Arvien vairāk eiropiešu vēlas savu kontinentu apceļot ar vilcienu. Taču ir problēma: vilciena biļešu rezervēšana bieži vien ir dārga un sarežģīta, salīdzinot ar lidošanu, daudzi tūrisma operatori un ceļojumu aģentūras nevēlas uzņemties kavēšanās un reisu atcelšanas riskus, ziņo Lielbritānijā bāzētā raidorganizācija BBC.
BBC intervētā Tesa Longfīlda stāsta, kā vēlējās pavadīt savas ģimenes brīvdienas. "Mēs gribējām doties uz Bretaņu," viņa teica, "un mēs gribējām ceļot ar vilcienu, jo es jutu, ka tas ir ilgtspējīgāks. Mēģināju nopirkt "Eurostar" dzelzceļa līnijas biļetes. Tās maksāja dārgāk, nekā ja es lidotu. Es rezervēju "Airbnb" un plānoju vēl iegādāties iekšējā vilciena reisa biļeti no Parīzes uz Bretaņu." Bet viss sagāja greizi. Lai gan T. Longfīlda iegādājās "Eurostar" biļetes deviņus mēnešus pirms brauciena, Francijas iekšējā dzelzceļa biļetes nebija pieejamas — parasti tās var iegādāties ne vairāk kā sešus mēnešus iepriekš. Turklāt tās tika izpārdotas uzreiz tajā pašā dienā, kad kļuva pieejamas, atstājot viņai tikai iespēju atcelt "Eurostar" biļetes un to vietā rezervēt lidojumu.
"Es cenšos dzīvot ilgtspējīgāku dzīvi un jutos neērti. Man bija kauns, ka tomēr nācās lidot. Man nav iebildumu tērēt vairāk naudas vai ka tas prasa vairāk laika. es ļoti gribēju ceļot ar vilcienu," BBC sacījusi pasažiere.
Viņa tāda nav viena. Ilgtspējas komunikācijas konsultants Jo Genens dzīvo Amsterdamā un regulāri ceļo pa Eiropu ar vilcienu uz sanāksmēm Hamburgā, Parīzē un Londonā. Taču viņš ir viens no patērētājiem, kurš ir neapmierināts ar grūtībām, kas saistītas ar ceļošanu ar vilcienu.
"Nesen rezervēju ceļojumu uz Hamburgu no Amsterdamas," sacīja Genens. "Es biju spiests to atcelt pēdējā brīdī un konstatēju, ka biļete nav atmaksājama. Tas bija tik satraucoši: tā jau tā maksā vairāk." Viņam atlika izvēlēties pārrezervēt ceļojumu, zinot, ka tas nav atmaksājams un dārgāks, vai rezervēt ātrāku, elastīgāku un atmaksājamu lidojumu. "Kā mēs kā patērētāji varam pieņemt pareizos lēmumus? Kad jūs saskaraties ar maršrutiem, kuros ir četras vai piecas reizes lētāk lidot, nav grūti izdarīt pareizo izvēli," viņš sacīja.
Vai vēlaties ceļot labāk? Šis jautājums šķietami ir pretrunā ar to, kas notiek Eiropas dzelzceļos. Visā kontinentā dzelzceļa satiksme strauji attīstās. Visu 2024. gadu nakts vilcienu maršruti Eiropā ir turpinājuši paplašināties un augt. Vadībā ir izvirzījies Austrijas "Nightjet" tīkls, kas tagad nodrošina maršrutus, tostarp Vīne-Venēcija un Parīze-Berlīne.
"Eurail", ko vada "Interrail", viens no kontinenta pazīstamākajiem vilcienu ceļojumu zīmoliem, saka, ka laikā no 2022. līdz 2023. gadam pieprasījums pēc Eiropas vilcienu ceļojumiem un maršrutiem bez lidojumiem ir pieaudzis par 25%.
