdenī. Esot pat gadījumi, kad cilvēki šim nolūkam piespiež SOS pogu. Katrā ziņā jauninājumi nav pielīdzināmi Ķīnas ābecei, ir vairāk jāpievērš uzmanība norādēm.

Plānos atjaunot elektrovilcienu parku

Kopumā Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzfinansētā projektā jaunus vaibstus ieguva 19 dīzeļvilcienu vagoni. Projekta kopējās izmaksas sasniedza nepilnus 22 miljonus eiro, no kuriem gandrīz 9 miljoni ir Eiropas Kohēzijas fonda programmas Infrastruktūra un pakalpojumi, aktivitātes Ilgtspējīga sabiedriskā transporta sistēmas attīstība līdzfinansējums un 1,5 miljoni eiro valsts līdzfinansējums. Pasažieru vilciena ieguldījums modernizācijas projektā pārsniedz 11,6 miljonus eiro. Modernizāciju veikušajiem ražotājiem par termiņu kavējumiem piemēroti līgumsodi 2,2 miljonu eiro apmērā, attiecīgi samazinot Pasažieru vilciena ieguldījumus.

Uzņēmumam ir 24 elektrovilcienu un 22 dīzeļvilcienu sastāvi. Tuvākās nākotnes plānos ietilpst jaunu elektrovilcienu iegāde, lai pilnībā nomainītu esošo elektrovilcienu parku. Iepirkumam ir noslēgusies pirmā kārta, un tagad notiek dokumentācijas saskaņošana otrās kārtas uzsākšanai.

«Lai arī pēdējos gados bija vērojama pasažieru skaita lejupslīde, šā gada deviņu mēnešu apkopojums liecina par nelielu pieaugumu (ap vienu procentu). Domājams, ka savu pozitīvo artavu devis gan ieviestais zonu tarifs, gan iespēja iegādāties biļetes internetā, gan modernizētie vilcieni,» uzskata E. Ālers.



Svarīgākais