Jaunieši digitālā vidē māk izklaidēties, bet ne izglītoties

© Ilustratīvs attēls

Jaunieši ir iestrēguši izklaides sfērā, un tikai nedaudz vairāk kā puse uzskata, ka viņu darbošanās digitālajā vidē ir jēgpilna, atzīstot, ka, piemēram, pat Word vidē viņu zināšanas nav ļoti labas, liecina digitālās izglītības iniciatīvas Samsung Skola nākotnei aptauja. Ar mērķi paplašināt jauniešu zināšanas un veicināt jēgpilnu digitālo prasmju izmantošanu, atklāta tiešsaistes programma Skolēna digitālais IQ. Apmācību programma bez maksas pieejama vietnē www.skolanakotnei.lv.

Patīk aplūkot bildītes

«Latvijas jaunieša digitālo paradumu portrets iezīmē vairākas tendences. Izteikti vērojama pieaugoša attēlos fiksēta ikdienas dzīves notikumu aplūkošana. Ja runājam par tehnoloģijām, jaunietis ir digitāli gana zinošs. Taču mācību un praktisku sadzīves uzdevumu risināšana internetā nav viņa prioritāte,» saka Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Pedagoģijas nodaļas vadītāja profesore Zanda Rubene.

«Jaunajā platformā iespējams paplašināt savas zināšanas un atklāt, kā izmantot jau esošās digitālās iemaņas sadzīves uzdevumu veikšanai,» saka Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Līga Bite, papildinot: «Tiešsaistes kursos vienkopus var, piemēram, atrast mācībām un ikdienai noderīgas aplikācijas, saņemt ieteikumus informācijas ticamības izvērtēšanai un padomus, kā kļūt par kvalitatīva satura radītāju.»

Zināšanu «caurumi»

Interesanti, ka vairāk nekā puse Latvijas jauniešu (57%) nezina, kas ir mākoņpakalpojumi, un tos izmantojuši ir tikai 1/3. Savukārt savu kritisko domāšanu jaunie cilvēki novērtē gana augstu, taču praktiskajos uzdevumos redzams, ka tomēr aptuveni puse bez īpašas izvērtēšanas notic lasītajam. Aptaujā respondenti atzina, ka viņiem noderētu papildu zināšanas programmēšanā (88%), mākoņpakalpojumu (71%) un MS Excel lietošanā (66%), informācijas vērtēšanā (64%), taustiņu kombināciju izmantošanā datorā (60%), MS Word (50%) un MS Power Point lietošanā (45%), kā arī padomi informācijas meklēšanā (40%). L. Bite atzīmē, ka, balstoties uz šiem datiem, izstrādāta daļa no programmas satura.

5 kursi

Programmā Skolēna digitālais IQ iekļauti pieci kursi, no kuriem katrs veltīts noteiktai tematikai. Kurss Radi! rosina jauniešus kļūt par kvalitatīva satura radītājiem un piedāvā idejas, piemēram, kā veidot bloga saturu un infografikas, kā uzņemt un apstrādāt foto un video. Kurss Sazinies! aicina jauniešus aizdomāties par saziņas drošību, savu digitālo identitāti un atstāto digitālo pēdu interneta dzīlēs. Kurss Strādā! iepazīstina ar pieaugoši aktuālo tiešsaistes dokumentu veidošanu, informācijas glabāšanu mākonī, kā arī dažādiem knifiem MS Word un MS Excel lietošanā un kvalitatīvas prezentācijas izveidē. Kurss Iesaisties! paplašina redzeslauku par digitālajā vidē pieejamajiem līdzdalības un demokrātijas rīkiem, kas sniedz iespēju izteikt savu viedokli un ietekmēt lēmumu pieņemšanu. Kurss Domā! mudina izmantot aplikācijas un tehnoloģiju iespējas ne tikai izklaidei, bet arī mācību procesa un ikdienas dzīves atvieglošanai, kā arī trenēt sevī spēju novērtēt informācijas ticamību un kvalitāti, tāpat sniedz ļoti noderīgus padomus informācijas meklēšanai.



Latvijā

Valsts iestāžu reorganizācija, to pārstrukturēšana, darba rezultātu un darba efektivitātes izvērtēšana ir vērtīgs pienesums valsts tālākai izaugsmei un konkrētās iestādes turpmākai atdevei, secina ekonomikas ministrs Viktors Valainis, kurš šonedēļ sabiedrībai atklāja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) reorganizācijas rezultātus un iepazīstināja ar aģentūras jauno direktori Ievu Jāgeri.

Svarīgākais