Nav šaubu, ka cilvēki vēlas ceļot ar vilcienu, neskatoties uz augstākām cenām un regulārām neērtībām. Arī dažas valdības to uzskata par prioritāti. Francijā ir aizliegts veikt īsus lidojumus, ja ir dzelzceļa alternatīva, kas aizņem mazāk nekā 2,5 stundas. Spānijā līdzīgs aizliegums tiek apsvērts kā daļa no tās 2050. gada klimata rīcības plāna.
Tomēr attiecībā uz visu ceļošanas iespēju un rezervāciju pieaugumu joprojām pastāv plaisa: cilvēki Eiropā uzskata, ka ievērojami augstākas cenas un sarežģītas rezervēšanas situācijas kavē viņu vēlmi būt ilgtspējīgiem.
Džastins Francis, pasaules lielākās ceļojumu kompānijas "Responsible Travel", kas nodarbojas ar videi draudzīgu ceļošanu, izpilddirektors, ir bijis ilgtermiņa kampaņas dalībnieks dzelzceļa ceļošanas jautājumos. Viņš saskata dažus galvenos iemeslus, kāpēc vilcienu satiksme sīvi cīnās pret Eiropas aviokompāniju tirgu.
"Kāpēc mēs neapliekam ar nodokli aviācijas degvielu, kas ir fosilais kurināmais, tādējādi mākslīgi padarot aviāciju lētāku? Mums ir jābūt taisnīgai nodokļu sistēmai," viņš sacīja. (Vilcienos izmantotajai dīzeļdegvielai pašlaik tiek piemērotas atšķirīgas likmes visā Eiropā atkarībā no valsts.)
Viņš saka, ka ir jāapvieno vilcienu maršruti, lai padarītu ceļošanu pa dzelzceļu ātrāku un efektīvāku visā Eiropā. Ceļotājiem vajadzētu būt iespējai rezervēt biļetes vairāk nekā 180 dienas pirms ceļojuma. Ja tas nav iespējams, tas nozīmē, ka ceļojumu aģenti un ceļojumu rīkotāji nevar garantēt maršrutus un plānus pietiekami tālu pirms noteiktā laika un nevar piedāvāt kompleksos ceļojumus, kas citādi būtu saprātīgi gan loģistikas ziņā, gan finansiāli.
"Pēdējais iemesls ir tāds, ka saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) komplekso brīvdienu noteikumiem, ja tūrisma operators rezervē klientam brīvdienas, kas saistītas ar dzelzceļu, un vilciens kavējas, tūrisma operatoram jāatmaksā izdevumi," viņš saka. "Ja viņi veic rezervāciju aviosabiedrībā un avioreiss kavējas vai tiek atcelts, aviosabiedrība viņiem atmaksā naudu."
Ceļotājiem tas nozīmē, ka viņus varētu atstāt sēžam uz vilciena platformas un likt gaidīt ilgāk, nekā viņi to vēlētos. Ceļojums ar vilcienu, iespējams, būs dārgāks, un, visticamāk, tas būs jārezervē pašam. Turklāt, tā kā ceļojumu rīkotājiem un ceļojumu aģentūrām ir grūtāk rezervēt vilcienu ceļojumus saviem klientiem, ir mazāka iespēja iegūt grupas atlaides un arī labākas cenas.
Valdības līmenī šie jautājumi nav palikuši nepamanīti. Gada sākumā izstrādāts ES rīcības plāns, kura mērķis ir padarīt dzelzceļa satiksmi ilgtspējīgāku, efektīvāku un labāk savienotu visā kontinentā. Tas ir solis uz priekšu, lai saskaņotu dzelzceļa tīklus un strādātu pie labākiem risinājumiem. Taču, nerisinot nodokļu jautājumu un tādējādi neizlīdzinot cenas, nav skaidrs, vai ES apņemšanās padarīt vilcienu satiksmi par galveno izvēli panāks vēlamo.
Ko darīt, ja tomēr vēlaties ceļot ar vilcienu? "Byway" ir viens no retajiem Apvienotās Karalistes ceļojumu aģentiem, kas organizē 100% ceļošanu bez lidojuma visā Eiropā. Izmantojot savu pielāgoto "JourneyAI" programmu, tas saviem klientiem plāno un organizē ceļojumus, atrodot labākos maršrutus un apejot loģistikas jautājumus, kas saistīti ar dažādām valūtām, valodām un grafikiem. Klientiem ir arī "WhatsApp" numurs, uz kuru zvanīt, ja ceļojuma laikā viņiem tiek mainīts maršruts vai tas aizkavējas.
Džeimss Hils, viens no uzņēmuma konsjeržiem, skaidroja: "Ja jūs izslēdzat laiku un naudu no ceļojuma plānošanas procesa, tad kādēļ gan negribēt ceļot ar vilcienu pa Eiropu?" Saskaņā ar "Byway" ceļojumu aģentūras teikto, dzelzceļa ceļojumiem lieliska valsts ir Itālija.
"Byway" saka, ka viņu klientiem patīk tieši tas, ko nevar atrast, ceļojot ar lidmašīnu: lēna ceļošana, vecmodīgāks dzīves stils un restorāna vagoni, kuros var ērti paēst, vērojot, kā garām slīd lauku ainavas. "Itālija mums ir nemainīgi populāra kā galamērķis," saka Hils. "Tas ir mazs reģionālais vilciens, kas brauc pa vīna dārziem, un ir arī super moderni ātrgaitas vilcieni - vieni no labākajiem pasaulē. Ir guļamvilcieni, kas nakts vidū brauc uz prāmjiem. Tā ir lieliska vieta, kur ceļot ar vilcienu."
Savā tīmekļa vietnē biežāk uzdotajos jautājumos uzņēmums skaidri norāda, ka cenu jautājums ir tas, ko viņi arī vēlētos risināt, kā arī norāda, ka aviosabiedrības nemaksā degvielas nodokli un aviobiļetēm ir nulles likmes PVN, kas nozīmē, ka ir daudz vieglāk piedāvāt zemas cenas. Tā vietā viņi iestājas par nodevām biežiem lidojumiem, lidojumu nodokļiem un iekšzemes īso lidojumu aizliegumu.
Uzņēmums "Busbud" arī cenšas atvieglot ceļojuma plānošanu bez lidojuma, novēršot loģistikas spriedzi, kas saistīta ar rezervēšanu, izmantojot vairākus operatorus. Uzņēmums, kas tiek pielīdzināts "Expedia" sauszemes transportam (autobusu un vilcienu ceļojumi), piedāvā digitālu veidu, kā rezervēt transportu no punkta uz punktu visā ASV, Kanādā un Eiropā nelidojot.
"Sauszemes transports ir pēdējā ceļošanas joma, kas jādigitalizē. Tur ir tik daudz darāmā, un tas ir tik, tik sarežģīti," skaidroja Kristīne Pedersena, "Busbud" mārketinga direktore. "Mēs kā ceļotāji meklējam labākus risinājumus tiem, kas nelido. Mēs runājam par prieku ceļojumā un pieredzi, kas nav tikai nokļūšana no punkta A uz punktu B. Jūs varat skatīties ārā pa logu, varat piecelties, varat staigāt apkārt, iekost. Tā ir pavisam cita pieredze. Lai gan brauciens var būt lēnāks, jums nav jāreģistrējas divas stundas iepriekš, jūs izvairāties no garām drošības pārbaudes rindām un ierodaties pilsētas centrā, nevis stundas brauciena attālumā no tā. Tas viss nozīmē, ka daudzos maršrutos jūs nezaudējat ievērojamu laiku ceļā," uzskata K. Pedersena.
Tikmēr Dž. Francis uzskata, ka ir jānotiek būtiskām izmaiņām, pirms vilcienu satiksme būs tuvu tam, lai pārņemtu gaisa satiksmi. "Mums ir jākonkurē vienlīdzīgos konkurences apstākļos," viņš teica. "Es domāju, ka mēs esam dzīvojuši ar cerībām, iedrošinot cilvēkus, ka dzelzceļa satiksme ir risinājums. Ir pienācis laiks kļūt reālam. Tā nav atbilde, ja vien mēs nevaram risināt pamatjautājumus."